• Anonym

Vem spacklar hålen vid köp/sälj av bostadsrätt?

Hej
    Jag har sålt min bostadsrätt till en tjej. Hemma hade jag väligt många väggasta hyllor och jag erbjöd henne att behålla dem men hon ville inte det. Nu när jag tagit ner dem är det ju massor med hål i väggarna. Väggarna har en strukturtapet så det är inte bara att måla över lite så syns det inte.

Vems är ansvaret för att spackla hålen? Mitt eller hennes?
    Hon borde ju rimligen förstå att det blir hål när man tar ner hyllor.

Tacksam för svar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-21 13:33
    Väggfasta hyllor givetvis.

• Svar på tråden Vem spacklar hålen vid köp/sälj av bostadsrätt?
  • Anonym
    Anna J01 skrev 2011-08-21 13:35:53 följande:
    Du behöver inte göra någonting.
      Självklart borde hon förstå att det blir hål kvar när hyllorna tas bort. 
    Skönt att höra. Med en liten 4-månader som klänger som en apa är man inte direkt sugen på att spackla och måla
    Jag är jättenojig för att hon ska bli missnöjd med något och dra mig in i någon tvist av något slag. Vill bara att alla ska vara nöjda och glada
  • Anonym
    Klöset skrev 2011-08-21 13:39:19 följande:
    Fanns hyllorna där när du flyttade in?
    Nej, jag satte upp dem själv när jag flyttade in för 7 år sedan. Spelar det någon roll?
  • Anonym
    Anonym (?) skrev 2011-08-21 13:50:20 följande:
    Vad jag lärt mig vid de köp och sälj av bostadsrätt och villa jag deltagit i gäller följande. Om hyllorna var uppsatta eller hålen synliga vid visningen och inte har tillkommit efter att köparen haft sin chans att undersöka bostaden köper köparen bostaden i befintlig skick. Undersökningsplikten av bostaden är mycket omfattande och hål efter väggfasta hyllor kan inte komma som en överaskning och räknas som något dolt fel. Enda som jag kan komma på som skulle kunna bli frågetecken kring är hur hyllorna är utformade, det går inte att ta miste på att dessa hyllor är vanliga väggfasta hyllor som säljaren räknar till sitt bohag och tar med sig? Menar så att de inte ser ut att vara inbyggda och att köparen tror att de ska ingå i köpet av bostaden.
    Nej, det är vanliga L-konsoller med hyllplan. Och jag erbjöd henne på kontraktskrivningen att behålla hyllorna men hon ville inte det. Jag hade hellre sett att hon behållit hyllorna men då hon inte ville det och måste jag ju ta ner dem annars har hon rätt att ta betalt av mig för att frakta bort dem.

Jag tyckte bara själv att det såg jättefult ut med en massa hål i väggarna men hyllorna satt där när visningen var så det är ju inga frågetecken kring den delen direkt.
  • Anonym
    Anonym (?) skrev 2011-08-21 14:00:59 följande:
    Då så, köparen har köpt även hålen i väggen! Flört Du behöver inte oroa dig alls när det hålen!
    Haha, det ska jag säga till henne om hon klagar. Det kanske hon inte gör, hon verkar jättetrevlig men man vet ju aldrig.
    Anonym (hmm) skrev 2011-08-21 14:00:35 följande:
    Du har inget ansvar för sådana saker som hål i väggarna, det får man räkna med! 

Vi sålde vår bostadsrätt för ett år sedan och blev galen på köparen!! Hon ringde i tid och otid och sa saker som att "ja det är en kontakt här där det är lite avskavt på kontakten.." "Spislampan fungerar inte" (den ersatte jag, 30 kr.. big deal), " det ser ut som att persiennerna snart kommer gå sönder, de är väldigt gamla". "Golvet i sovrummet sviktar lite (gammalt trägolv)

Till slut fick jag nog, hänvisade till mäklaren och sa att han är mitt ombud och att hon köpt lägenheten i befintligt skick - dvs hon har undersökningsplikt. Varvid människan säger "ja men menar du att jag skulle gått och tittat på alla persienner och alla kontakter" .. och jag säger: JA DET MENAR JAG.  Vore en sak om spis/kyl/diskmaskin inte fungerar.. Då är det ju annorlunda. Men resten är ju befintligt skick. 

Diskmaskinen ringde hon också om, och sa att den var trasig. Men hon hade bara inte satt på den... 
    Det där är min mardröm, stackars dig!

