• sextiotalist

Frukt i skolan

Kimona skrev 2011-08-23 21:42:23 följande:
    En vuxen person ska äta ½kg frukt och grönt om dagen, så de där två frukterna är nog ganska bra för ett barn
    Det hade jag inte lyckats få i mig, om jag inte skippar lunchen eller så (nej, jag äter inte godis istället).

Det var samma sak när min tonåring gick i skolan, problemet var att han inte gillade frukt (gillade inte söta saker öht då) så det var gurka som gällde och när den rusade upp till över 50 kr/kilot då blev det problem. Arbetslösa som både sambon jag var så gick det inte. Men vi lyckades få att vi skickade riskakor istället.

Men efter ett tag så visade sig att han och flera därtill inte ens åt frukten/riskakan/gurkan för de ville hellre ut och leka på rasten. Så till slut så blev det "om ert barn behöver extra under dagen så lägg gärna ner en frukt eller så¨"

Men de rekommendationerna som man anger när det gäller frukt skulle itne fungera hemma hos oss, dels är vi inga fruktmänniskor. Varken tonåringen eller jag gillar att äta söta saker mellan målen mer än någon enstaka gånger, ingen av oss är jätteförtjusta i frukt. Vi äter aldrig mellanmål hemma och det hade blivit på bekostnad av den riktiga maten, dvs vi skulle vara för mätta.
  • sextiotalist
    Anonym skrev 2011-08-24 08:09:42 följande:
    Barn mellan 4- 10 år behöver 400 gram frukt och grönt per dag. Alltså två frukter och resten grönsaker, för att de ska få i sig alla nödvändiga vitaminer, mineraler och kostfibrer. Självklart måste man prioritera barnens näringsintag och att skylla på att det blir för dyrt är bara dumt tycker jag. Dyrt blir det när hälsan svackar pga dåligt näringsintag under småbarnsåren.
    Oj, jag var glad om jag fick i mitt så mycket mat öht i den åldern. Vi hade haft en mycket magrare barn än vad vi hade då.
    Det är ganska rejäla mängder de rekommenderar. Skulle jag äta så mycket frukt varje dag då hade jag inte fått plats med så mycket mer och jag hade garanterat rasat i vikt.
  • sextiotalist
    Anonym skrev 2011-08-24 08:35:58 följande:
    Va? Mycket mat? Mina barn har ätit minst 2 frukter/dag samt haft 2/5 delar av tallriken med grönsaker vid måltider... Självklart är ett litet barns portioner mindre än en tonårings men mängden frukt och grönt får de små i sig. Som tonåring behöver de 500 g frukt och grönt per dag. Inga enorma mängder det heller om man äter enligt tallriksmodellen.
    Det beror nog vilka mängder man äter. Vi är alla små i maten hemma (även tonåringen). Fram tills för några år sedan åt vår tonåring så lite att vi var tvungan att lägga till extra fett.
    Sambons ena äldre barn var likadant.
    Under lång tid så var jag den som åt mest (trots att sambons barn var tonåringar) och jag äter lite.
  • sextiotalist
    Anonym skrev 2011-08-24 08:58:01 följande:
    Så små i maten att de totalt sett inte ens äter ca 1 kg per dag? Det låter sjukligt lite...
    Det var så illa en period, läkare var inkopplade.
    Mitt eget barn åt en period två små smörgåsar till frukost, två knäckebrödsskivor till lunch och superlite till middag (då 10 år). Men vi såg till att det lilla han åt var så energirikt och näringsrikt det gick. Frukt åt han inte öht (och äter det ogärna fortfarande då han inte tycker det är gott helt enkelt, för sött)
    Sambons ena barn åt lika lite nästan, där var det även allergier med, så de flesta frukterna var uteslutna. Nej, inga ätstörningar, bara väldigt små i maten.
  • sextiotalist
    Anonym skrev 2011-08-24 09:06:09 följande:
    Precis, det handlade om en sjuklig period Friska barn äter 1 kg/dag och behöver00g frukt och grönt om de inte har allergier!
    Vi har aldrig ätit så mycket frukt hemma. Förra veckan så slängde jag 3 av de 5 nektarinerna som jag köpte för att de hade möglat. av de 5 bananerna jag köpte så fanns 2 kvar efter en vecka. Äpplena som jag plockat in ligger orörda.
    Då är vi två vuxna och en tonåring.
    Vi har aldrig varit fruktätare här, vi tycker det helt enkelt inte är speciellt gott (men inga godisätare heller).
    Inte heller sambons äldre barn har varit varit förtjusta i frukt.
    Som jag skrev innan, så var det enda vi kunde ta med oss till fruktstunden var gurka för vårt barn. (Nej, det dricks inte mycket juice heller hemma, tonåringen föredrar vatten som måltidsdryck, även jag)

Råa grönsaker är det ingen som äter, förutom lök, tomater, gurka och sallad.

