• Vildand

Frukt i skolan

I vår skola finns drygt 360 barn. Jag förmodar att rätt många skulle ha råd att under årets lopp betala en dagslön vardera för städpersonalen också. Kanske 200 kr i månaden per barn? 150 kr till för skolmåltidspersonalens lön, hon jobbar deltid tror jag. Vaktmästare finns också, lägg till en 200 kr per månad där med. Sen är det ju inte helt nödvändigt med skolböcker så gör det frivilligt också. Bord, stolar till barnen? Ska verkligen skolan stå för det? Äsch, det är ju en engångssumma och finns för ett par hundringar på Ikea. Låt nu skolan stå för lärarnas lön så betalar vi föräldrar det som inte är absolut nödvändigt. Man kan ju sitta på golvet, städa själv, ta med egen mat, laga droppande kranar osv om man nu inte vill prioritera sina barn utan lägga pengarna på typ betala skatt eller vilka galna felprioriteringar man nu gör.

• Vildand
    Anonym skrev 2011-08-24 16:33:46 följande:
    Tvivlar starkt att skolan kräver att ni skickar frukt utan att de erbjuder möjlighet att skicka frukt så barnen orkar vara koncentrerade hela dagen. Att kontakta rektor och skolverket kommer inte att förändra att barnen ges möjlighet att ta med frukt och grönt att äta för att orka med dagen.
    Här är det "frivilligt". Så frivilligt att det står inskrivet en fruktstund i klassrummet på schemat. Så otroligt frivilligt. Verkligen frivilligt. Ger ordet frivilligt en helt ny betydelse.

I vår gamla stadsdel finns det också fruktstund på schemat. Där är det skolan som håller med frukten, det är en av de allra fattigaste stadsdelarna i stan och några äppelträd att plocka gratis frukt ifrån finns naturligtvis inte eftersom det är mest asfalt och gatstenar. I vår nya stadsdel har dock inte skolan råd med frukt. Eller ja, rektorn tycker inte att det är någon bra idé helt enkelt.
  • Vildand
    Anonym skrev 2011-08-24 16:44:55 följande:
    Klart det är frivilligt ändå. Knappast att fröken står och skäller ut de barn som inte har frukt med sig! Självklart måste fruktstunden schemaläggas. Man kan inte ha barn ätandes alla lektioner förstår du väl? Det skulle störa oerhört mycket.
    Om det är frivilligt får man väl äta på rasten? Nej, fröken står inte och skäller på barn som inte har frukt med sig, hon är ingen idiot. Fröken skäms som en hund över rektorns vägran att köpa in frukt och samtidiga vägran att skippa den "frivilliga" fruktstunden. Hon är en normalt funtad människa.
  • Vildand

Jag förstår inte på vilket sätt de barn som har föräldrar som inte fixar gympakläder och ryggsäckar till sina barn blir mindre utsatta om de dagligen får sitta i klassrummet och se hur resten av klassen äter frukt under schemalagd tid dessutom? Det blir väl ännu värre?

Dr Mupp skrev 2011-08-25 05:47:32 följande:
    Skolan är aldrig avgiftsfri. Skolan förväntar att du ska skicka med gymnastikkläder = kostnad. De förväntar sig att barnen ska ha ryggsäckar = kostnad. De förväntar sig att de ska ha regnkläder = kostnad. Osv osv. Det kostar att gå i skolan och frukt är en av de små kostnaderna och har man inte råd att skicka med frukt till skolan så tycker jag föräldrarna ska ringa soc och be nån annan ta hand om barnen tills de lärt sig hantera sin ekonomi.
    Jag har inga ekonomiska bekymmer av att skicka med frukt. Jag har inga problem att förstå att barn kan behöva en frukt under skoldagen. (Här är skoldagen 4 timmar, 1 timme av den är lunch, går barnet på fritids före och efter är det frukost en halvtimme innan skolstart och mellanmål två och en halv timme efter lunch, vid halv femsnåret är det ..tada..frukt...igen, denna gången från skolbespisningen så behovet är kanske inte precis överväldigande, barnen kanske inte skulle ragla omkring utmattade utan frukten som kläms in en timme efter frukost och två timmar före lunch).