En fråga jag har är, vad händer om säg diskmaskinen skulle gå sönder efter en månad, men man själv aldrig märkt att något var fel och den var nyinköpt för 1-2 år sedan. Är jag skyldig att betala en ny då?
    Anonym (?) skrev 2011-08-21 14:03:23 följande:
    Kan ju vara värre saker som "ingår" i köp av en bostad är lite hål i väggen. Senaste bostaden vi köpte hade fuktskada i badrummet.
    Ja absolut. Men jag är en sån som vill göra allt så rätt jag kan och därför oroar jag mig när jag inte kan ge 100-procentiga lösningar. Om jag hade haft tid så hade jag förmodligen både spacklat och målat om väggen för att den skulle se så fin ut som möjligt för tjejen, men nu hinner jag verkligen inte lägga ner den tiden...
  • Anonym

Har för mig att du som sälgare ser till att det är snyggt när du lämnar över lägenheten till köparen. Inte hennes ansvar att se till att väggen är snygg. Hon ska inte behhöva göra snyggt efter dig och hon ska inte heller känna sig tvungen att behålla hyllor hon inte vill ha bara för att inte riskera fula hål i väggarna.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-08-21 14:09:51 följande:
    Har för mig att du som sälgare ser till att det är snyggt när du lämnar över lägenheten till köparen. Inte hennes ansvar att se till att väggen är snygg. Hon ska inte behhöva göra snyggt efter dig och hon ska inte heller känna sig tvungen att behålla hyllor hon inte vill ha bara för att inte riskera fula hål i väggarna.
    Så du menar att jag ska spackla och måla?
    Jag målade väggen för 7 år sedan, ska jag försöka hitta en liknande kulör då för att måla på spacklet eller ska jag måla alla väggar i en annan färg? Hur löser man sånt?

När man bor i hyresrätt vet jag att det är lite andra regler, där vet jag att man i alla fall måste spackla innan man flyttar ut (så har det varit när jag bott i hyresrätt. Men bostadsrätt är ju lite annorlunda, därav min fråga)
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-08-21 14:12:06 följande:
    Så du menar att jag ska spackla och måla?
    Jag målade väggen för 7 år sedan, ska jag försöka hitta en liknande kulör då för att måla på spacklet eller ska jag måla alla väggar i en annan färg? Hur löser man sånt?

När man bor i hyresrätt vet jag att det är lite andra regler, där vet jag att man i alla fall måste spackla innan man flyttar ut (så har det varit när jag bott i hyresrätt. Men bostadsrätt är ju lite annorlunda, därav min fråga)
    Nej inte måla. Men grovarbetet ska du nog stå för.
  • Anonym
    Makaron skrev 2011-08-21 14:21:30 följande:
    Det som gäller är att om maskinen fungerade vid visningen/köpet så ska den fungera vid tillträdet. Är det trasig när nya köparen tillträder får du ersätta maskinen. Det betyder inte att köparen får fritt får välja vad de vill ha utan det ska motsvara den gamla. Du ansvarar inte för livslängden på maskinen. När vi köpte hus fungerade inte kylen vid tillträdet så då fick vi en summa pengar så vi kunde köpa en ny.
    Sedan är du heller inte ansvarig för hål efter hyllor. Det vore ju konstigt om du skulle behöva renovera en hel lägenhet för någon annan. Däremot är du skyldig att återsälla sånt som uppkommit efter kontraktskrivningen.
    Ok, skönt att höra. Hur stora skador ska det vara för att man ska vara tvugen att återställa? När flyttgubbarna var här så gick de emot en vägg och det blev ett litet mörkt märke där, kanske 4 cm långt, måste jag måla över det? Med tanke på att hon förmodligen måste måla om hela rummet ändå (pga hålen) så känns det ju onödigt, men jag gör det om jag måste givetvis.
    Anonym (hmm) skrev 2011-08-21 14:22:04 följande:
    Som jag förstod mäklaren, om diskmaskinen går sönder om en månad så är det köparens ansvar. Men det han också vara så att köparen anser att det borde ha märkts innan och då kan det bli tvist (som säljaren oftast vinner). Däremot är du ansvarig för badrummet i några år (kommer inte ihåg exakt hur länge) om det visas att det är en skada som funnits alltså. 
    Är man ansvarig även om man inte märkt något själv? Går sånt på någon försäkring?
  • Anonym
    Klöset skrev 2011-08-21 14:28:58 följande:
    Jag trodde att man var tvungen att återställa lägenheten innan man flyttar ut(?), men det gäller kanske bara vi hyres (eller?)? Jag satte upp lampor i taket, men de måste jag ta bort när jag flyttar eftersom det inte tillhör originalet.

Jag har aldrig flyttat ut... Bara flyttat in och då var lägenheter nyrenoverad med nya tapeter osv.

