• Jordgubben82

Ni som jobbar som tandsköterska eller Tandhygienist har lite frågor?

Hejsan! Funderar att börja läsa till något av ovanstående yrke. Och skulle nu vilja veta för och nackdelar med jobbet? Och vad man har för lön när man är ny på arbetsmarknaden? Tack på förhand

• Svar på tråden Ni som jobbar som tandsköterska eller Tandhygienist har lite frågor?
  • smurfliten

Hej! Jag jobbar som tandsköterska men är ännu inte klar med min utbildning.. Fick av en tillfällighet jobb innan jag var klar! Arbetsmarknaden är väl kanske inte helt lätt för tillfället men det kommer att komma massor av tsk-jobb inom ett par år! Vilket lockar mest av hyg eller tsk? Jag började på hygutbildningen för 10 år sen men tyckte det var pest! Skulle inte vilja jobba med det än idag utan tsk är mer jag.. Visst är lönen sämre men jag anser mig ha ett mer varierat yrke!

Lönen varierar beroende på var du bor.. Googla på lön och tandsköterska så hittar du statistik. Det är väl inget högavlönat yrke direkt.. 

Fördelar med tskjobb: Varierat och kul! Träffar massor av trevliga människor och man kan påverka deras liv mkt genom snygga och fina tänder! Kul med mycket delegering! Man får göra fler uppgifter nu! 

Nackdelar: Ganska dålig lön, kan vara stressigt, kan vara svårt att hitta en bra tandläkare att jobba hos, vissa kroppsliga problem med nacke och handproblem finns inom yrket.. 

Lycka till!

♥ Emma 050623 ♥ Maja & Molly 070918 ♥
  • mammis78

Jag jobbar som tsk. Men då jag jobbar privat är det väldigt svårt att ha barn samtidigt, VAB är ju inte helt lätt kan jag ju säga.....Det är nog lättare på en folktandvård:)

Däremot funderar ja på att utbilda mig till hygienist i stället, då kan man så småningom bli egen och bestämma mer över tider m.m själv plus att lönen är bättre och då kan man ju gå ner lite mer i tid och ha mer tid över för familjen:)

Svar på tråden Ni som jobbar som tandsköterska eller Tandhygienist har lite frågor?