• Litet My

Ammning med nyfödd (akut)

Hej

Lite halvnojigt inlägg mitt i natten.

Min dotter föddes igår (20/4) morse, åkte hem 6 timmar senare, var en ganska jobbig förlossning så jag förstår om bebis är trött. Väckt henne var 3-4 timme för ammning igår och det har gått bra vissa gånger och vissa inte, idag har hon velat amma många gånger och visat det men somnat ganska fort, sovit väldigt mycket idag också och i stort sett bara vaknat för ammning.

Blir lite nojjig över denna trötthet samt att jag ju inte vet vad hon får i sig eller inte. Frågade på förlossningen om man borde ge en flaska eller dyl efter ammning utifall men det tyckte de inte på förlossningen.

Hur har ni andra gjort? (Tanken är ju att helamma)
    Väckt oftare?
    Hur långa stunder behöver man amma nu innan mjölken rinner till?

Med förra barnet skulle jag pumpa och ge på flaska och då fick han ersättning efter råmjölken och sedan övergick det i ammning endå, därav att jag undrar hur det funkar nu när jag inte gett flaska.

• Svar på tråden Ammning med nyfödd (akut)
  • lövet2

Du behöver inte amma långa stunder, utan det är snarare bättre att amma bara några minuter åt gången och oftare. Väck henne var 3:e timme på dagen och var 4:e på natten - om hon inte vaknar av sig själv. Att hon sover all sin tid mellan amningarna är normalt för en nyfödd.

• Lovelo

Eftersom bebis är helt nyutkommen så att säga så är det vanligt att de är lite extra trötta dygnet efter förlossningen och sover lite extra! Gör som de sa på bb så ska det nog gå bra! När får ni gå på efterkontroll? Då kollar de ju vikt och så!
    Så länge bebis äter regelbundet och inte verkar slö så tror jag inte du behöver oroa dig!

• hic sunt leones

Vårat andra barn sov också väldigt mycket dagarna efter förlossningen, när vi skulle åka hem fick jag tillsägelse om att han inte fick gå ner mer så jag måste se till att han åt var fjärde timme. Det vände snart, vi extravägde och han började gå upp. Min mjölk har runnit till stort tredje dagen.
    Gör som du gjort, väck var fjärde timme. Klä av henne lite så hon inte är så gosigt varm,  för då somnar hon ju lättare. Försök hålla henne vaken genom att pilla lite, hålla på med handen eller dylikt fick jag tips om på BB.
    Om du vill helamma så ge det en chans innan du blandar in flaska och så, be bvc att få väga ofta så ser du vad hon går upp och du kan slappna av Glad

• kutiom

Kan du ev. väga henne för att se hur mycket hon får i sig? Det fick jag göra på bb och då visade det sig att hon fick i sig 5 gr (är inte helt säker men nästan), vilket jag tyckte var pyttelite men som tydligen var helt ok. Behövde dock inte väcka då hon inte var en "sovare".

Lycka till och Grattis!!!

• Litet My

Tack, vad snälla ni är

Mer jag som är nojjig då =) Vilket jag misstänkte, väcker henne ungefär så som Lövet2 beskrev, skall ringa BVC imorgon eftersom det varit helg då jag har tid dit med mina stora kille så hoppas kunna ta en vikt på lilltjejen samtidigt då hon ju åker med även om det inte är "hennes tid"...

• Mabaja

Vår dotter åt när hon var hungrig. Väckte henne aldrig.

• Liiina89
    Mamma till W skrev 2011-08-22 00:00:17 följande:
    Jag har heller aldrig väckt min dotter, ingen som sa att jag ska göra det trots att jag var på ett amningssjukhus. Födde för 6veckor sedan och stannade 1 natt på BB
    Hon vaknar när hon är hungrig och äter med 2-4h mellanrum på dagen och 4-6h mellanrum på natten.
    och jag kan inte ha gjort något fel eftersom hon aldrig gick ner i vikt utan hon gick upp från dag 1 =)
  • Litet My
    Mamma till W skrev 2011-08-22 00:00:17 följande:
    Igår fick jag väcka hela tiden och försöka hålla henne vaken under ammningen, idag har hon vaknat själv de flesta av gångerna och varit mer "på" om vad hon velat.
  • Mabaja

De sa aldrig till mig om att väcka för amning utan sov hon så skulle jag också sova. :)

Lillamy: hoppas du slipper oroa dig snart! Hon kanske var riktigt sliten efter förlossningen bara.

