• Husis

Frukt i skolan

Ring upp rektorn!

Det är enligt Skolverket inte tillåtet att kräva att föräldrar ska fixa matsäck/frukt till skolan!

...../lärare själv 

• Husis

Hembakat är bäst!

Tips: Gör frallor/rågbullar som du stansar kavlar och ut med hjärtformade pepparkasmått.

En höjdare!

Men det ger inte skolorna rätt att kräva sånt av föräldrarna. En skola blev anmäld till Skolverket förra läsåret för det.  

• Husis

Det är tillåtet "vid enstaka tillfällen" eller något liknande...

• Husis

Jag hade dilemmat, att barnen inte ville äta frukt, de var inte hungriga då...

Och så tar man av lektionstid varje dag, för att ha fruktstund. Är det logiskt? 

• Husis

Avgifter

Enligt skollagen ska skolan i princip vara avgiftsfri, men bestämmelserna medger att det får förekomma enstaka inslag som kan medföra en obetydlig kostnad för eleverna. Frågan om vilka kostnader som är förenliga med skollagens bestämmelser har prövats i åtskilliga ärenden. Den praxis som har utvecklats beskrivs i ett informationsblad som Skolinspektionen tagit fram.

Enligt den nya skollagen får det i samband med skolresor och liknande aktiviteter i enstaka fall under ett läsår förekomma kostnader som ersätts av vårdnadshavaren på frivillig väg. Sådana aktiviteter ska vara öppna för alla elever och ersättning får inte överstiga huvudmannens självkostnad för att eleven deltar i aktiviteten.

Från Skolverkets hemsida... I mitt ena barns klass tyckte några föräldrar att 1000:- var en rimlig summa att lägga till klasskassan så barnen fick åka på klassresa. Jag ställde mig på barrikaderna, för jag visste att vi hade flera riktigt fattiga i klassen. Ingen resa, men en eftermiddag med grillning och brännboll och en massa annat kul!
  • Husis

Då tycker jag att lärarna ska vara så pedagogiska att de släpper ut de andra barnen på rast, så de slipper sitta och titta på dem som äter!

Mina barn har alltid ätit bra, både frukost och lunch. Mellanmål på förmiddagen har varit helt onödigt för dem och bara ett stressmoment att komma ihåg, etc... 

• Husis
    Det finns barn som äter druvor, de som äter apelsinklyftor, skurna hemma, det finns de som äter granatäpple.. Inget av det går att äta ute i kyla utan att man fryser rejält om fingrarna. Alla äter inte äpplen även om alla gör det där du kommer ifrån.
    Men HUR gör dessa barn på vintern under utflykter?

Det är ju inte en 40 minuters lunchrast vi pratar om, utan 5 minuter med frukt, som kan ätas med EN hand. Apelsinklyftor i en burk, eftersom barnen tydligen inte kan skala själva, äter de upp på ett kick.
  • Husis
    mikroE skrev 2011-08-24 17:48:26 följande:
     Jag har problem med att kalla det fruktstund och att eleverna ska sitta i ett klassrum och äta som en del av lektionen men om det är ett absolut måste så kan man ju göra så att de som vill får sitta kvar 5-10 minuter och äta upp sin frukt och de som inte vill äta frukt får gå ut. 
    Det är alltså av undervisningstiden man tar, en kvart om dagen...

DET tycker jag är fel! Det är oftast av svenskan man tar, för man har högläsning eller information samtidigt....
  • Husis

Jag haft pulkakalas i -8 grader, då alla åt mackor och varm O'boy ute. Gnällde en enda över kylan?

Nepp! 

Svar på tråden Frukt i skolan