Inlägg från: Anonym (Tyvärr inte) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tyvärr inte)

Hur vanligt med missfall efter att sett hjärtat slå?

Anonym (foureyes) skrev 2011-08-21 22:11:09 följande:
    Vad jag har läst har risken för missfall minskat till 1% då.

Det stämmer inte.
    Det är en myt att risken skulle vara jättelåg bara för att man sett ett hjärta slå i tidig graviditet.
    De flesta MA sker efter att hjärtat börjat slå. Hjärtat bildas och börjar pumpa blod redan i v 5+ett par dagar. De dlesta missfall är s MA, kvarliggande mf, och då dör oftast embryot efter sex fulla veckor eller mer, och då har redan hjärtat bildats och börjat pumpa blod.  

De flesta spontana avbrytanden beror på "lättare" kromosomfel, ofta trisomi 21 (downs) och då kan hjärtat slå i ett par tre veckor innan den extra kromosomen påverkar utvecklingen så att den stannar av. Har man då jort ett tidigt vul i säg v 7+4 och sett ett hjärta och ett normalstort embryo så kanske man tar för givet att allt kommer gå bra. 
    Om man sen börjar blöda efter tre veckor, kommer på KUB efter 12 veckor eller tom RUL i 19.e veckan så kan man få en riktig chock om det då upptäcks att fostret är dött och att det har varit det i flera veckor....
  • Anonym (Tyvärr inte)
    Lillafrökenfräken skrev 2011-08-25 11:39:46 följande:
    Ingen aning. Jag såg aldrig hjärtat slå men min lill* dog i v9 och det upptäcktes i v12+3 på KUB-ul.
    Ja, precis vad jag menar.
    Det är mycker vanligare än de flesta tror.

Beklagar ditt förlorade barn...   
  • Anonym (Tyvärr inte)
    Jag är bara jag skrev 2011-08-22 16:04:58 följande:
    Risken är 3% om man sett hjärtat slå runt v.9. Väligt låg risk,men för den skull inträffar ju missfall senare ändå.

Ge mig vart du hittat källan till den infon är du snäll.
    För mig veterligen stämmer den siffran inte! 
  • Anonym (Tyvärr inte)
    krillelkpg skrev 2011-09-01 12:42:54 följande:
    Nej tyvärr inte. Min sambo har fått 3 missfall och hade sett hjärtat slå både en och två gånger innan. Hon blödde ingenting någon av gångerna utan upptäcktes på ultraljud drygt en månad senare varje gång

Nej precis.
    Ni har varit med om det personligen tre gånger så ni vet ju verligen att det där med hjärtat i tidig graviditet inte är någon garanti direkt....
    Beklagar verkligen.Rynkar på näsan   

Kan ju vara så att hon/du bär på anlag för ett särskilt kromosomfel och därför graviditeterna sluatat i MA flera gånger... 
  • Anonym (Tyvärr inte)
    mamma2kids skrev 2011-09-01 12:44:37 följande:
    fick höra hjärtljuden v.12+ och v.16 va graviditeten över de är liksom inge trygghet sådär.
    Usch vad jobbigt....Gråter

Efter 12 fulla veckor (om man ser/hör barnet då) är däremot ovanligare, men händer ju såklart ändå. 
  • Anonym (Tyvärr inte)
    krillelkpg skrev 2011-09-01 12:48:36 följande:
    Nja missfallen fick hon inte med mig. Nu är hon i vecka 30 med mitt barn så det kan helt enkelt varit att hon och exet inte passa ihop. Håller tummarna att det går bra för dig, oftast gör det ju det

Okej. Men stort grattis till barnet ni väntar nu!

Kan ju ha varit den killen som hade något fel i sädescellerna. 

Beror mycket på åldern ffa hur stor chansen är att det ska gå bra.
    Är man över 40 år så är ju tyvärr risken större att det blir mf än att det inte blir det, pga att de få ägg som finns kvar är de sämsta och de flesta av dem har kromosomfel.   

Allmänt sett kan man säga att:

Är man mellan ca 35-39 år så blir 1 av 3 graviditeter avbruten.

I 30-34-årsåldern slutar 25% av graviditeterna i spontan abort.

Mellan 25-29 år är det en av fem graviditer som blir mf.

20-24-åriga kvinnor får barn i 5 av 6 graviditer.

Tonårsgraviditer fortgår nio ggr av tio.       

Sen finns det en mindre del som har medfödda anlag till fel på ägg eller spermier eller anatomiska/hormonella defekter som påverkar risken för mf. 
  • Anonym (Tyvärr inte)
    Anonym (35 år) skrev 2011-09-01 15:25:04 följande:
    Ok, men har du några siffror på när de avbryts?  1 av tre, det är ju många! Nu fick du mig att oroa mig...

Oroa dig inte.
    Du kan ändå inte påverka någonting.
    Allt sitter i embryots kromosomer = alltså  förutbestämd redan vid befruktningen eller tom när ägget släppte.

Jag skrev ovan när de flesta MA upptäcks, oftast v 10 till v 12, öch då har de flesta avstannat vid v6+ till v8+.

Var glad åt graviditeten och dröm om att du ska få barn! Glad

Om
    det värsta händer så får man ta det då i så fall
    Men då vet man att det var förutbestämt från början och ingenting man själv kunnat göra något åt.  
    Det skänker många en tröst.      

Tänk istället att två av tre, dvs majoriteten, faktiskt går bra
Svar på tråden Hur vanligt med missfall efter att sett hjärtat slå?