• Lady81

Bra bostadsområden i Sundsvall??

Är riktigt förtjust i Sundsvall och både jag och min man skulle kunna tänka oss att flytta dit. Men, oerfaren av staden som man är vill man ju gärna hamna rätt på en gång. Så då lyder min fråga: Vi med 2 barn vart ska man bosätta sig? Önskemål om nära till centrum (gärna promenadavstånd) men ändå inte i själva smeten, gärna lugnt och mysigt och barnvänligt.

Ge mig MASSOR av tips om Sundsvall i sig, arbetsmöjligheter, studier, boende ja allt som bara har med S-vall att göra. Jag tar emot all info jag bara kan få Glad 

• Svar på tråden Bra bostadsområden i Sundsvall??
  • Sweet life

Jag gillar Sidsjön, även Bergsåker...

Allt beror ju självklart om man vill ha lägenhet eller hus..

• trollfjord

Bor på Sallyhill. Nära stan, nära Sidsjön (har äldsta dotter på dagis däruppe), buss går förbi här och in till stan, nära Friskis, nära ICA och Coop.
    Via Mitthem så finns ju lägenheter här, Midälva och Nacksta som också är gångavstånd till stan.

Finns lekplatser överallt tycker jag här. :P När man är ute på promenad vill ju min tokfisen alltid stanna vid varje lekpark.

Norra Berget är en favorit, med sin stora lekpark, speciellt med Skadernrutchkanan. Och på sommarn är det ju mysigt med alla djur dom har däruppe.
    Och så tornet. För dom som inte är höjdrädda.

Min tjej gillar också lekparken vid Domsaga, för det har ett tåg. :)

Södra berget har också lekparker, en skogslekpark och en klätterlekplats. Och så äventyrsstigarna.

Gå på stan och kolla på drakarna är populärt hos oss. :)

Vängåvans fontän är roande. Och på vintern har dom små "tomtestugor" där med tomtedockor inuti. Lite småmysigt tycker jag.

Har inte varit där på jättelänge men tror att den finns kvar; lekparken i Folkets Park nedanför Norra Berget, mittemot sporthallen. Ska ha bra rutchkanor har jag för mig.

Drakborgen kan va kul.

Kubenbadet på sommarn har barnpool och vanlig simbassäng.

Sidsjön kan man ju också bada i, promenera runt, mata fåglarna där, åka skidor på vintern...

Tja finns ju massa mer, men det här kommer jag på nu. :)
  • Ester Bus

Sidsjön är super tycker jag! Nära till allt en ändå lugnt område

• ModestyB

Bra områden är Haga, Västermalm, Södermalm, Skönsmon och Sidsjön, Stenstan såklart, men inte så barnvänligt och lite rörigt på kvällarna.
    Områden du INTE vill bo i: Nacksta, Granloholm, Kubikenborg, Skönsberg, Granloholm, Granlo, Gärde.

• Lady81

Tack SNÄLLA för era svar!! det betyder mkt att få en liten inblick när man inte känner till staden så jätte bra mer än att man passerat och stannat några ggr. Vackert är det ju utan tvekan! Glad

Precis, tack ModestyB för uppradningen av olika områden. Det sista man vill är ju att hamna någonstans där man sedan undrar: Hur sjuttsiken tänkte jag då??? Speciellt om man skulle köpa något. Så det är bra att veta vad man ska hålla sig borta ifrån. Men satsar nog på hyres tills man kommer in i själva staden och lär känna den ordentligt.

Vet ni om man kan hyra hus eller radhus? eller är det bara lägenheter? 

• jean1

Allt handlar ju om vad man själv behöver för att trivas och vad man absolut inte vill ha i sitt närområde. Granloholm tex är stort och man kan inte dra hela  stadstelen över en kam. Det finns mkt bra och mindre bra områden där, precis som i Nacksta tex. Skönsmon och Kuben är ju i princip samma område och mycket populärt bland barnfamiljer. Har själv bott på Östermalm som ligger på väg mot Skönsmon, alltså mellan centrum och Skönsmon, och det är lugnt och mysigt med bara 2 km till centrum med två fina parker, vilka det inte kryllar av i stan precis. Vi valde dock att flytta nr vår dotter fyllt 1 år då vi inte hade kunnat ge henne frihet att vara ute på egen ahnd när hon blivit ltie större, pga av att det nära till trafikerade vägar.

Bosvedjan är riktigt barnvänligt med bra förskolor och skolor, ligger nära Birsta (2km) och ca 6 km  till stan. Bussar går var tionde minut. Hyggliga priser på bostadsrätterna och ett väldigt stort utbud av radhus. 

Annars rekomenderar jag som de andra, Sallyhill, Skönsmon, Sidsjön och så även Bosvedjan.  

• ModestyB

Tyvärr så finns det inga områden i vare sig Nacksta eller Granloholm som skulle duga åt mig, eftersom Sundsvall nte direkt har bostadskris och det GÅR att bo riktigt, riktigt bra OCH prisvärt. Kuben har haft en del problem med dom träningslägenheter socialtjänsten haft där, därför väljer jag bort Kuben. Hade själv bostadsrätt där för ett gäng år sedan. Något kändes inte bra.  Precis samma sak med Bosvedjan, jag känner till en del bus som bor där, men det var också några år sedan, det kan ha förändrats sedan dess. Radhusdelen är bättre. Det finns trevliga områden i Granloholm, men massor av bus där i dom sämre delarna, därför väljer jag bort hela området. Östermalm är jättetrevligt!!

