• diddisen80

Hur potträna på förskolan

Nu har min lilla tjej precis börjat att kissa på pottan. Men hur gör ni när erat barn ska till förskolan.
    Är mitt första barn så jag vet inte hur det brukar gå till.
    Tänkte jag skulle sätta på henne blöja på morgonen när hon går dit och sen ta med trosor som personalen kan sätta på henne.
    Eller ska man vänta med att försöka få henne torr på förskolan tills hon har varit torr hemma på dagarna nån vecka eller två??'

• Svar på tråden Hur potträna på förskolan
  • Tow2Mater

Jag använde sk Pull-Ups; funkar som blöja, men samtidigt kan de dra den upp och ner själva, tills pojken var torr hela dagen och kunde ha underbyxor utan alltför många olyckor.

• diddisen80

jo hon har såna där upen go blöjor men då säger hon inte till att hon är kissnödig utan kissar i blöjan.. Visst hemma funkar det ju ändå för då kan ju jag fråga henne lite då och då om hon behöver kissa. Men det är ju lite svårare på förskolan

• pp08

Min tjej har också börjat kissa på pottan. Oftast går det nu längre tid mellan kisset. Har hon kissat direkt på morgonen (försöker få henne att kissa på pottan då); då lämnar jag henne utan blöja till förskola. Efter deras frukost kan hon eventuellt få blöja på sig, beroende på hur mycket tid personalen har med inskolningsbarn etc. Har hon inte kissat får hon ha blöja på sig.
    Flera barn har pottränats under sommaren så barnen hakar gärna på när de ser att andra går på pottan!

Tanken är att stunderna utan blöja på fsk också ska bli fler och längre. Kanske tom på e.m. vid utelek. Nu hämtar jag henne och tar direkt av blöjan innan vi ska hem. Sedan är hon ju utan blöja fram till läggdags.

Igår hade hon kissat för första gången på pottan på förskolan, tyvärr hade hon bajsat på sig i trosorna; så det blev blöjbyte efter det i alla fall

♀ 090619
  • LindaB78

Prata med förskolan! De har lång erfarenhet av att portträna barn.

I vårt fall så lät vi vår son gå på pottan tillsammans med de andra blöjfria barnen när vi höll på att portträna honom hemma. (fast han hade blöja på dagis). Sen bestämde vi oss för att han skulle vara blöjfri delar av dagen på dagis. Personalen glömde dock att sätta på honom blöja vid några tillfällen och det funkade hur bra som helst.  Resultatet blev att han det tog ca 3 veckor från att han började vara blöjfri hemma till att han inte hade blöja alls på dagen.

• diddisen80

har pratat med förskolan och just nu har hon blöja på dagis men dom sätter henne alltid på pottan samtidigt som dom andra barnen. Men än har det inte blivit nåt i pottan på dagis.
    Här hemma går det väl sådär. Från att ha kissat i pottan flera gånger på dagen och inte velat ha blöja så kissar hon inte nåt på pottan längre.  Ber om blöja när hon är kissnödig.

Men hon har iaf börjat så vi får ta det i hennes takt helt enketl

• pp08

Nu kissar tjejen bara på pottan hemma. Fungerar dock inte än på förskolan, hon vill eller vågar inte. Är dock torr i blöjan länge.
    Hemma var det idag även premiär för bajs i pottan! Hon kissade någon halvtimme innan på pottan, sedan sprang hon bajsnödig till badrummet och ville bajsa också

♀ 090619
  • Suneboll

Vi har skickat med extra mkt ombyten.....de på dagis är duktiga på potträning, se till att de sätter henne på pottan innan o efter maten innan o efter de ska ut så sker minimalt med olyckor...att ta på blöja kan vara dumt o bara förstöra träningen, om det är vinter o man vill skona overallen som man inte har ombyte till så kan man ha training pants. Det viktiga är att inte återgå till blöja utan att barnet får kissa på sig utan att det är konstigt och att det då känner vad som händer och att dte blir blött. Dessutom ser inte personalen om hon har kissat om hon har blöja o kan inte bedömma nom det är dax för toa. Det är nästan omöjligt att potträna ett barn med blöja för man har ingen som helst koll på när det kissade senast.