Sorry ts  
    Men återställa till vad? De har ju inte köpt lägenheten som den såg ut för 7 år sedan utan hur den såg ut nu. Och jag kan ju inte återställa hyllor som hon inte vill ha

Hon kanske tror att jag måste spackla och blir jättebesviken. Därför så kanske det vore bra om jag hittade något på nätet som jag kan citera om hon hör av sig. Några tips?
  • Anonym
    Klöset skrev 2011-08-21 14:28:58 följande:
    Jag trodde att man var tvungen att återställa lägenheten innan man flyttar ut(?), men det gäller kanske bara vi hyres (eller?)? Jag satte upp lampor i taket, men de måste jag ta bort när jag flyttar eftersom det inte tillhör originalet.

Jag har aldrig flyttat ut... Bara flyttat in och då var lägenheter nyrenoverad med nya tapeter osv.

Sorry ts  
    Ja det gäller hyres. Och nej man måste inte renovera hela lägenheten innan man flyttar. varför skulle man göra det??
  • Anonym
    Anonym (hmm) skrev 2011-08-21 14:20:44 följande:
    Fast det där gäller inte bostadsrätt! 
    Okej så man kan altså lämna en lägenhet hur skitig och förstörd som hälst? Hål i väggarna,fartränder i toan,Taper som rullat av väggarna,Läcka i badrummet,man skiter i att rensa avloppet,färgen flagnar av i taket. Allrt detta behöver man itne bry sig om bara det var snyggt på besiktningen?
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-08-21 14:33:50 följande:
    Okej så man kan altså lämna en lägenhet hur skitig och förstörd som hälst? Hål i väggarna,fartränder i toan,Taper som rullat av väggarna,Läcka i badrummet,man skiter i att rensa avloppet,färgen flagnar av i taket. Allrt detta behöver man itne bry sig om bara det var snyggt på besiktningen?
    Nej, självklart ska man flyttstäda Och jag har redan bokat ett städföretag för att göra det så det blir ordentligt gjort. Detta är ju något helt annat.
  • Anonym
    Makaron skrev 2011-08-21 14:55:59 följande:
    Sånt är ju egentligen jättesvårt att svara på. Men jag hade nog som du tänkt att om hon ändå ska måla väggarna så kanske det är onödigt att du åtgärdar just det märket. Men det kan ju vara schysst och fråga henne vad hon tänkt göra, så slipper du problem senare. Fast jag tror inte en sån liten grej spelar någon större roll. Tycker du själv att märket är väl synlig eller störande? Hade en kökslucka gått sönder eller det blivit stora märken i parkettgolvet eller någon dörr så är ju det en helt annan sak än ett märke på en vägg med massa hål i redan.
    Nej, jag hade nog låtit det vara om jag bott kvar, det är väl just att man skrivit på kontrakt att hålla lägenheten i "samma skick". Däremot så hade det lilla skrapmärket inte påverkat priset alls, det är jag övertygad om.
  • Anonym

En hyresrätt måste man fixa hål, men inte om man äger en bostadsrätt eller hus, då är det köparens ansvar att kontrollera skicket innan köp.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-08-21 15:38:44 följande:
    En hyresrätt måste man fixa hål, men inte om man äger en bostadsrätt eller hus, då är det köparens ansvar att kontrollera skicket innan köp.
    Samtidigt är det ju svårt att veta hur stora hål det är i väggarna under saker. Men detta är vanliga borrhål med plugg i, så inget utöver det vanliga (tycker jag alltså).
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-08-21 14:27:06 följande:
    Nej inte måla. Men grovarbetet ska du nog stå för.
    nej, inte i bostadsrätt.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-08-21 14:33:50 följande:
    Bor man i hyresrätt så besiktas lägenheten när man flyttar och du som hyrt lägenheten kan bli skyldig att betala till hyresrättsägaren om besiktningsmannen hittar vissa skador osv. Tex. katt som klöst sönder tapeter. Men då fixar hyresrättsägaren det, inte du som har hyrt lägenheten.

I bostadsrätt är det helt annat. Det sker inte ens en besiktning om inte köparen vill ha det (och då får köparen betala för det också). Så jag kan i princip sälja en lägenhet som är hur risig som hellst, så länge nån vill köpa den..
    Jag kan plocka med mig min kyl och spis och sälja den utan vitvaror om jag vill. 
  • Anonym

Du. Verkligen du. Den som säljer. Man för väl det bästa och lämnar över något i fint skick till den man säljer till. Det är väl moral? Det är som folk som säljer gamla saker och inte ens dammar av dom, det är bara konstigt!

Men att sen tapetsera över det får den nya göra, det är deras grej med inredning och så. 

• Anonym

Bostadsrätten jag köpt hade en spricka i ena fönstret, jättejätte gammal spis och skitfula och slitna håliga tapeter. Jag var medveten om detta, den var billig, så jag köpte den och renovera! Väldigt nöjd, tapeter hade jag ju velat byta även om dom vore hela och fina :)   

Svar på tråden Vem spacklar hålen vid köp/sälj av bostadsrätt?