Det retar mig något gräsligt rent principiellt att jag förväntas betala skatt på min inkomst varje månad, betala ytterligare 12-25% i skatt i form av moms på allt jag köper, inklusive moms på skatt en intressant konstruktion, och använder och vara glad för den avgiftsfria skolan. Det retar mig att man för in obligatoriska delar i skolan som är en stadig utgift, hur liten den än är. Det skulle kosta mindre per elev på en genomsnittligt stor skola om föräldrarna betalade vardera en dags städning av skolan också. Skulle bli mer pengar till undervisningen på det sättet. Vad finns det för några hinder att skolor inför det? Som frivilligt val då naturligtvis, antingen betalar man eller så får barnet sitta i smutsen, ett fritt valt som ingen egentligen blir skadad av, för ölite skit skadar ju inte? Det retar mig något gräsligt att folk rynkar på näsan åt de som inte upplever sig ha råd att skicka med frukt. För hur föräldrarna än upplever det, oavsett om de är idioter, synd om eller annat valfritt adjektiv så blir det barnen som helt i jävla onödan får uppleva att vara den fattiga varje dag, i klassrummet, året om.
  • Vildand
    knisse skrev 2011-08-25 10:18:17 följande:
    och du tycker da att alla ska betala mer skatt för att dina barn ska fa frukt i skolan (även dom som inte har barn eller nagonsin kommer att fa nagra betalar skat vet du)
    Jag betalade skatt i tjugo år innan jag fick barn och jag kommer att betala skatt i många år till. Jag betalar till en väldigt massa saker som jag inte har någon direkt nytta eller glädje av precis som alla andra. En avgiftsfri skola är en av de saker som antas motivera folk att betala skatt. Pensioner är en annan. Låga patientavgifter en tredje. Osv, osv.

Börjar man nagga i kanten så varför i hela världen sluta med en frukt om dagen? Varför ska vi inte betala städpersonalen, matsalspersonalen och vaktmästarens lön? Kommunen kan ju stå för lärarlönen? Det finns ju massor med folk som istället för att säga Stopp, vad hände med den avgiftsfria skolan? är jätteintresserade av att titta snett på de som inte vill betala en gång till och istället slå sig på bröstet för att de själva minsann är ordentliga föräldrar som bryr sig om sina barn. Barn är så otroligt lätta för politiker att spara på av den anledningen, att det finns så många som så gärna vill ha en anledning att se andra som dåliga föräldrar.
  • Vildand
    Dr Mupp skrev 2011-08-26 11:37:01 följande:
    Frukt är inte ett krav. Såhär forumleras det hos oss

"Det är bra om barnen också har med sig en frukt som de kan äta på rasten".

Dvs ta med en frukt om ni vill, strunta i det om ni vill.
    Här är det fruktstund på schemat, efter samlingen sitter ungarna i ring i klassrummet och äter frukt. De gör inget annat under tiden för då kan de ju kladda ner. Jag väntar bara på att det ska bli "frivilligt" att betala städpersonalen för att tömma papperskorgarna. De som betalar får sitta längst ifrån papperskorgen och de som låter bli får sitta bland bananflugorna de dagar papperkorgen med alla bananskal inte töms. För varför ska skolans ansträngda budget belastas av att städpersonalen tömmer en massa frivilliga fruktrester dag ut och dag in?
  • Vildand
    Dr Mupp skrev 2011-08-26 11:51:17 följande:
    Du kan inte se skillnad på städpersonal och frukt?
    Inte om man använder argumentet "vi får bortse från den avgiftsfria skolan för kommunen är så snål så vi ger oss på de som inte vill betala istället för att rösta bort politikerna".

Jag har råd att betala städning av mina barns klassrum. Vill du inte betala för att dina barn ska ha det rent får du väl lämna dom till socialen?
  • Vildand
    Dr Mupp skrev 2011-08-26 16:55:59 följande:
    Tja jag hjälper redan till med att röja och göra fint på skolgården för att barnen ska få en trevlig skolgård när det inte finns pengar till det i skolbudgeten.

