• Anonym

Vill ha nya bra vinterkläder till barnen! Tips önskas!

Vi har efter att ha haft det knapert i rätt många år precis fått det betydligt bättre och vi tänkte därför köpa riktigt bra grejer till våra fyra barn i höst, dvs höst och vinter ytterkläder och skor. Men efter alla år av ärvda overaller så kan jag ingenting om sånt här Skäms 
    Vilka märken anses bra? Vad har ni till era barn? Vad skulle ni själva köpa om ni plötsligt hade råd med det bästa?

Hoppas på många bra svar, vi vill så gärna att våra barn ska få det här lilla extra nu i år. Det har väl iofs inte varit något jättefel på de kläder de haft, men de har varit omoderna, kanske lite klumpiga att röra sig i och ofta krävt galonisar över.

Barnen är 10, 8, 6 och 1 år gamla.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-21 11:13
    Oj, kanske detta hamnade lite fel, såg nu att det fanns nåt som hette anonyma diskussioner. Detta kanske inte riktigt hör hemma i Känsliga Rummet? Fast det känns iofs lite dumt att inte ha nån koll på sånt här, inget man vill skylta med direkt...

• Svar på tråden Vill ha nya bra vinterkläder till barnen! Tips önskas!
  • Anonym

Köp overaller med hög vattenpelare, runt 10000, då slipper de ha galonisar över. De ska även andas. Bra märken brukar vara Molo, Didriksson, Fix, Kaxs från Kappahl, Isbjörn of Sweden bl.a. Skor som exempelvis Kavat eller Superfit funkar superbra på vintern.

• Leone i Västerås

Just nu har Team Sportia ett klubberbjudande (man blir lätt medlem i Sportklubben som det heter direkt i butiken och kan nyttja erbjudandet direkt)

Du får köpa ett par Viking Goretex-kängor (Viking Penguin GTX) och en overall från North Bend för bara 999:- tillsammans. Ord. pris är 1500:-

Kängorna finns i strl 20-30 och overallen från 86-128 cl

Vi hade overallen  förra året och var supernöjd med den och Vikings kängor är också bra. (vi hade även overallen från KappAhl, Proxtec, och var nöjda med den också)

Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • Anonym

Tack för era svar! Detta med kläder är verkligen en djungel...

Jag har tittat lite på Gneis, är det nån som provat och vet om de är bra? I vintras var det några syskon på dagis som hade kläder från det märket och de såg fina ut och mamman tyckte att de var jättebra...

• mamma2kids

reima har fått in nå bra i år.jätte bra slitsstarkt material som används i cross och skoter kläder.så jag har lagt undan en overall till sonen som jag ska köpa på måndag.minstingen fick everest overall.vill ej köpa everest till båda då jag ej vet hur dom är,menar om de är skit så pengarna i sjön * 2 liksom.

• Anonym (jag med)

Jag har också råd i år och handla. Jag har köpt en Reima Tec till sonen 5 år. Det var rea så den kostade 1100 kr. Många säger att den ska vara den bästa. Jag hoppas det!
    Ska även inhandla nåt till dotter som blir 9 i jul. Får se vad det blir till henne, hon får nog vara med och välja. Men jag vill att det ska vara bra och att hon ska kunna åka skidor i den. Få se vad det blir.
    Det är härligt när man äntligen har lite pengar så man inte alltid måste ta det billigaste som var tvungen till innan.
    Lycka till!

• Anonym
    Anonym (jag med) skrev 2011-08-21 14:28:50 följande:
    Jag har också råd i år och handla. Jag har köpt en Reima Tec till sonen 5 år. Det var rea så den kostade 1100 kr. Många säger att den ska vara den bästa. Jag hoppas det!
    Ska även inhandla nåt till dotter som blir 9 i jul. Får se vad det blir till henne, hon får nog vara med och välja. Men jag vill att det ska vara bra och att hon ska kunna åka skidor i den. Få se vad det blir.
    Det är härligt när man äntligen har lite pengar så man inte alltid måste ta det billigaste som var tvungen till innan.
    Lycka till!
    Ja, det är verkligen en underbar känsla!  Vi haft ärvda eller köpta på second hand i 10 års tid. Det har ju funkat det med, men att bara kunna välja ut precis vad man vill ha utan att behöva räkna på det..ja, det är härligt!  
  • Anonym (jag med)

