Frukt i skolan
Kimona skrev 2011-08-23 21:42:23 följande:
En vuxen person ska äta ½kg frukt och grönt om dagen, så de där två frukterna är nog ganska bra för ett barnDet var samma sak när min tonåring gick i skolan, problemet var att han inte gillade frukt (gillade inte söta saker öht då) så det var gurka som gällde och när den rusade upp till över 50 kr/kilot då blev det problem. Arbetslösa som både sambon jag var så gick det inte. Men vi lyckades få att vi skickade riskakor istället.
Men efter ett tag så visade sig att han och flera därtill inte ens åt frukten/riskakan/gurkan för de ville hellre ut och leka på rasten. Så till slut så blev det "om ert barn behöver extra under dagen så lägg gärna ner en frukt eller så¨"
Men de rekommendationerna som man anger när det gäller frukt skulle itne fungera hemma hos oss, dels är vi inga fruktmänniskor. Varken tonåringen eller jag gillar att äta söta saker mellan målen mer än någon enstaka gånger, ingen av oss är jätteförtjusta i frukt. Vi äter aldrig mellanmål hemma och det hade blivit på bekostnad av den riktiga maten, dvs vi skulle vara för mätta.