Frukt i skolan
Ring upp rektorn!
Det är enligt Skolverket inte tillåtet att kräva att föräldrar ska fixa matsäck/frukt till skolan!
...../lärare själv
Ring upp rektorn!
Det är enligt Skolverket inte tillåtet att kräva att föräldrar ska fixa matsäck/frukt till skolan!
...../lärare själv
Hembakat är bäst!
Tips: Gör frallor/rågbullar som du stansar kavlar och ut med hjärtformade pepparkasmått.
En höjdare!
Men det ger inte skolorna rätt att kräva sånt av föräldrarna. En skola blev anmäld till Skolverket förra läsåret för det.
Det är tillåtet "vid enstaka tillfällen" eller något liknande...
Jag hade dilemmat, att barnen inte ville äta frukt, de var inte hungriga då...
Och så tar man av lektionstid varje dag, för att ha fruktstund. Är det logiskt?
Avgifter
Enligt skollagen ska skolan i princip vara avgiftsfri, men bestämmelserna medger att det får förekomma enstaka inslag som kan medföra en obetydlig kostnad för eleverna. Frågan om vilka kostnader som är förenliga med skollagens bestämmelser har prövats i åtskilliga ärenden. Den praxis som har utvecklats beskrivs i ett informationsblad som Skolinspektionen tagit fram.
Enligt den nya skollagen får det i samband med skolresor och liknande aktiviteter i enstaka fall under ett läsår förekomma kostnader som ersätts av vårdnadshavaren på frivillig väg. Sådana aktiviteter ska vara öppna för alla elever och ersättning får inte överstiga huvudmannens självkostnad för att eleven deltar i aktiviteten.
Då tycker jag att lärarna ska vara så pedagogiska att de släpper ut de andra barnen på rast, så de slipper sitta och titta på dem som äter!
Mina barn har alltid ätit bra, både frukost och lunch. Mellanmål på förmiddagen har varit helt onödigt för dem och bara ett stressmoment att komma ihåg, etc...
Jag haft pulkakalas i -8 grader, då alla åt mackor och varm O'boy ute. Gnällde en enda över kylan?
Nepp!