Men det är fortfarande skillnad på städning som är en kostnad utöver det normala och frukt som ju är en kostnad man har ovasett om barnet går i skolan eller inte. Eller fattiglappsbarn kanske inte behöver frukt.
    Städning är en kostnad utöver det vanliga i dag ja. Det var medhavd frukt också tidigare. När jag gick i skolan var det tillåtet att ha med frukt. Tillåtet men inte uppmuntrat. Att äta något hemifrån i klassrummet under schemalagd tid var helt otänkbart. Jag minns att någon speciellt hungrig elev fick sina insmugglade plommon beslagtagna och slängda när jag gick i lågstadiet.

Du har inte uppfattat att de är de fattiga barnens avsaknad av frukt som gör systemet med "frivillig" frukt så stolligt? De  barnen får sitta med i ringen och titta på. En sån trevlig skola. En sån underbar skola. Mina barn kommer ju verkligen att utvecklas positivt när de förväntas sitta och glufsa i sig sina frukter framför barn som inga har. Men jag får väl förklara för dom att klasskompisens mamma säkert super upp pengarna så de behöver inte bry sig.
  • Vildand
    neelliee skrev 2011-08-27 08:07:37 följande:
    Och som sagt, man behöver inte gilla fruktstunder men att skylla på att vissa inte har råd är bara tragiskt - man försvarar ju bara föräldrarnas rättighet att prioritera ekonomin som de vill och strunta i barnen.
    Är det tillåtet att bli arg på att den avgiftsfria skolan schemalägger fruktstunder av principiella skäl? Att det är ohyggligt störande att skolan smyger in kostnader som den kan stå för? Jag har inget emot att skicka med mina ungar fem frukter istället för en så att de kan dela med sig. Men jag hade ju verkligen föredragit om jag fått betala dessa frukter via skatten istället för att ha valet att antingen göra min sexåring till någon liten välgörenhetsgubbe som delar ut frukt till behövande alternativt se på när skolan lär honom att inte bry sig om de andra barnen.
  • Vildand
    neelliee skrev 2011-08-27 13:24:27 följande:

Schemalägger fruktstund av principiella skäl?! Har du alls läst de svar som skolpersonal gett här i tråden?

1. Frukstunden schemaläggs (om man inte äter frukten på rasten) för att barnen ska få maximal arbetsro och för att de ska kunna fokusera på rätt sätt vid varje arbetsuppgift. Skolpersonal är inte principfasta kärringar som njuter av att kränka barn, utan professionella pedagoger som har ett ansvar att ge skoldagen en vettig struktur. Därför behövs ibland en fyrkantighet som kan verka märklig utifrån sett. Under fruktstunden läser man högt eller har muntliga samlingar eller repetitioner av sådant man jobbat med. Barnen är i skolan för att plugga och det funkar inte att t.ex. skriva en uppsats och skala apelsin samtidigt. Eftersom skolan är en arbetsplats styrs fruktstunden upp. Och det man gör under fruktstunden (t.ex. läser en saga) hade man gjort även om barnen inte ätit frukt

2. Frukt är ingen nödvändighet och därför finns inget krav på skolan att bidra med frukt. Barnen KLARAR sig med frukost och sedan lunch, men många MÅR och PRESTERAR BÄTTRE om de får lite extra energitillskott. Därför kan föräldrar skicka med frukt. Jämför med varma vinterskor - barnen mår bättre och kan koncentrera sig bättre om de har torra och varma fötter. Men de KLARAR sig med kalla tår och blöta sockor - skolan har inget ansvar att förse alla barn med goretexstövlar.

Sen vore det ju toppen om skolans resurser räckte till allt. Men när så inte är fallet måste man prioritera nödvändigheter och dit räknas inte en förmiddagsfrukt.

Min ilska grundar sig på principiella skäl, mina principer. Jag tror inte att skolan schemalägger fruktstunder av principiella skäl.