• Suneboll
    diddisen80 skrev 2011-08-29 10:44:42 följande:
    har pratat med förskolan och just nu har hon blöja på dagis men dom sätter henne alltid på pottan samtidigt som dom andra barnen. Men än har det inte blivit nåt i pottan på dagis.
    Här hemma går det väl sådär. Från att ha kissat i pottan flera gånger på dagen och inte velat ha blöja så kissar hon inte nåt på pottan längre.  Ber om blöja när hon är kissnödig.

Men hon har iaf börjat så vi får ta det i hennes takt helt enketl
    Klart det inte blir något, hon hara ntagligen redan kissat i blöjan o undrar varför hon då ska sitta på pottan, blir ju bara så att hon inte kommer att vilja sitta på pottan för att det bara blir en dum grej. Släng blöjorna o var inte rädd för olyckor.....det kommer att ta 2-3 veckor o sen är hon blöfri...passa på nu innan alla vinterkläder ska på.
  • lindalake

bra tips där Suneboll!

jag började potträna min snart 2åring idag och det gick över förväntan (lr rättare sagt det är hon som tvingar mig genom att springa näck). men så är det ju förskolebiten som ska klaffa också. hon går bara 5 timmar 3ggr i veckan men om hon vill köra på det här att gå utan blöja så blir det ju knasigt om hon ska ha blöja på sig under den tiden. trainingpants skall fixas! och massa byxor, för de hon har nu hänger långt ner på den lilla rumpan

• diddisen80

ja det är ju ett bra tips.. Men jag känner mej så hemskt när hon står och skriker efter blöja och är jätteledsen för att hon inte får det..
    Jag vet inte riktigt hur jag ska gå vidare..

• pp08

Här har det gått jättebra och fort. Hemma helt torr dagtid, ibland även natttid. Har varit borta i 1 vecka, så imorgon blir det dagisstart igen...helt utan blöja. Kommer att säga att de absolut inte ska sätta blöja på dottern. Hon både kissar och bajsar på pottan eller toa, med minimalt antal olyckor (1-2/vecka). Hon säger till och springer oftast själv till toa/badrummet. Har även kissat på många olika udda ställen, tex. på tåget (toa), flygplatsen (toa), hemma hos vänner (toa och pottan) och i bagageutrymmeti bilen (pottan).

Från första försöket utan blöja, med noll pott-vana innan och många olyckor samma vecka till helt torr dagtid och problemfri potta/toalett besök på ca 3 veckor.

♀ 090619
  • diddisen80

jo här går det riktigt bra oxå.. Fast på förskolan har hon inte varit mer än 1 gång utan blöja och då hände det en olycka.. Men vi ska försöka utan blöja på förskolan från och med måndag har vi tänkt.

• vinur

Min son har varit torr hela sommaren, han är  drygt 2,5 år.
    Nu när det var dags för förskola igen gick det bra till en början. Men nu dom senaste veckorna kommer han hem med blöta kläder i en påse varje dag för att han inte vill gå på toa där.
    Idag när jag hämtade honom på dagis hade personalen tagit på honom blöja för dom tycker tydligen att det är jobbigt när han kissar på sig varje dag.
    Jag vet inte men för mig känns det här som ett jätte bakslag för hans del! Det blir ju jätte bekvämt för honom att slippa tänka på toa nu om han ska ha blöja igen och hur kommer det då bli hemma?

Någon med några råd?

• pp08

Vilden: min tjej har varit nu utan blöja på fsk i 1 vecka. det gick bra i början men efter några dagar sa hon inte till i tid när hon skulle bajsa. Kissandet gick bra och skedde på toa eller pottan. Vi kom då överens i fredags att de skulle sätta på en blöja, typ pottytrainingpants, vid utevistelse när hon inte hade bajsat. Annars är det meningen att hon ska vara utan blöja. Känns så fel att säga till henne: nu kan du bajsa för du har blöja på dig......

Hon är laktosintollerant och senaste tiden har hennes bajs blivit fastare; ibland vågar hon inte riktigt. Då kommer det "akut" bara någon halvtimme efter toabesöket. Hemma ser jag hennes signaler och vi skyndar oss till toa; på fsk hinner de inte alltid med.

♀ 090619
Svar på tråden Hur potträna på förskolan