Jag förstår inte på vilket sätt de barn som har föräldrar som inte fixar gympakläder och ryggsäckar till sina barn blir mindre utsatta om de dagligen får sitta i klassrummet och se hur resten av klassen äter frukt under schemalagd tid dessutom? Det blir väl ännu värre?
Dr Mupp skrev 2011-08-25 05:47:32 följande:
Skolan är aldrig avgiftsfri. Skolan förväntar att du ska skicka med gymnastikkläder = kostnad. De förväntar sig att barnen ska ha ryggsäckar = kostnad. De förväntar sig att de ska ha regnkläder = kostnad. Osv osv. Det kostar att gå i skolan och frukt är en av de små kostnaderna och har man inte råd att skicka med frukt till skolan så tycker jag föräldrarna ska ringa soc och be nån annan ta hand om barnen tills de lärt sig hantera sin ekonomi.
Jag har inga ekonomiska bekymmer av att skicka med frukt. Jag har inga problem att förstå att barn kan behöva en frukt under skoldagen. (Här är skoldagen 4 timmar, 1 timme av den är lunch, går barnet på fritids före och efter är det frukost en halvtimme innan skolstart och mellanmål två och en halv timme efter lunch, vid halv femsnåret är det ..tada..frukt...igen, denna gången från skolbespisningen så
behovet är kanske inte precis överväldigande, barnen kanske inte skulle ragla omkring utmattade utan frukten som kläms in en timme efter frukost och två timmar före lunch).
Det retar mig något gräsligt rent principiellt att jag förväntas betala skatt på min inkomst varje månad, betala ytterligare 12-25% i skatt i form av moms på allt jag köper, inklusive moms på skatt en intressant konstruktion, och använder
och vara glad för den avgiftsfria skolan. Det retar mig att man för in obligatoriska delar i skolan som är en stadig utgift, hur liten den än är. Det skulle kosta mindre per elev på en genomsnittligt stor skola om föräldrarna betalade vardera en dags städning av skolan också. Skulle bli mer pengar till undervisningen på det sättet. Vad finns det för några hinder att skolor inför det? Som frivilligt val då naturligtvis, antingen betalar man eller så får barnet sitta i smutsen, ett fritt valt som ingen egentligen blir skadad av, för ölite skit skadar ju inte? Det retar mig något gräsligt att folk rynkar på näsan åt de som inte upplever sig ha råd att skicka med frukt. För hur föräldrarna än upplever det, oavsett om de är idioter, synd om eller annat valfritt adjektiv så blir det barnen som helt i jävla onödan får uppleva att vara den fattiga varje dag, i klassrummet, året om.