Tycker du att det är rimligt att mina och andras barn som har föräldrar som utan minsta problem kan skicka med frukt ska lära sig att ignorera sina klasskompisar som inte har det så? Eller att de ska ta med sig extra frukt och dela ut som någon slags välgörenhetstanter?
  • Vildand
    neelliee skrev 2011-08-27 14:17:18 följande:
    Nej, men jag tycker att man ska kunna ställa högre krav på föräldrar rent generellt. Eller rättare sagt höja ribban för lägstanivån - det kan inte vara okej att ab ekonomiska/psykiska skäl inte KUNNA fixa en matsäck två gånger/termin. Inte ha lust, glömma bort osv osv är mänskligt och händer väl alla, men att inte KLARA AV någon matsäck eller ett äpple om dagen känns oerhört alarmerande. Det kan inte vara rimligt att barn ska leva under så osäkra förhållanden. Samhället måste kunna tvångshjälpa fler familjer, barn ska inte behöva ha det så illa.

Jag menar med mitt förra inlägg att barn måste lära sig att alla kan glömma NÅGON gång. Den som ALDRIG har och inte vill ha lider inte av det. Den som ALDRIG/sällan har och mår dåligt över det borde få otroligt mycket mer hjälp än ett äpple av skolan. Och föräldrarna borde inte bara "erbjudas" hjälp utan tvingas ta emot den om det är så illa att barnet mår dåligt av följderna av föräldrarnas bristande ekonomiska förmåga/psykiska mående.
    Men vad gör vi av våra barn under tiden som ställs högre krav? Vi som inte vill lära våra barn att strunta i sina kompisar och som inte vill göra dom till välgörenhetstanter i sexårsåldern? Du kanske håller till i en skola där problemet är att någon glömmer en frukt ibland, men i en sån skola går inte mina barn. Här handlar det om barn som aldrig har med sig något mer än sig själva och de allra nödvändigaste kläderna. I stadsdelen bredvid vår- en ännu mer utsatt stadsdel- står skolan för frukten. Det funkade helt enkelt inte att poängtera olikheterna i barnens villkor på schemalagd tid varje dag.

Men jag får väl hårdna till lite och barskt meddela mina ungar att sju-åtta av deras klasskompisar borde tas omhand av kommunen eftersom de har usla föräldrar och det är inget som mina barn behöver bry sig i.
  • Vildand
    Anonym skrev 2011-08-27 19:40:16 följande:
    Gör verkligen alla föräldrar som har råd det? Inte f.n har jag någonsin ignorerat att andra barn kan bli utan! Jag har alltid skickat med mina barn extra frukt. Har de haft friluftsdag eller utflykt har jag gräddat extra många pannkakor, skickat extra smörgåsar, bullar och kakor samt extra dricka. Mina barn vet att om någon är utan ska de dela med sig direkt. De behöver inte säga något mer än "Oj, har du glömt maten? Kom, jag har mycket med mig så vi delar." Det har hänt att barn har glömt och mina barn har delat med sig. Det är inget problem! I varje klass tror jag det finns några kloka föräldrar som skickar extra frukt, fika och mat av samma skäl.
    Det är ju det jag skriver. Jag skickar med extra frukt, varje dag, för jag kan inte tolerera att det sitter en sju-åtta ungar av drygt tjugo varje dag och tittar på när de andra äter. Men när en tredjedel av klassen inte har med sig frukt (och det handlar inte om att samma barns föräldrar glömmer varje dag) så anser jag att det inte är alls acceptabelt att skolan uppmanar denna fruktstund och har den schemalagd. Det är likadant i varje klass.

Jag anser det mindre skadligt för mitt barn att ha med sig dessa extra frukter än att han skulle sitta och glufsa i sig framför de som inget har, men inte är jag glad över det och det handlar naturligtvis inte om att jag behöver lägga ut några kronor på detta, det handlar om att jag får göra mitt barn till någonslags jultomte eller lära honom att inte bry sig. Inte känner jag mig stolt och lycklig. Inte känner jag att denna skola på något vis ger mitt barn goda och sunda värderingar. Det är helt stolligt hela systemet.
  • Vildand
    M Y L F skrev 2011-08-27 20:15:43 följande:
    Jag tycker att vi ska skita i att ge våra frukt överhuvudtaget, då slipper vi dessa problem.

Jag tycker att problemet med frukt verkar mycket värre än skälva kostnaden i sig.

