• Nenne666

Frukt i skolan

1 frukt om dagen ombedes man ta med sig, men det är inget krav ,säger dom samtidigt.

Vilket indirekt blir ett krav då man inte vill att ens barn blir utan när alla andra har.

Personligen sitter inte jag på dom ekonomiska problemen att få ihop det, utan uteblir det är det jag som har glömt det, snurrig som jag kan va mellan varven.

MEN jag har flera ggr funderat på hur folk som tex går på socbidrag eller är arbetslösa får ihop det, för det är bannemej inte billigt med frukt och grönt.

För nåt år sedan kunde man köpa äpplen i bamba, vilket räddade mig om jag hade glömt det. Men det tog dom bort, för skolan fick inte tjäna pengar på barnen..
    Men då ska det ju inte kosta för en förälder heller att skicka iväg dom till skolan, i form av matsäck och frukt varje dag.För skolan får ju inte kosta.
    Ska den ena regeln efterföljas så ska den andra regeln följas oxå.

Jag hade velat att dom hade en fruktskål, bekostat av skolan och/eller föräldrar som har  tex äppelträd på tomten, i mån av vilja osv...

• Nenne666
    Nenne666 skrev 2011-08-23 15:43:55 följande:
    1 frukt om dagen ombedes man ta med sig, men det är inget krav ,säger dom samtidigt.

Vilket indirekt blir ett krav då man inte vill att ens barn blir utan när alla andra har.

Personligen sitter inte jag på dom ekonomiska problemen att få ihop det, utan uteblir det är det jag som har glömt det, snurrig som jag kan va mellan varven.

MEN jag har flera ggr funderat på hur folk som tex går på socbidrag eller är arbetslösa får ihop det, för det är bannemej inte billigt med frukt och grönt.

För nåt år sedan kunde man köpa äpplen i bamba, vilket räddade mig om jag hade glömt det. Men det tog dom bort, för skolan fick inte tjäna pengar på barnen..
    Men då ska det ju inte kosta för en förälder heller att skicka iväg dom till skolan, i form av matsäck och frukt varje dag.För skolan får ju inte kosta.
    Ska den ena regeln efterföljas så ska den andra regeln följas oxå.

Jag hade velat att dom hade en fruktskål, bekostat av skolan och/eller föräldrar som har  tex äppelträd på tomten, i mån av vilja osv...
    ...så det åtminstone finns frukt för barn som inte har nåt med sig att tillgå.
  • Nenne666
    Anonym skrev 2011-08-23 21:00:05 följande:
    Men vad är egentligen problemet?
    En påse äpplen (2 kg) av märket Euro shopper kostar typ 10 kr och räcker en hel skolvecka utan problem. Många har fruktträd hemma och vill mer än gärna bli av med lite frukt.
    Det är väl ändå en bra "vana" att de har fruktstund än att de går till kiosken och köper godis packat med socker, färgämnen och konserveringsmedel?
    Det handlar inte om att inte ha råd, det handlar om prioriteringar och 10-15 kr i veckan är väl ändå rimligt att lägga på en sådan vettig sak som bra mellanmål.
    Men så finns det dom som inte kan undvara 10 kr i veckan till en påse äpplen eller har föräldrar som inte bryr sig.

Missat det?

Det handlar inte om att frukt och att en fruktstund inte är bra, det handlar om att det finns barn som är utanför dessa stunder av olika anledningar.
  • Nenne666
    Anonym skrev 2011-08-24 09:07:26 följande:
    Fel av dig. Möjligheten att få äta frukt och grönt som är medtaget hemifrån ska ges, däremot är det inget tvång att äta... Hade det varit ett tvång att ha med sig frukt/grönt skulle skolan vara skyldig att tillhandahålla detta.
    Om man uppmanar alla föräldrar att ta med sig minst 1 frukt om dagen blir det ett indirekt tvång.
  • Nenne666
    Anonym skrev 2011-08-24 09:25:51 följande:
    Om man erbjuder barn möjlighet att ta med och äta 1-2 frukter per dag så är det inget tvång!
    Nä, men ett erbjudande kan upplevas som ett tvång.

• Nenne666
    Anonym skrev 2011-08-24 09:34:20 följande:
    Att vissa tolkar det som ett tvång är ett problem och kanske bör man tala om för rektorn att skolan behöver bli tydligare med att informera att frukt är frivilligt och inget tvång.
    Det blir ett underliggande tvång oavsett, som till slut landar på barnen.

Alla har med sig frukt utom lilla Åsa, för hon hade ingen.

