• Malinn81

Barnen får glass när vi vuxna får tårta. Ska man börja med special mat?

Hejsan.
    Jag och sambon har lite delade meningar. Snart dags för kalas här och funderar på om han har rätt. I hans familj får barnen alltid glass kolasås och strössel när vi äter tårta. Och på vissa ställen görs det även special mat till barnen dvs makaroner och köttfärssås. Alltså det beror ju på lite hur man är uppvuxen.. jag har alltid ätit de vuxnas mat och morsan har aldrig gjort något extra så sett. visst vi har ju haft rolig mat när det är barnkalas eller vid spridda tillfällen då det piffas till lite extra. Funderar lite på vad jag ska inhandla. visst jag kan köpa glass om det behövs ju. Vad anser ni om saken tycker ni att sambon har rätt och hans närmaste familj. Eller hur det är på våran sida. Nu kom det ju lite andra dumma kommentarer med från hans sida som man kunde hållt käften om. Att tex mitt barn får en tråkig uppväxt och vad synd det är om min son som aldrig får rolig mat osv. Vill höra andras åsikt om saken.   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-22 10:41
    hej igen. tack för alla svar så snabbt! kul att läsa andras synpunkt på saken. inte bara jag som resonerar så ser det ut som. de andras barn som kommer på kalaset när sonen fyller 1 har alltid fått glass så jag vet faktiskt inte om de äter tårta. Är jag mycke elak om jag serverar tårta iallafall? Känner mig som en elak morsa faktiskt, kan ju inte fostra andras barn det tänker jag inte göra heller, men man får väl ta seden dit man kommer. Jag tänkte ge min son tårta när vi ska bort.

• Svar på tråden Barnen får glass när vi vuxna får tårta. Ska man börja med special mat?
  • eliten

Tänker att barn tycker väl att tårta är roligt? Mer speciellt med en rolig tårta en glass med kolasås som man kan få när som?

• MammaTillDomFinaste

en vanlig gräddtårta är ju "barnmat" eller hur jag ska säga, enligt mej iaf, bara om de är smörgåstårta vill jag göra nå annat åt barnen (av den enkla anledningen att jag själv inte äter smörgåstårta! men jag vet många barn som gör det!!) 
    och sen beror de ju på vad de är för barn å vad de är för "vuxenmat" ju. Grillar vi kött å kyckling med pommes/potatisgratäng/klyftpotatis till, så brukar vi grilla ågon korvbit till barnen då varken våran eller dom vi brukar grilla med har barn som gärna äter grillat kött. Lika vid surströmmning, dom som äter de äter de, barn som vuxna, å vi vuxna å dom barn som inte äter de får nåt annat.

Men jag skulle inte kalla de att dom får tråkig uppväxt. jag menar, makaroner å köttfärsås är ju inte ens kalas mat, de är ju vardagsmat, så vad är de roliga i det egentligen?

lika brukar vi koka lite pasta elelr ris när vi äter tacos åt dom minsta, så man kan späda ut köttfärsen lite då dom inte gärna äter den som den är, men äter med ris/pasta till. troligen tycker dm den är liiite stark helt enkelt.

det är ju fri villigt hur man gör, men man kan ju hålla såna där kommentarer för sej själva. 

• Elli47

Här brukar barnen äta samma som vuxna... är det tårta så är det tårta, är det kyckling så är det kyckling. Det är klart, om nån verkligen avskyr t ex tårta så kan den personen få något annat istället.

• pluppfamiljen

Mina barn älskar tårta och hade börjat gråta om det bara fick glass med kola sås och strössel. På barn kalas så brukar jag grilla eller steka hamburgare och ev kycklingvingar som alla får äta både vuxna och barn. 

Blivande 6 barns mamma
  • sjöberg75

När jag var barn så särbehandlades inte jag & mina syskon med att få "annan" mat utan fick äta de vuxnas mat, finns väl rolig mat som är "vuxen".

Däremot när det var dags för kalas så fick vi alltid bestämma själva vad vi ville bjuda på & då fick de vuxna fint äta av det oxå. Så har jag även gjort för min dotter, när hon har kalas så får hon bestämma vad som ska bjudas på.

I helgen var vi 5-års kalas & barnet fick bestämma själv vad som skulle bjudas. Det blev pastasallad med ingredienser som han gillade samt marängtårta.

Att ditt/erat  barn skulle få en tråkig uppväxt har inget me maten & göra utan allas åsikter runtomkring!!       

Grodan beräknas vara hos oss 14 dec-11
  • Loreena

Bättre med gräddtårta än glass anser jag.. gärna med mycket grädde och med bär eller frukt i. Glass är väl mest snålt att ge? Liksom att det är billigare att ge grillkorv till barnen än fläskfilé.

• norrlandsflicka

Trist med glass och kolasås istället för tårta om man nu börjat med socker till barnen. Vi har haft pannkakstårta med grädde och jordgubbar, gräddtårta och chokladtårta på kalas här. Nog finns det nåt fika som barnen gillar.

• syrena

Hej! är oxå uppväxt med att få äta samma mat som de vuxna  och på kalas å när man varit bortbjuden så har man fått äta det som bjuds..... när vi har haft kalas så har det bjudits på tårta till alla även barna och kakor och det har funkat för oss.....

När det kommer till mat är både jag och sambon stenhårda det görs en mat rätt inte flera för haregud vad vi skulle få laga mat då .... 

En fråga får inte barna äta tårta för hans famij eller ?

• Ångdvlar Storvl

Jag tycker att ni kan göra er av med problemen genom att servera både barn och vuxna GLASSTÅRTA, det är både smart, billigt och mycket gott!

• Annelie 76

Kalas är ju inte kalas utan tårta... Glass bjuder man på om det kommer besök och man inte har nåt annat hemma alt när det är sommar och varmt.

Svar på tråden Barnen får glass när vi vuxna får tårta. Ska man börja med special mat?