Dessa fattiga som inte har råd, hur fungerar det när barnen blir sjuka en vardag? Får barnen ingen mat då?

Jag tror inte att det handlar om kostnaden, utan om principen... 
    Vad skulle du säga till dina barn om de kom hem och frågade varför sju av klasskamraterna inte hade frukt med sig fast de var hungriga? Vad skulle du göra?

Jag "råkade" hitta extra frukt i kylen dagen efter och har "råkat" hitta extra frukt varje dag sedan dess som sonen måste ta med sig till skolan och dela med sig av för att frukten inte ska bli förstörd i vårat kylskåp. Vore innerligt tacksam om jag fick något gångbart tips för det lär inte fungera att fortsätta så speciellt länge. Min son är inte så lättlurad.
  • Vildand
    neelliee skrev 2011-08-27 22:32:30 följande:
    Jag tycker helt enkelt att samhället måste hjälpa utsatta barn mer. Men den extra hjälpen jag efterfrågar ska INTE komma från skolan, för skolan är INTE ett hjälpcenter och lärarna är pedagoger och INTE socialarbetare.

Visst kan skolan tillhandahålla frukt (om kommuninvånarna är beredda att betala mer i skatt eller parkeringsavgift, eller avstå gratis kulturutsällningar ) men det är INTE där problemet ligger. Föräldrar som inte"har råd" att skicka med frukt till skolan borde kunna tvingas ta emot hjälp, t.ex. i form av en god man och/eller delar av socialbidraget som matcheckar. Som så många skrivit - om barnen är sjuka, får de ingen mat hemma då?

Skolans ekonomi är långt ifrån god. På vissa håll har man tur och har billiga lokaler, få elever med särskilda behov och en kommun med vettiga avtal på bl.a. mat och IT. Då kan det finnas utrymme i budgeten för frukt. Men på andra skolor FINNS INTE pengar till frukt, hur tragiskt det än kan låta. Skolan får själv betala hyra för lokalerna för att ta ett exempel, och inte tas det minsta hänsyn till att olika  lokaler är olika dyra när skolpengen fördelas - alla skolor i en kommun får lika mycker per elev oavsett. Många skolor går back med hundratusentals kronor varje år. Om man räknar med att en frukt kostar 1 kr och 300 elever ska få en frukt om dagen blir det 1500 på bara en vecka. Ca 60.000 på ett läsår. Och det kan man inte lägga som skola om budgeten inte går ihop. Alltså får den som vill äta frukt ta med sig hemifrån. Eller menar du att man ska förbjda frukt i skolan?
    Nej för ungefär sjuttionde gången. Jag menar inte att man ska förbjuda frukt i skolan. Jag menar att man ska låta bli att låta den ingå i undervisningen. Låt barnen som behöver äta frukt äta den på rasten.
  • Vildand
    trettioplus skrev 2011-08-28 11:39:34 följande:
    Varför är det ett problem?
    För att då sitter alla barnen tillsammans varje dag och två tredjedelar plockar upp sin frukt och en tredjedel gör det inte men vill gärna ha. Förmodligen har barn som är lite äldre lärt sig redan att dölja sina föräldrars tillkortakommanden så gott det går och meddelar att de inte vill ha någon frukt och det är därför de inte har med någon men bland sexåringar har detta inte riktigt skett än.

Så då står man som förälder till det barn som har med sig frukt inför valet att antingen skicka med många extrafrukter varje dag under någon form av ursäkt till barnet- typ jag är så slarvig så jag köpte alldeles för mycket frukt för oss att äta upp- eller så talar man om för sitt barn att det inte ska bry sig om andra barn. Det är inget roligt val och hur länge kommer mitt barn att gå på detta med sin slarviga mamma som köper fem kilo för mycket frukt i veckan tro?
  • Vildand

Det riktigt fåniga i vår situation är dessutom att vårt barn inte ens är speciellt förtjust i frukt och han klarar sig alldeles utmärkt med den frukost han äter tre timmar innan skolan serverar lunch utan någon frukt efter en timme. Han väljer själv att ta med en halv apelsin eller en kiwi som han inte ens äter upp.