Så alla är inte fruktmänniskor.
  • sextiotalist
    Anonym skrev 2011-08-24 09:53:35 följande:
    Ni väljer bort frukt och det är ert val. Skolan tvingar inte barnen att ta med frukt, de erbjuder möjligheten! Ska inga andra barn få ta med frukt och grönt för att ditt barn inte har behov av det?
    Jag har inte ställt de kraven, och gjorde det inte. Skolan slutade med uppmaningen då flera av barnen skippade fruktstunden och ville vara ute och leka istället. Dvs barnen var ointresserade av den frivilliga fruktstunden.
  • sextiotalist
    Anonym skrev 2011-08-24 10:38:34 följande:
    Vad är fel? Att erbjuda barnen möjlighet att ta med frukt och äta på skolan? Mina barn tar med och de behöver det. Sen får andra föräldrar bli arga och bittra över att de får det... Inte mitt eller mina barns problem!
    Jag tycker möjligheten skall finnas, men det skall inte läggas in som en punkt i skolans ordinarie verksamhet. Och det finns (inte alltför få) barn som inte behöver en fruktstund.

Så barn ska visst kunna ta med sig frukt, men frukten skall då ätas på raster och så. För barn som har t.ex diabetes kan det vara en vuxen som kan kolla av så att barnet får i sig frukten.
  • sextiotalist
    Anonym skrev 2011-08-24 10:53:20 följande:
    Lustigt att du vill påstå att det finns många barn som inte behöver äta frukt. Jag inser att detta är ett klass" fenomen. På skolan i rika området äter 99% av barnen frukt under rasten just för att de behöver det och tycker om det. I fattiga skolan äter 50% av barnen frukt, konstigt nog i klassrummet under högläsning.. Där "behöver barnen inte frukt. Tror det är långt ifrån sanningen tyvärr.
    Nu har mitt barn gått i en skola med välbeställda barn (dvs en rik skola) och det var där de plockade bort i breven hem med att barnen skulle ha med frukt, för barnen var inte intresserade.

Kan påpeka att jag kommer från sk väletablerad familj och har en hög utbildning, men äter ändå inte gärna frukt.

Jag känner många väletablerade (eftersom jag har den utbildningen och arbetar med det jag gör) som inte har fruktätande barn, utan gör som jag gör, slänger den ruttna frukten hemma efter en vecka.
  • sextiotalist
    Anonym skrev 2011-08-24 10:59:41 följande:
    De kan väl ha en fruktskål i skolan så att de som inte får med sig frukt hemifrån kan få från skolan?
    I väletablerade områden och på landet och villaområden bör det inte vara några problem under hösten, då ofta så slängs det massor av päron och äpplen som inte äts upp.
    När jag gick i skolan (inte så många rika) så kom vi som hade fruktträd hemma med frukt varje dag, så det fanns alltid frukt för dom som ville. Vi som inte ville ha slapp.
  • sextiotalist
    mikroE skrev 2011-08-24 15:39:04 följande:
    Självklart ska det vara tillåtet att ha med frukt och skolan kan rekommendera det men inte formuleras i 'ska'. Skillnader kan aldrig helt raderas ut, på gott och ont. Vi fick ha med frukt när jag gick i skolan men långt ifrån alla hade med sig det. Jag hade med ibland fast det alltid fanns frukt hemma men ofta var jag inte så hungrig. Jag kan inte säga att jag ens märkte om de andra barnen hade med frukt eller ej faktiskt, men det var säkert någon som aldrig hade med och som tänkte att vi andra alltid hade frukt men jag märkte det som sagt inte.
    Det är också det jag vänder mig mot, att man ska. Ingår det i läroplanen att äta frukt i skolan?
    Självklart skall barn ha möjlighet att äta frukt under skoltid, en del barn behöver detta, men det är inget som man skall. Att lägga in en fruktstund som en obligatorisk stund varje dag är fel, dels för dom som inte vill/kan/skall/bör/inte har råd att äta frukt och dels för att man faktiskt lägger på en avgift för föräldrarna som inte behövs.
Svar på tråden Frukt i skolan