• Carr0n

Vad har ni för skor till era barn?

Jag är helt vilse i skodjungeln!

Vad har ni för olika skor till era barn?

Mina äldsta är nu 3 år och jag går och funderar på om dom kommer behöva fodrade "tennisskor" nu i höst på dagis?

Jag har tidigare bara använt tjocksockar i gummistövlar tills det är dags för vinterskor. Tycker det känns så onödigt att köpa nya skor HELA tiden.
    Mina tre barn har nästan samma storlek, tvillingarna har samma och lillasyster 2 storlekar under. Så det är 3 nya par skor inför varenda säsong.

Jag har nu vinterstövlar, gummistövlar, tennisskor, textilskor, sandaler och foppatrofflor till dom. Behöver dom allvädersstövlar och fodrade skor också?

puh, inte lätt det här!

• Svar på tråden Vad har ni för skor till era barn?
  • 071001

Vi har allväderstövlar också, men eftersom säsongen är så kort köper jag billigaste möjliga såna på tex Skopunkten. Utöver det har hon gympaskor och gummistövlar.

• såffan

jag tänkte också köra ullstrumpor i gummistövlarna till min dotter (som blir två i december) tills det blir tillräckligt kallt för vinterkängor.

Annars har jag just nu tygskor/tenniskor, sandaler, foppatofflor och gummistövlar till henne. I våras hade jag en lite tjockare tennisssko till henne innan den började kännas lite varm.

Har man plats i gummistövlarna till hösten tycker jag att en ullstrumpa är lika bra som en fodrad stövel eller sko, det går ju så fort när det börjar bli kallare och riktiga vinterkängor kan ju vara skönt att ha ganska tidigt...

• Machapuchare

Om det blir en slaskvinter är fodrade gummistövlar guld värda, tycker jag.

Har köpt speciella höstkängor något år med de blev inte mycket använda.

• Kina79

Jag investerar i ett par riktigt bra vinterkängor, som är helt vattentäta och andas. Då kan man börja använda dem rätt så tidigt.

Sen har de även gympaskor och gummistövlar. Då klarar de sig utmärkt! och min plånbok också

Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03
  • Carr0n

Vi har ju inte så mycket slask där vi bor, utan det blir kallt och sedan är det kallt :-P

Så för att ha någon lätt fodrad sko i någon månad känns så onödigt, spec nu när dom växer så mycket också. Då kan dom inte ha dom till våren heller.

Får köra med ullstrumpor i stövlarna och satsa på riktiga vinterkängor. Det är ju viktigt att barnen är varm om fötterna och vintern är ju längst av alla årstider

cosinus skrev 2011-08-22 14:11:32 följande:
    Såna här har jag köpt i nästan varje torlek som finns :) Tycker de är jättebra vår och höst när det är mellansäsong.

www.stadium.se/mode/juniorskor/kangor-stovlar...
    Dom var ju billiga och bra Men tyvärr för stora för minsta och fanns inte i strl 27 som pojkarna har.

Jag var in en sväng på DinSko idag också.. där tog hon fram lite skor hon tyckte barnen kunde behöva. Men jag vet inte... så himla svårt.
    Storlekarna tar ju slut på en gång också, jag som dessutom måste ha 2 par i samma storlek. Så behöver dom skor måste jag vara ute i tid!
  • Dr Mupp

Vi ha gympadojja, gummistövel och fodrag gummistövel på hösten. Sen en rejäl goretex stövel på vintern.

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • whitestar

Vi har gympadojjor, fodrade gummistövlar,vinterskor (typ kavat), sandaler och foppatofflor. Har räckt tillräckligt för sonen! Enda problemet vi haft var under en period då sonen gick på jourdagis under sommaren,då dom satte på barnen stövlar oavsett vad det var för väder!Så hans fötter höll på att simma bort i värmen. Vi löste det genom att dom dagar det var fint väder ute så lämnade vi stövlarna hemma.då blev dom ju tvungna ta andra skor. :)

• Carr0n

Vad brukar ni ha för märken på vinterstövlarna då?
    Jag har tidigare använt Good Year, men iår tänkte jag prova Viking Play eller Sorel. Någon som har någonting att säga om dom?

