Varför ha sjal på 6-åring?
Min 6-åringe son började i förskoleklass igår och där var en flicka som bar sjal/huvudduk och nu undrar jag: varför sätter man på en sjal på en så liten flicka?
Det kan väl knappast vara för att man ser henne som en sexuell varelse som ska skyddas från männens åtrå? Så varför??? Jag tycker man ofta ser TV-bilder från andra länder där mammor iförda sjal, nikab, burka osv osv går med småflickor klädda i vanliga kläder, precis som de flesta flickor vars mamma har sjal även gör i Sverige.
Vi har bott i Gottsunda så länge att jag inte längre noterar om vuxna kvinnor och tonåringar har sjal, men att se den här lilla flickan fick mig ändå att reagera. Jag tror att jag reagerade just pga att hon bar ett i mina ögon "vuxet" plagg, jag kände nämligen likadant för några månader sedan när jag såg en liten tjej iförd högklackat, det såg helt enkelt konstigt ut, som om hennes mamma (också iförd högklackat) ville göra flickan äldre än vad hon var.
Så, som sagt, vilken ålder är det egentligen "lämpligt" att börja använda sjal? Och varför använda det före puberteten?