• Pooh

äpplemos

Någon som vet om man kan ge sitt barn (8 månader) typ osockrad äpplemos på gröten..? (det finns väl, eller är det lättsockrad..?)
    Vill inte gärna ge dom där sockerbomberna, fruktpuré..
    eller innehåller dom ngt som inte är bra?

• Svar på tråden äpplemos
  • KorElleBelle

Gör som jag gör. Skala, kärna ur och dela ett äpple, koka 1-2 minuter och kör den med stavmixern eller passera genom en trådsil. Sen är det bara att lägga på gröten, det behövs inget socker eller annat.
    Du slipper en massa socker och andra tillsatser och så är det billigare att köpa färsk frukt.

• Pooh

Tack vad bra! Men kan man fysa in det? Och hur länge håller det sig i kyl om man gör lite mer?
    Kanske blir lite bökigt att göra 2 ggr om dan..

• Fru H

En kompis till mig fryser in hemmagjorda puréer i "isbitsaskarna" (ja, men vad heter det egentligen??? *gravid och tappar ord*

Ett bra tips är alltså att göra en större sats och sedan bara ta fram det man behöver..

Varför börjar jag tänka på husmorstips från Hemmets veckotiding???

• Mandy

Kollade efter osockrad äppelmos men den innehåller tydligen lite sötningsmedel och det är ju inte bra för små barn.

Äppelmos går iallafall bra att frysa in.

Nestlés frutti i 4 pack är osockrad och även Hipps fruktpuréer.
    För de gånger som du inte orkar göra själv.
    Kiwi är jättebra att bara ge med sked och samma med banan.

• cia75

Även Semper har fruktpuréer som är utan socker.. Bla Mango/Bananpure. Det finns mer info på deras hemsida.

• Pooh

Tack för era svar!
    Frukt ger jag henne dom flesta sorterna, banan, äpple,päron, nektarin, melon...det är mest på gröten jag undrade vad jag skulle ha.
    Jag gjorde egen äpplemos idag, kokte och mosade, gick ju fort och smidigt!

• ceci lia

pooh: Du kan ha moset du gör själv länge i frysen. Alma äter äppelmos vi gjorde i höstas. Man kan göra likadant med päron också och frysa in. Jag fryser in i urdiskade barnmatsburkar så blir det rätt portionsstorlek. Fyller man inte burkarna helt sp går det bra. Vill man ha lite variation och lyx kan man ha i lite kanel eller vaniljsocker innan man serverar.

Svar på tråden äpplemos