• Lindyn

Det där med skor är verkligen en djungel. Tjejen här får klara sig med sina två par joggingskor och gummistövlar nu i höst, har även fodrade gummistövlar. Ska avvakta lite med vinter skor. . .Svårt att veta vad som är bra och inte. förra årets investering visade sig inte vara så lyckad- de läckte in och var svinkalla!

• Tesselajnen

Skot är facinerande saker, speciellt då foten växt 1cm under sommaren...

Vad vi har just nu är:
    Ett par gummistövlar
    Ett par "klassiska" gympadojjor modell sommarskor
    Ett par gympadojjor i skinn från Vincent
    Ett par sandaler

Under hösten kommer vi lägga till.
    Ett par allvädersstövlar (Vincent, med sula funkar de hur länge som helst här i Stockholm)
    Ett par rejäla gympadojjor

Till vintern blir det sedan ett par vinterstövlar (Kavat Extreme detta år) och ett par vinterkängor.

• TEDDEN

Usch, svårt att köpa rätt skor utan att man lägger ned en förmögenhet.  

Min son har just nu och kommande vinterhalvår följande:
    ett par loafers, ett par gympaskor, ett par jodpurs (som är perfekta hela hösten fram till det blir minusgrader) ett par Hunter-gummistövlar (använder med extrasockorna om det är kallt) och sen ett par vinterskor för förskolan- typ Sorel eller liknande och sen ett par "finare" kängor att ha på helgen och till kalas etc. 

• Anne69

Förra året hade vi ett par superfina Timberland med goretex.......de blev stående i garderoben. Så i år kommer vi gå direkt från gympaskor till vinterskor......via gummistövlar förstås. Ska bli spännande att se om vi kommer att ångra oss.

• såffan
    Lindyn skrev 2011-08-22 19:48:41 följande:
    Det där med skor är verkligen en djungel. Tjejen här får klara sig med sina två par joggingskor och gummistövlar nu i höst, har även fodrade gummistövlar. Ska avvakta lite med vinter skor. . .Svårt att veta vad som är bra och inte. förra årets investering visade sig inte vara så lyckad- de läckte in och var svinkalla!
    för mig spelar inte själva märket så stor roll. Men jag vill att vinterskor ska ha en rejäl sula i gummi och vara ordentligt mönstrade undertill. Sen ska dom vara fodrade med äkta fårskinn och gå ganska högt upp på benen. Dom vara i gummi eller något annat vatten tätt över fotdelen iaf, så ska dom vara hyfsat lätta få på med, sen är jag nöjd.

Förra året blev det ett par rådis för 500 kr från din sko till dottern, som då var ett år. Om det är ett bra märke eller inte vet jag inte, men just dom här skorna var verkligen kanon...
  • Anne69

Vi kör vinterskor från Superfit. Lätta och vattentäta men ganska dyra. Men jättebra!

• sarsparis

Vår son har vanliga gympaskor, samt att vi köpt ett par paxskor, de är inte vattentäta men vattenavvisande, stod och fundera på om vi skulle köpa vattentäta men kom fram till att är det blött ute tar de ändå på stövlar på dagis så det kändes som att slänga 300:- rätt i sjön......när vinter kommer köper vi ett par goretexskor, förmodligen viking eller ecco. det är de enda skorna han har på vintern. första vintern hade vi viking play, de läckte som ett såll.....inte alls bra....var visst flera på dagis som klagade över detta, skulle egentligen ha reklammerat dom men orkade inte. denna vintern hade vi ecco, de var superbra, sonen var varm och aldrig blöt, han kunde stå och stampa i vattenpölar men de höll för det. i får fundera vi på vikings variant med ullfoder i.

Svar på tråden Vad har ni för skor till era barn?