Min dotter somnade jämt med tutten i mun och var nöjd med det. :)

• SallyBlixten

Jag har tre barn som jag ammat utan problem och inget av dem väckte jag. När ett av dem sov fem timmar i sträck ringde jag BB och frågade om jag skulle väcka men de sa att jag skulle passa på att sova själv  

Om det inte finns någon särskitl anledning så är det nog bäst att hålla undan flaskan. Ju mer hon snuttar på dig, desto snabbare får du igång din mjölk. Sen är det ju mysigt att få komma nära varandra.

Hoppas allt blir bra och grattis till din lilla tjej!

Vi ärver inte jorden från våra föräldrar, vi lånar den av våra barn.
  • Litet My
    Mamma till W skrev 2011-08-22 00:13:57 följande:
    De sa aldrig till mig om att väcka för amning utan sov hon så skulle jag också sova. :)

Lillamy: hoppas du slipper oroa dig snart! Hon kanske var riktigt sliten efter förlossningen bara.

Min dotter somnade jämt med tutten i mun och var nöjd med det. :)
    Tror också hon är riktigt sliten, krystade i 6 timmar och hennes hjärtljud gick ner...Så det är ganska förståeligt om hon är jättetrött då jag själv somnar var och varannan timme och börjar skaka i hela kroppen om jag är vaken för länge, så hon borde ju vara ännu tröttare misstänker jag.
  • Cloud

Amma inte mer sällan än med en timmes mellanrum är mitt tips. Blocksockret kan dippa för mycket då.

• UnderbaraMix

Ge inte flaska, det kan störa amningen. Om du är osäker, handpumpa ut 20ml och ge i en liten medicinkopp som bebisen får lapa i sig. Jag gjorde detta i tre dygn var 3e timme och "ammade" så fort bebis försökte. Det tog lång tid för min mjölk att rinna till, -jag förlorade mer än 2,5 liter blod under förlossningen och min kropp orkade inte producera mjölk så bebis blev för trött för att amma ordentligt. Koppen var en räddning!

• cina78
    Lilla My21 skrev 2011-08-21 23:33:58 följande:
    Hej

Lite halvnojigt inlägg mitt i natten.

Min dotter föddes igår (20/4) morse, åkte hem 6 timmar senare, var en ganska jobbig förlossning så jag förstår om bebis är trött. Väckt henne var 3-4 timme för ammning igår och det har gått bra vissa gånger och vissa inte, idag har hon velat amma många gånger och visat det men somnat ganska fort, sovit väldigt mycket idag också och i stort sett bara vaknat för ammning.

Blir lite nojjig över denna trötthet samt att jag ju inte vet vad hon får i sig eller inte. Frågade på förlossningen om man borde ge en flaska eller dyl efter ammning utifall men det tyckte de inte på förlossningen.

Hur har ni andra gjort? (Tanken är ju att helamma)
    Väckt oftare?
    Hur långa stunder behöver man amma nu innan mjölken rinner till?

Med förra barnet skulle jag pumpa och ge på flaska och då fick han ersättning efter råmjölken och sedan övergick det i ammning endå, därav att jag undrar hur det funkar nu när jag inte gett flaska.
    Tycker du ska ta det lite lugnt och amma när bebis är vaken och vill äta själv. 
    så länge han/hon inte är lelös eller apatisk är det nog ingen fara.
    det finns tusen olika råd, men antar att du ska på återbesök snart för tester på bebis och passa på att fråga då.
    vi var kvar i tre dygn på bb så kände att jag fick igång det bra men nu sover bebis  nästan hela tiden.. men ska väga imorgon på bb så får se vad de säger då..
    tror inte på att väcka om inte det är så att bebis går ned alldeles för mycket i vikt.. vem vill bli väckt och få mat nerkörd i halsen? :)
  • Litet My

Varit lite bättre idag samt att mjölken runnit till, så hon har fått i sig en del verkar lite piggare och gladare överlag (givetvis nattetid men endå).

Tack för alla goda råd och tips.

