• Fräcka Fröken

När kan man börja träna?

Har en liten på 4 veckor nu & undrar när man kan börja träna igen?
    Känner mig helt ok och har inte haft några problem alls nu efter. Hade foglossning som hette duga innan.
    Efter första förlossningen började jag rida igen efter 2 veckor men då hade jag ingen foglossning alls, men nu börjar jag bli rastlös.
    Kan man börja springa kortare sträckor eller borde jag vänta lite till? :)

~ Även små stjärnor lyser i mörkret ~
  • Svar på tråden När kan man börja träna?
  • Ramborg

Jag tycker du ska fråga din barnmorska. Har du varit på efterkontroll på MVC?

• Fräcka Fröken

Nej, det ska jag i oktober & hon tycker jag ska vänta tills efter det.. men jag tycker det är att ta i att behöva vänta i 3 månader.

• Ramborg

Så härligt att höra att du mår så bra! Jag går själv på övertid just nu och är otålig att få tillbaka min kropp och komma igång och träna.

Jag tror att du känner din kropp bäst. Känns det som om allt inuti sitter "på plats" liksom? Min kompis ville inte just jogga på rätt länge efter förlossningen eftersom hon påstod att det kändes som om inälvorna inte riktigt höll sig där dom ska... Och det låter ju otrevligt.

• Fräcka Fröken

Nej att gå över är inte kul :/ Hoppas din bebis vill komma ut snart :)
    Själv gick jag över 16 dagar denna gången, ingen hit riktigt.
    Jadå, allt sitter på plats och det känns inte att jag födde barn för 4 veckor sen.. Så det borde ju inte göra ngn skada. Får jag ont så får jag väl lugna ner mig lite :P

• Kallebus

Hade också foglossningsproblem i båda mina graviditeter men lyckades rida ändå.
    Var uppe på hästen efter två resp en vecka och det kändes helt ok.
    Kan kännas lite i höfterna om hästabusen brallat runt för mycket eller om jag tränat riktigt hårt, då kan man ju ta det lugnt en dag.
    Prova att träna, du känner om det är lämpligt eller inte.

• Fräcka Fröken

Absolut! :)
    Hade inte hästen varit utlånad hade jag klättrat i sadeln på en gång :)

• Emma 02

Just springa/jogga ska man helst vänta med ett par månader eftersom det belastar bäcknet väldigt mycket.

Men gymma, rida, gå, simma(när avslaget är borta), dans, cykla o.s.v kan man börja med.

Lyssna på kroppen, gör något ont slut känns det bra kör på. Börja lätt och öka på eftersom.  

• gammeltacka

För att inte belasta bäckenbotten bör man inte springa på sex månader, undvika alla hopp osv. Allt för att minska risken för framtida problem så som framfall och inkontinens.
    Satsa på att få ett bra knip, hitta bukmusklerna och promenera. Rekommenderar Olga Rönnbergs blogg

• Fräcka Fröken

Vet du adressen till hennes blogg? :).

Hur kan man bli inkontinent om man springer innan 6 månader?

• gammeltacka
    http://blogg.mama.nu/olgas-blogg/

Bäckenbotten är den muskel som håller bukorganen på plats, bukens bottenplatta kan man säga. Muskeln skall sluta tätt kring kroppsöppningarna.  Efter förlossningen är den naturligtvis duktigt förslappad och är inte redo att stå emot det tryck som kommer uppifrån vid hopp och studs. Satsa på knipet alltså. Jag tycker att det är svårt att göra det mer "organiserat" utan föröker ha för vana att knipa när jag lyfter, sätter mig, reser mig, hostar ja alla de tillfällen där bäckenbotten påfrestas alltså - det blir många knip på en dag Jag vet att man är otålig och vill komma igång efter graviditeten men några månader är inte så lång tid egentligen om man jämför med att alternativet skulle kunna innebära urinläckage i resten av livet. Och som sagt promenader, coreträning och annat som inte innebär hopp och studs eller alltför tunga lyft är helt ok
  • 201201232
    gammeltacka skrev 2011-08-23 09:33:46 följande:
    För att inte belasta bäckenbotten bör man inte springa på sex månader, undvika alla hopp osv. Allt för att minska risken för framtida problem så som framfall och inkontinens.
    Satsa på att få ett bra knip, hitta bukmusklerna och promenera. Rekommenderar Olga Rönnbergs blogg
    Och jag fick ok att jogga efter 6 veckor av en sjukgymnast, under förutsättning att allt kändes bra. Sex månader är väldigt lång tid om man kniper varje dag och sköter sig i övrigt. Är man totalt otränad och aldrig har sprungit är det en helt annan sak förstås...
  • gammeltacka
    201201232 skrev 2011-08-24 15:16:49 följande:
    Och jag fick ok att jogga efter 6 veckor av en sjukgymnast, under förutsättning att allt kändes bra. Sex månader är väldigt lång tid om man kniper varje dag och sköter sig i övrigt. Är man totalt otränad och aldrig har sprungit är det en helt annan sak förstås...
    Finns även sjukgymnaster som rekommenderar sit-ups för att få ihop en delad bukmuskel...
Svar på tråden När kan man börja träna?