Tips på bra barnbäcker till snart 3-åring?
Jag skulle vilja ha lite tips på böcker som en 3-åring kan tycka är spännande.
Tänkte först jag skulle gå med i barnens bokklubb, men nja, känns mer ekonomiskt att beställa lite nya böcker istället!
Jag skulle vilja ha lite tips på böcker som en 3-åring kan tycka är spännande.
Tänkte först jag skulle gå med i barnens bokklubb, men nja, känns mer ekonomiskt att beställa lite nya böcker istället!
Petter och hans fyra getter!
Spyflugan Astrid!
Åh det finns hur många som helst.... Alfons böckerna, mamma mu o kråkan, Pettson, Ingrid böckerna av Katerina Janoush.
Just nu är vi med i både Goboken och barnens bokklubb. Mest pga att jag är en bokgalning. Älskar barnböcker och får ofta nya o spännande böcker jag nog inte skulle köpt annars.
Håller med om att det finns hur mycket som helst. Det är också så olika vilken sorts böcker olika barn gillar. Har du något exempel på något som barnet gillar?
Min boktokiga femåring tyckte mycket om Pija Lindenbaums böcker i den åldern. Gittan-böckerna, Lill-Zlatan och morbror raring. Historien om någon och Castor-böckerna hörde också till favoriterna.
Castorböckerna av Lars Klinting är favoriter här med. Vi gick med i barnens bokklubb när vår son var 4 månader, (ja jag är en boknörd) roligt att få lite förslag på böcker som kommer ut, och nu när han är större tycker han själv det är roligt att bläddra i månadstidningen.
Godnatt alla djur av Lena Arro är en storfavorit fortfarande. Jättebra bok.
Likaså Knacka på av Anna-Clara Tidholm.
Pettson-böckerna och Mamma Mu har fina bilder, men min son tyckte bättre om filmerna än böckerna.
Kan också tipsa om Örnis bilar av Carl Johan de Geer.
Gruffalon av Julia Donaldsson... ja det finns massor.
Alfons Åberg-böckerna brukar nästan alla barn gilla.
Kolla på www.billigaboken.se/barn_ungdom
Det är bra mycket billigare än bokklubbarna. Deras lager förändras ganska ofta men det finns oftast något för alla åldrar
Snurran-böckerna! Sonen fyller 3 i januari å vi har läst so Sedan i somras. Han känner igen sig!
Min son ääääälskar bolibompadraken böckerna. Han fick den första när han var runt 3 år och nu har vi alla (han fyller 6 i december). De har fina bilder, bra historier och det bästa är att de håller länge...dvs att ett litet barn tycker att de är roliga samtidigt som de inte blir för larviga när de blir större. Flera av dem har dessutom faktarutor om olika ämnen som man kan läsa och prata runt med det större barnet medan det mindre kanske är mer intresserad av grundhistorien...då kan man hoppa över faktarutorna. Jag har beställt från adlibris de har haft bäst pris och är snabba och billiga med leverans.
Pija Lindenbaums böcker
Stina Wirséns böcker (hennes första böcker om nallen är allra bäst för de mindre, medan de senare är något svårare att förstå, tex vem lever inte)
Alfons (märker på min sambos brorson som är 3,5 år att de när han är yngre tex när han knyter är roligare än den när han tex börjar skolan)
Jag frågade efter boktips i somras och sammanställde sen alla tips jag fick om du är intresserad:
www.familjeliv.se/Forum-3-402/m59609693.html