• Lady81

Tack för alla svar igen! Då till nästa fråga: Om man vill ha en hyresrätt är det bara mitt hem som gäller då? eller finns det några andra ni kan tipsa om? Hur lång väntetid upplever ni att det är för att få en lägenhet på ett område man faktiskt verkligen vill till. Visserligen spelar det ju roll om man redan är hyresgäst hos mitt hem osv. Men som utomstående, vilka chanser har man tro?

• ModestyB

Det finns fortfarande väldigt många privata små hyresvärdar där, som har som stora villor med några lägenheter eller ett enda hyreshus med ett fåtal hyreslägenheter i. Man kan faktiskt åka runt och titta på hyreshusen i de områden man är mest intresserad av och kontakta värden direkt.
    Har tyvärr ingen aning om hur långa köer Mitthem har till sina mer attraktiva lägenheter.

• Lady81
    ModestyB skrev 2011-09-18 12:32:36 följande:
    Det finns fortfarande väldigt många privata små hyresvärdar där, som har som stora villor med några lägenheter eller ett enda hyreshus med ett fåtal hyreslägenheter i. Man kan faktiskt åka runt och titta på hyreshusen i de områden man är mest intresserad av och kontakta värden direkt.
    Har tyvärr ingen aning om hur långa köer Mitthem har till sina mer attraktiva lägenheter.
    Hur hittar man alla dessa privata hyresvärdar då? Glad Låter ju hel mysigt!! Vet du om det finns även hus att hyra eller är det bara lägenheter?
  • ModestyB

Jag känner bara till människor som bor i små hyreshus med privatvärd. Jag tror du kan kolla upp det på nätet. Du kan ju kolla Blocket efter villor så ser du ett ungefärligt utbud på det också.

• Lycklig2012
    ModestyB skrev 2011-09-05 22:48:35 följande:
    Bra områden är Haga, Västermalm, Södermalm, Skönsmon och Sidsjön, Stenstan såklart, men inte så barnvänligt och lite rörigt på kvällarna.
    Områden du INTE vill bo i: Nacksta, Granloholm, Kubikenborg, Skönsberg, Granloholm, Granlo, Gärde.
    Håller nog med om det mesta men Kuben(ikenborg) och Skönsmon är ju typ samma... Och Granloholm har jättefina lägenheter där det är insatsområden och inte hyres. Dessutom nära sjukhuset om man jobbar där och stan!

Och stenstan är ju direkt olämpligt när man har småbarn med all spya och skrikande å nätterna..
  • ModestyB

När jag bodde på Kuben så störde jag mig alltid på de extra 5 minuterna till bussen...Och de extra 7 minuterna till affären. Dessutom så bodde det en del missbrukare på Kuben och i ett så litet, isolerat område så märks det tydligt, det var livat i en villa längre ner mot gatan också, men han borde ju sitta på kåken nu, eller vara död. Skönsmon hänger ihop med stan. Det var riktigt läskigt att gå från bussen upp till Kuben på kvällen också. Med facit i hand skulle jag aldrig ha köpt lägenhet där, men jag tilltalades av att det var mysigt, såg lugnt ut och var så naturskönt.
    Har buset flyttat och det är lugnt där så borde Kuben vara ett paradis för barnfamiljer, men det är som sagt bostadsrätter.

• jean1

Det finns ju "bus" i de flesta stadsdelar. Skulle inte säga att Skönsmon hänger ihop med stan, det tar minst 30-40 min att promenera från Kuben (vilket man kan säga är Skönsmons centrum) till centrum. Då är det snararare Östermalm som hänger ihop med centrum. Och även där gick en inbrottsvåg när vi bodde där... Jag tror att i alla stadsdelar som har ett centrum med närbutik osv, har även lite "bus" då det blir en naturlig samlingsplats för ungdomar eller missbrukare. Jag kände mig dock väldigt trygg på mina promenader från Östermalm till lilla ica på Kuben när vi bodde där, en promenad på 2 km. Granloholm har många trygga och fina områden. Mariestadsvägen, Karlstadsvägen, Uddevallavägen för att nämna en bråkdel. Det finns ju en uppsjö av olika typer av områden i stora Granloholm. 

Alkoholister eller andra missbrukare finns bakom varje fasad i varje område....

Bästa sättet att hitta privata hyresvärdar är nog att söka på Blocket och uthyres.   

ModestyB; vilket bostadsområde skulle du rekomendera där inga "problem" finns?   

• Lycklig2012
    jean1 skrev 2011-09-17 08:56:39 följande:
    Allt handlar ju om vad man själv behöver för att trivas och vad man absolut inte vill ha i sitt närområde. Granloholm tex är stort och man kan inte dra hela  stadstelen över en kam. Det finns mkt bra och mindre bra områden där, precis som i Nacksta tex. Skönsmon och Kuben är ju i princip samma område och mycket populärt bland barnfamiljer. Har själv bott på Östermalm som ligger på väg mot Skönsmon, alltså mellan centrum och Skönsmon, och det är lugnt och mysigt med bara 2 km till centrum med två fina parker, vilka det inte kryllar av i stan precis. Vi valde dock att flytta nr vår dotter fyllt 1 år då vi inte hade kunnat ge henne frihet att vara ute på egen ahnd när hon blivit ltie större, pga av att det nära till trafikerade vägar.

Bosvedjan är riktigt barnvänligt med bra förskolor och skolor, ligger nära Birsta (2km) och ca 6 km  till stan. Bussar går var tionde minut. Hyggliga priser på bostadsrätterna och ett väldigt stort utbud av radhus. 

Annars rekomenderar jag som de andra, Sallyhill, Skönsmon, Sidsjön och så även Bosvedjan.  
    I betonggettot i Bosvedjan skulle jag absolut inte vilja bo.
Svar på tråden Bra bostadsområden i Sundsvall??