• Interlude

Hade det likadant med min nyfödda pojke. Sover extremt mycket och vaknar knappt för att äta, så första veckan fick jag rådet att väcka honom med tre fyra timmars mellanrum. (han snuttar oxå bara i några minuter) kunde sluta väcka honom sen då han går jätte bra upp i vikt :) nyfödda bebisar sover jätte mycket, så det är inget att vara orolig för

• Interlude

Kanske ska säga oxå att amma så fort du märker att hon vill äta, och låt henne ligga där hur länge eller lite hon vill. Dom första tre dagarna brukar vara ganska så tuffa, enligt mig iaf. Det rådet fick jag på bb.

• auo
    Lilla My21 skrev 2011-08-23 02:51:22 följande:
    Varit lite bättre idag samt att mjölken runnit till, så hon har fått i sig en del verkar lite piggare och gladare överlag (givetvis nattetid men endå).

Tack för alla goda råd och tips.
    vid våran förlossningen sa dom att första dygnet är det inget problem att hon inte ammar så ofta . men dom brukar komma igång vid andra tredje dagen . hon var mycket slö nästan en vecka . och gick ner från 3860 till 3500 . men veckan därpå då fattade hon att ska äta oxå och shit nu sitter hon bara på tuttan hela tiden . nu är hon 5 veckor och vägger 5030g ..   så att oroa inte .. det lär går bättre .. 
  • Litet My
    Interlude skrev 2011-08-24 07:48:04 följande:
    Hade det likadant med min nyfödda pojke. Sover extremt mycket och vaknar knappt för att äta, så första veckan fick jag rådet att väcka honom med tre fyra timmars mellanrum. (han snuttar oxå bara i några minuter) kunde sluta väcka honom sen då han går jätte bra upp i vikt :) nyfödda bebisar sover jätte mycket, så det är inget att vara orolig för
    Ja, hon får äta så länge hon vill/orkar, ibland går det att få henne att äta på båda brösten men oftast blir det bara ett åt gången, har dock massor med mjölk så hon kanske får i sig det hon behöver, hon hade gått ner 200 g efter förlossningen efter ett par dagar men gått upp det igen efter 3 dagar då vi vägde andra gången.

Liiiiite mer är hon vaken men sover som sagt väldigt mycket fortfarande, i morse överaskade hon mig dock med att vara vaken 1,5 timme, hon är gansla livlig när hon väl är vaken.

Dock får man fortfarande väcka henne till de flesta matningarna och det är inte alltid det går, funderat på att börja pumpa ur och ge i flaska också eftersom det ibland kan göra så himla ont i brösten och man blir lite frustrerad när hon inte vill vakna alls och "hjälpa till".

Skall till BVC nu på Onsd igen och väga/mäta, men när hon var där senast så tyckte BVC sköterskan att allt verkade bra.

Har som sagt bara min förstfödde att "jämföra" med och han var vaken mycket och ammade i stort sett hela tiden, detta är precis motsatsen.
  • auo
    Lilla My21 skrev 2011-08-28 22:14:13 följande:
    Ja, hon får äta så länge hon vill/orkar, ibland går det att få henne att äta på båda brösten men oftast blir det bara ett åt gången, har dock massor med mjölk så hon kanske får i sig det hon behöver, hon hade gått ner 200 g efter förlossningen efter ett par dagar men gått upp det igen efter 3 dagar då vi vägde andra gången.

Liiiiite mer är hon vaken men sover som sagt väldigt mycket fortfarande, i morse överaskade hon mig dock med att vara vaken 1,5 timme, hon är gansla livlig när hon väl är vaken.

Dock får man fortfarande väcka henne till de flesta matningarna och det är inte alltid det går, funderat på att börja pumpa ur och ge i flaska också eftersom det ibland kan göra så himla ont i brösten och man blir lite frustrerad när hon inte vill vakna alls och "hjälpa till".

Skall till BVC nu på Onsd igen och väga/mäta, men när hon var där senast så tyckte BVC sköterskan att allt verkade bra.

Har som sagt bara min förstfödde att "jämföra" med och han var vaken mycket och ammade i stort sett hela tiden, detta är precis motsatsen.
    njöd att du kan vila och ha det lungt ... här har vi en 6 veckors tjej vem är så bestämd att va vaken nästan hela tiden och sen är övertrött ..  till vårtar smörja på detta salva .. det är mycket bra ...  http://www.apoteket.se/privatpersoner/levamedsmabarn/common/produktinformation.aspx?Varuid=241436
Svar på tråden Ammning med nyfödd (akut)