Och oavsett vilken anledning Åsa än har till att hon inte fick med sig en frukt, så hamnar hon utanför just den stunden iaf.

Just därför skapar detta kanske en tung ekonomisk belastning hemma och onödig stress, som man kanske hade sluppit om det fanns en skål med frukt på skolan.
  • Nenne666
    Anonym skrev 2011-08-24 11:23:11 följande:
    Jag köper inte ditt påstående att det finns föräldrar som inte har råd! En påse morötter är aldrig dyr, oavsett när på året. Du får morötter för 50 öre-1 krona styck...

Att föräldrar inte skickar med är inte skolans fel. Ska skolan ansvara för regn- och idrottskläder också om föräldrar struntar i att skicka med det?

Varför blir du inte politiskt aktiv istället för att klaga här? Tror du kan få större gehör som lokalpolitiker.
    Det finns föräldrar vars pengar är slut innan månaden ens har börjat. Vad det än beror på är skitsamma, det är ändå deras oskyldiga barn som står inför situationen på skolan utan frukt.
    För att undvika sådant kan skolan själva erbjuda frukt, inte minst när dom har sin uttalade fruktstund på rasten eller vad sjutton som helst.

Det finns föräldrar som inte tar sitt ansvar, sånt vet vi, därmed borde vi också förstå att det finns barn som är drabbade av deras beteende. Frukt för 10 kr för dig och mig är ju inget, men för den lilla stackaren kostar det på...
    Inte nog med att dom kanske inte har regn och idrottskläder, dom har ingen frukt heller. Det känns som om man inte ska spä på ytterligare problem för dom som redan har det tufft.

Vad ska man ist göra för att slippa dessa situationer?
  • Nenne666
    Anonym skrev 2011-08-24 16:23:41 följande:
    Det är inte skit samma vad det beror på. Om föräldrar prioriterar annat före barnens mat så måste föräldrarna ruskas om! Det är inte okej att slösa bort barnens matpengar! Kan man inte lära sig prioritera barnen och deras behov så som kläder och mat som förälder borde man kanske inte vara förälder alls kan jag tycka...
    Men nu är det så att dom är föräldrar vare sig du vill det eller inte och oavsett vart pengarna har tagit vägen så finns det inget över till barnen, och det är dom som får ta smällarna och det är vad debatten handlar om, -att undvika att dessa får det tuffare än dom redan har det, för en frukt.
    En sådan situation kan avhjälpas genom att undvika dessa situationer.

Sen om man vill ruska om föräldrarna eller vad sjutton man nu vill göra, sätta sig på dom, stampa och trampa, spotta och fräsa...gör det, men under tiden kan la barnen få käka ett äpple.
  • Nenne666
    Lillave skrev 2011-08-24 18:08:43 följande:
    Idag började dottern 1:an och även där ska det tas med en frukt eller två per dag. Hur ska man kunna komma ihåg det?? Och som TS säger, skulle man glömma hamnar ju ens barn utanför sas.

Menar ni att det alltså är olagligt enligt Skolverket?
    Jag har också barn i 1:an och 2:an och har en förmåga att glömma, snurrig som jag eSkäms
    Men jag köper frukten på söndagarna för hela veckan, det systemet har räddat mig.
  • Nenne666
    Dr Mupp skrev 2011-08-25 05:47:32 följande:
    Skolan är aldrig avgiftsfri. Skolan förväntar att du ska skicka med gymnastikkläder = kostnad. De förväntar sig att barnen ska ha ryggsäckar = kostnad. De förväntar sig att de ska ha regnkläder = kostnad. Osv osv. Det kostar att gå i skolan och frukt är en av de små kostnaderna och har man inte råd att skicka med frukt till skolan så tycker jag föräldrarna ska ringa soc och be nån annan ta hand om barnen tills de lärt sig hantera sin ekonomi.
    Aa om föräldrarna ens orkar engagera sig i att söka hjälp hos soc. Dom kanske ligger helt utslagna hela dagarna....

Allvarligt talat, jag fattar vad du menar å ena sidan men du verkar inte ha så stor koll på hur det egentligen ser ut i samhället och hur vissa barn har det.

Du pratar om gympakläder och grejer....JA, det är ett jätteproblem för dessa barn där skolan många gånger kliver in och hjälper till på olika sätt.
    Bara för att du inte ser det, så betyder det inte att det inte finns.
  • Nenne666

Jag förstår inte riktigt vad tråden har kommit att handla om.

Vill folk förbjuda föräldrar att skicka med sina barn frukt? Jag trodde tråden handlade om det indirekta kravet att barn ska ta med sig frukt till skolan och att det känns för jävligt att det finns barn som sitter utan frukt på dessa fruktstunder.
    Det är mitt ömmande hjärta som talar för dessa barnen här.

