• ViolinaX

Varför ha sjal på 6-åring?

Min 6-åringe son började i förskoleklass igår och där var en flicka som bar sjal/huvudduk och nu undrar jag: varför sätter man på en sjal på en så liten flicka?
    Det kan väl knappast vara för att man ser henne som en sexuell varelse som ska skyddas från männens åtrå? Så varför??? Jag tycker man ofta ser TV-bilder från andra länder där mammor iförda sjal, nikab, burka osv osv går med småflickor klädda i vanliga kläder, precis som de flesta flickor vars mamma har sjal även gör i Sverige.

Vi har bott i Gottsunda så länge att jag inte längre noterar om vuxna kvinnor och tonåringar har sjal, men att se den här lilla flickan fick mig ändå att reagera. Jag tror att jag reagerade just pga att hon bar ett i mina ögon "vuxet" plagg, jag kände nämligen likadant för några månader sedan när jag såg en liten tjej iförd högklackat, det såg helt enkelt konstigt ut, som om hennes mamma (också iförd högklackat) ville göra flickan äldre än vad hon var.

Så, som sagt, vilken ålder är det egentligen "lämpligt" att börja använda sjal? Och varför använda det före puberteten?

• Svar på tråden Varför ha sjal på 6-åring?
  • Honeyrose

jag tror att flickan har det av kulturell anledning. visst finns det små flickor som ibland vill prova att ha precis som sin mamma men inte brukar ha det alltid, men det finns de kulturer där flickor har det från mycket ung ålder. varför vet jag inte riktigt, eftersom jag inte frågat eller kommer ifrån den kulturen. kan vara att dem vill att flickan ska vänja sig.... ?
    sjal ska man ta på sig när man är redo för det och vet vad det innebär och varför man ska ha den. sen ser jag inga fel i om flickan tar på sig det innan puberteten om hon själv vill så klart. det kan vara en fördel att ha ta på sig den innan, lite innan, och förbereda sig för det, så man inte en dag kommer in i puberteten och opps nu "måste" jag börja. kan vara en svår omställning att säga att man tar på sig den när sin mens börjar tex eftersom man aldrig vet när det händer. min lilla tanke.... 

• Blalalala

Hej

Enligt Islam är det inget påbud att ha sjal och täckande kläder innan flickan blivit könsmogen, dvs när brösten börjar växa och hon får menstruation.

Jag tror många som har sjal på sina småbarn har det för att vänja dem vid den klädseln, men det är inget måste eller ens rekommenderat att göra så.

Ibland vill småbarn såklart klä sig som sin mamma också och ta på sig sjal, men det är ju skillnad och inte samma sak som att hon "måste" ha det när hon går ut.  

• MrsElvisPresley

Här där vi bor (väldigt invandrartätt område) ser jag dagligen små tvååringar springa omkring i slöja, sån där lång slöja som går ner till knäna.
    Lite sorgligt att se... Använder de inte slöjor för att inte männen ska bli "upphetsade"?
    Och i så fall, borde inte männen ha lite mer självrespekt så de kan kolla på kvinnors hår utan att bli alldeles till sig?! Förvånad

Rätta mig gärna om jag har fel, och berätta vad en slöja är till för!

• sjusovaren

Inget jag kan säga emot men det är förbannat synd att alla muslimska tjejer måste göra sig så förbannade fula med sjalar. Dom är vackra när dom tar hand om sin kropp.

• Kaf Ha Ya Ain Sad
    MrsElvisPresley skrev 2011-08-23 23:15:38 följande:
    Här där vi bor (väldigt invandrartätt område) ser jag dagligen små tvååringar springa omkring i slöja, sån där lång slöja som går ner till knäna.
    Lite sorgligt att se... Använder de inte slöjor för att inte männen ska bli "upphetsade"?
    Och i så fall, borde inte männen ha lite mer självrespekt så de kan kolla på kvinnors hår utan att bli alldeles till sig?! Förvånad

Rätta mig gärna om jag har fel, och berätta vad en slöja är till för!
    Muslimska kvinnor börjar bära hijab (det islamiska klädseln som täcker hela kroppen förutom ansiktet och händerna) när de blivit könsmogna. Detta är för att bli igenkända som anständiga. Det är inte obligatorisk för små barn.

Männen bör sänka blicken. Det gäller även om kvinnan han möter bär hijab.

Varför är det sorgligt att se små barn i hijab? Jag ser små flickor går i barbiekläder, små pojkar i spindelmannenskläder etc och tycker inte det är sorgligt. Jag ser även små flickor ha smink och höga klackar och är helt normalt tycker jag eftersom barn brukar imitera föräldrarna. Fast det är bättre med att ha slöja än smink och höga klackar.
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    sjusovaren skrev 2011-08-23 23:27:32 följande:
    Inget jag kan säga emot men det är förbannat synd att alla muslimska tjejer måste göra sig så förbannade fula med sjalar. Dom är vackra när dom tar hand om sin kropp.
    Vem har sagt att beslöjande kvinnor inte tar hand om sina kroppar? Tar du inte hand om din kropp när du täcker dig på vintern, ja med tjocka kläder och mössa? Blir du ful med täckande kläder?

Sedan om hijab är fult eller inte handlar om en smaksak och smaken är som baken. 
  • Kaf Ha Ya Ain Sad

En av mina döttrar (19 år) bär inte slöja fast hon är könsmogen. Hon avgör själv om hon vill ta den på sig eller inte. Den andra dotter jag har (6år) brukar ta en liten slöja  när vi går till moskén. För mig är det helt normalt. Jag tvingar ingen av dom att bära/inte bära slöja. Sedan om vad folk tycker skiter jag i. Vi gör vad som passar oss och den som lägger sig i vårt privata liv får höra något otrevligt. Men om någon av nyfikenhet kommer fram och är artig i sin fråga, svarar jag mer än gärna och kanske bjuda hem, ta en fika och prata lite om islam om så önskas.

• Natosh

Eftersom att jag ogillar att barn klär sig könstypiskt över lag eftersom att jag inte tycker att barn skall fostras in i ett specifikt kön, så tycker jag naturligtvis att det är åt helvete att småbarn bär sådana könsbundna kläder som slöjor på heltid.

Jag undrar också om dessa flickor får vara med på simlektioner som brukar ingå i sexårsversamheter och liknande, om det alltså bara är "övning" och fritt fram att slänga av sig slöjan om den stör i klätterlekar mm

• Kaf Ha Ya Ain Sad
    pluvdo skrev 2011-08-25 18:00:03 följande:
    Indoktrineringen måste väl påbörjas tidigt.
    Varför inte kalla det uppfostran? Du t. ex lär dina barn att borsta tänderna tänderna tidigt, lär de inte ljuga, inte slåss, vara trevliga etc etc. Det är också indoktrinering eller hur? 
Svar på tråden Varför ha sjal på 6-åring?