Jag hänger här i din tråd så jag också kan få lite tips

• Pondus

Gneis: bra och smidiga overaller som har lite problem med hållbarhet i reflexer och kantband. Upplever att de är rätt "hårda" i halsen (har kardborre stägning) vilket gör att vi alltid har haft fuskpolo eller halsduk. har inte upplevt att barnen blir blöta MEN är för kall (trots underställ mm) när det är kring -30.  Kostar kring 1000 kr
    Gillar dock deras funktionskläder (fodrade regnställ, överdragsbyxor med knäskydd, skalkläder)

Reima: stora i storlekarna vilket gör att en overall kan hålla över två vintrar. Smidiga och varmare än Gneis.
    Blir lätt ruggade på rumpa och knä och jag har haft ganska svårt att hitta könsneutrala färger (första barnet pojke och andra flicka). Gillar att man har fothällor i gummi som inte går sönder efter två sekunder och inbyggda vanthållare. Reimas handskar är helt överlägsna! overallerna kostar mellan 1000-2000 kr.

Didrikson: fick bäst i test förra årets testfakta. Har inte själv prövat deras overaller men har bokat en för i vinter till sonen.

Kuoma. bästa kängan i mitt tycke, lätt varm och smidig. Håller vätan ute och värme inne.
    Viking: har haft som extra skor och har man dem tilltagna i storleken så att en ullsula får plats, funkar de bra.

• Anonym (jag med)

Oj vad bra! Tack för all info!

• mamma2kids

alla reimor är inte bra,köpte för 3-4år sen o de vart bara trasor av 2 overaller.men nu vågar jag köpa dom igen när jag va o kolla igår.dom kändes skit bra.man knde verkligen att tyget va starkt.
    kappahls overaller har jag hört många varit missnöjd med,även h&ms e bara skit.

• Anonym

Tusen tack för alla tips! Har kollat runt lite nu Men jag funderar över det här med torkskåp, det verkar vara många kläder som itne tål det? På vår skola är de helt förälskade i sina torkskåp, allt åker in. Det gjorde ju inget när vi hade bävernylonoveraller, men om jag fattat rätt så tål inte flera av funktionskläderna värme?

• Konvaljen

Vi köper Polarn o Pyret till våra barn och har alltid gjort, är supernöjd!

Skor, huvudsaken det är Gore-tex, jag köper alltid Ecco. Ullsockor i som andas.

Välj också bra vantar som är vattentäta, kostar en del men det är det värt.

• tessum

Jag har tyckt att Reima och Didrikssons har varit de bästa vinterkläderna.

Didrikson har lite bättre passform och är mer "normal" i storlekarna. Reimas är väldigt rymmliga.

Testa POP förra året och var inte nöjd. Den samlade upp vatten och även om barnet var torr så blev den ju blytung. Sen var den gjord för ett barn med kort överkropp och jättelånga ben så den satt väldigt illa. Fördelen var att den var väldigt mjuk och ordentliga muddar kring ärmsluten. Annars så tycker jag att Polarn och Pyrets skalkläder är de bästa som finns så jag blev väldigt besviken.

Kouma skor har vunnit mitt hjärta! Underbara, superlätta, håller värmen!

Men i år köpte vi ecco till äldre flickan som tycker att Kuomas ser fjantiga ut =)

• stolla

Till om strörre barnen rekomenerar jag Diriksson. Dom har fina ställ i flera olika färger som barnen brukar tycka om. Dom är följsamma och går bra att åka skidor i. Jag kommer köpa dessa i år till mina tjejer som är 8 och 10

http://www.smilebutiken.se/shop/ misti girls set

Sen tycker jag oxå om reimas handskar, håller i flera säsonger så det behöver jag inte köpa till dom stora i år . Mössor brukar om få välja själv så länge det är något som är vindtätt.

När i är ute på helgerna och fiskar, gillar och åker skoter har dom ett annat skoterställ, har kört me Snowpeople sedan dom var små och är nöjd med det

Däremot skor tar jag gärna emot tips på, dom har haft power i flera år men tycker nu att dom är för klumpiga och fula...      

Minsta tjejen som är ett år kommer oxå ha en diriksson iår den som fick bäst i test, köpte den på rean i våras för halva priset.     

Lycka till! 

Svar på tråden Vill ha nya bra vinterkläder till barnen! Tips önskas!