• Vildand
    Anonym skrev 2011-08-28 12:19:00 följande:
    Och det här skiljer sig jättemycket från fruktätandet på rasten?
    Eh, ja?
  • Vildand
    trettioplus skrev 2011-08-28 13:59:46 följande:
    Men varför skulle det vara svårare att komma ihåg än gympakläder?
    När så många som en tredjedel av klassens barn inte har med frukt handlar det inte om att föräldrarna inte kommer ihåg. Det handlar om att föräldrarna av en eller annan anledning inte tycker att det är tillräckligt viktigt att ha råd med frukt. Nu har jag läst sida upp och sida ner med inlägg som hävdar att alla visst har råd med hur mycket frukt som helst men i min omgivning eller ska jag skriva mina barns omgivning så är det inte så. Kanhända är en tredjedel av föräldrarna ansvarlösa idioter vad vet jag. Men mina barn och deras barn sitter i samma skola på samma schemalagda tid och förväntas ha med sig frukt. Det jag vänder mig emot är att min sexåring av skolan ska få lära sig att inte bry sig om dessa fruktlösa barn för de är någon annans problem.
  • Vildand
    Dr Mupp skrev 2011-08-28 15:56:10 följande:
    Men om du vet att dessa barn inte ens får frukt av sina föräldrar varför ringer du inte soc så barnen får rätt hjälp istället? Eller bryr du dig inte tillräckligt om barnen.
    Jag bor i en stad där en tredjedel av alla barn lever under fattigdomsgränsen. Om du på fullt allvar tror att socialen här rycker ut för att barn saknar frukt att ta med sig till skolan är du oerhört naiv.
  • Vildand
    Dr Mupp skrev 2011-08-28 16:51:35 följande:
    Jävligt dåligt av soc att inte reagera om det kommer in en anmälan om barn  som far illa, de ska nämligen reagera. Så eftersom soc är så dåligt kanske du borde anmäla dem till socialstyrelsen så soc får en tillsägelse om vad deras arbete går ut på.

Så i er kommun lever alltså en tredjedel på mindre pengar än vad man får av socialbidraget. Varför söker de inte socialbidrag för? Eller menar du att en tredejdel har en inkomst som ligger på mindre än 60% av medianinkomsten? För i den första läget kan jag förstå att man inte har råd med frukt, men jag förstår inte varför föröldrarna inte gör nått åt det tex genom att söka socialbidrag. I det andra fallet har familjen råd med frukt om de prioriterar det men det är väl som i alla andra kommuner fattiglapparna röker, krökar och köper onödigt skit för pengarna.  I båda fallen skulle en anmälan till soc göra en skillnad för barnen, ja förutsatta att soc då gör sitt jobb vilket de uppenbart inte gör i er kommun.
    Ja du, välkommen till Malmö där du finner en hel del att anmäla både hit och dit om du är intresserad. Vi som bor här försöker få vardagen att gå runt. Vilket innebär att de allra fattigaste stadsdelarna ger barnen frukt och någon till och med tänker erbjuda gratis fritids. Men det är klart bättre att låta socialen ta hand om 20 000 familjer istället. Blir ett sån mycket underbarare samhälle då. För låta barnen äta frukt på rasten, ha frukt i skolan, låta de föräldrar som vill lägga en slant i månaden som används för gemensam frukt eller andra liknande förslag kan ju få dessa rökande, krökande fattiglappar att slösa ännu mer på onödigheter.

Jag undrar vad den burksamlande, utförsäkrade fyrabarnspappan i hyreshuset bredvid mitt tänker lägga de säkert 100 kronorna han fick ihop genom att rota i papperskorgarna under festivalen? Skulle inte förvåna mig om han slösar bort dom på begagnade skor till sig själv, för när jag mötte honom på trottoaren stack ena stortån ut. Det är ju så dom är de där uslingarna. På måndag när vi lämnar våra barn till samma klass ska jag tala om för honom att jag minsann såg att han hade en hel sopsäck full med tomburkar med sig i lördagsmorse och att hans son minsann inte ska få dela frukt med mitt barn för jag vet att han skulle kunna skicka med frukt bara han hade velat och inte varit en sån dålig människa.
Svar på tråden Frukt i skolan