När jag har lämnat min åsikt här så har jag isf velat se att det finns ett alternativ för dom barnen som har missat frukten av olika anledningar, så dom slipper denna utanför och kanske hungerkänslan som kan bli rätt tydlig när 19 elever av 20 äter frukt.

Självklart ska jag och alla andra föräldrar skicka med sina/våra barn frukt och självklart så ska det vara tillåtet. Men då vill jag ändå att det ska finnas ett alternativ för dom barnen som inte har det med sig...

• Nenne666
    neelliee skrev 2011-08-27 08:01:25 följande:
    Men - även om skolan kliver in och hjälper till så anmäls också familjen till socialtjänsten. Skolan är en utbildningsinstitution och inte ett hjälpcenter. Vi kan hjälpa ett (misstänkt) utsatt barn med matsäck och regnkläder (om det finns extra) men vi måste också anmäla misstänkta missförhållanden till socialen.

Jag som lärare tycker faktiskt att det är BRA att det ställs krav på idrottskläder, matsäck någon gång ibland, regnkläder osv. Då ökar chansen att upptäcka barn som inte får tillräckligt med stöd hemifrån och upptäcks barnen kan de också få hjälp via soc.
    Det 'är ju ett sätt att hjälpa till, att skolan går in och anmäler om man misstänker missförhållanden. Jag är inte heller emot att man ska skicka med frukt, extrakläder, gympakläder osv.
    Och sen är det inte ovanligt att lärarna konfronterar föräldrarna innan man anmäler till soc för att höra om den bakomliggande orsaken-först.
    Men tråden handlar mer om den den frivilliga frukten som ändå, trots att det är frivilligt har fruktstunden schemalagd, utan att det finns frukt tillhanda för dom som har missat detta.
    Gympakläder har skolan lite extra av (iaf på den här skolan), detta har hänt mig då jag har missat att skicka med (det är dock ingen grund att gå in och anmäla mig för det heller) för även en förälder kan drabbas av den mänskliga faktorn.
    Detta va inte minst mitt barn väldigt glad för, att han fick va med på gympan även om jag har snurrat till det och gått ifrån påsen.
    Så varför inte hjälpa till och inse att det även kan drabba barn vid frukten.

Antingen har barnet sociala problem hemma och då lär det märkas på fler sätt än på frukten eller så har deras förälder bara glömt och då är skolan snällast om dom kan styra upp det tillfälligt, för barnets skull.
    Mest för att den lilla sa slippa sitta utan.
  • Nenne666
    neelliee skrev 2011-08-27 13:32:21 följande:
    Jo, visst vore det bra om det fanns extra frukt. Men jag undrar också varför så många verkar vara så rädda för att någon råkar glömma frukt? Alla kan glömma ibland, det är en del av livet som människa och barn måste lära sig också sådant - ibland glömmer man och det är trist, men man klarar det.

Varför göra så stor grej av en glömd frukt i månaden per barn liksom? Ska vi låta barnen förstora upp den trista känslan av en glömd frukt så till den milda att vi förbjuder fruktstunder i skolan, eller prioriterar en gratis frukt per dag till alla barn före en specialpedagog som kan hjälpa barn med dyslexi (om vi nu ska prata rättvisa och jämlikhet, så HUR i hela världen ska man kunna förklara för dyslektikerna att nu var extrahjälpen slut ochborta)?Jag ser det snarare som ett utvecklingssteg att lära sig att hantera känslan av att någon gång ha glömt, något vi måste hjälpa barnen att klara. Ett glömt äpple är ingen katastrof. Barnen överlever och man kan prata en del hemma om hur man kan göra när andra glömmer och när man själv glömmer. Oftast brukar barn dela med sig spontant och annars lär det inte vara ett trauma som barnet minns ännu vid 46.
    Jo, jag e med på vad du menar.

Men jag menar hela grejen som sådan. Å ena sidan uppmana till att ta med sig, men då får man ha nåt å tillgå, isf för att styra upp missöden för varje individ som kan uppstå, eller för dom där det 'är ständigt förekommande. Det är ingen stor kostnad för oss som kan skicka med frukt och definitivt ingen stor kostnad för skolan att ligga ute med....men en jäkligt stor insats för den drabbade.

Så är det ju med allt, vare sig det gäller frukt eller andra saker. Lite medkänsla och en tanke som sträcker sig längre än till sig själv. Typ.
Svar på tråden Frukt i skolan