• Dr Mupp

Frukt i skolan

Anonym (fruktskola) skrev 2011-08-23 21:22:16 följande:
    Ärligt talat så tycker jag inte att det är nyttigt att äta en massa frukt mellan måltiderna, jag föredrar att mitt barn äter ett rejält mål så hon håller sig tills det är dags för nästa stora mål. Frukt är något vi äter ibland, men inte varje dag. 
    Jag skiter i att äpplena kostar 10kr för en vecka, jag har råd att ge henne både banan, äpple, apelsin och en hel del annat, pengar är inte problemet - men det finns dem som inte har råd med det!

Säg för enkelhetens skull att frukten kostar 25kr per barn och vecka (äpple, banan och kanske något annat att variera emellan). Alla har inte tillgång till grannar med äppelträd... Eller för den delen tål äpple, gillar äpple osv.
    25 kr per barn och vecka, det blir ca 100kr i månaden per barn. En ensamstående mamma med två skolbarn ska alltså lägga 200 kr i månaden på frukt när skolan ska vara avgiftsfri!
    Dessutom är det väldigt lätt att det går från frukt till något annat, smörgåsar, lättare matsäck, drickyoghurt och hela tiden är det vissa barn som hamnar utanför!
    Det är inte frukten som är problemet utan att skolan kräver att föräldrar ska betala för att deras barn inte ska känna sig utanför!  

Uppdaterar detta i ts-inlägget också! 
    200 kr i månaden är lätt att prioritera fram, bara att ge fan i att röka. För iaf de som går på socialbidrag har råd med frukt om de inte röker. Vi har socialbidrag och ungarna har frukt varje dag i skolan. De skulle ju äta frukt i vilket fall som helst så jag skickar frukten till skolan istället bara.
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Dr Mupp
    Anonym (ankan) skrev 2011-08-24 08:16:21 följande:
    jag reagera  och vägrar detta fattigdomsmonster
    jag har själv tyvärr sett detta monster i min närhet
    tänk att få panik över
    när skolan börjar att veta nu kommer ytterliggare saker som
    kostar ....men var ska pengar komma i från....
    dom räckte ju inte ens innan......
    ...........
    så låt barnen få förskolan /skolan som en frizon
    från fattigdomsmonstret.....
    portat detta monster alla vuxna

skriv till politiker....

Fattigdomsmonstret är föräldrar som planerat sin ekonomi åt skogen. Iaf så länge de har en inkomst som motsvarar av socialbidrag eller mer. Ligger de under norm men inte söker socialbidrag så har de ju också planerat fel.

Oavsett vad skolan hade sagt hade jag skickat med mina barn nått att äta på förmiddagen. Det är långt mellan frukost och lunch. De hade nog de flesta gjort som vill sina barn väl. Men genom att skolan säger till att de ska ha frukt så får fler barn det.
  • Dr Mupp
    ewis1 skrev 2011-08-24 08:21:15 följande:
    Här är det också så att barnen ska ha med sig 1-2 frukter till skolan. Det är ju bra om det duger med äpplen, morötter (lite "vanliga" frukter/grönsaker) men ibland vill bonusdottern att vi ska skicka med lite exotiska frukter för det har en del andra barn. Men det blir sällan för jag vet inte vad man ska hitta på....de ska ju äta det också.
    Nyponsoppa har vi börjat skicka med ibland men det kanske är så bra med tanke på allt socker men kanske kan vara bra att alternera med. Såg att någon i den här tråden skickar med riskakor. Tack för det tipset, kan också vara bra att alternera med (jag trodde inte man fick skicka med sådant men nu har jag tänkt till och skickar med precis vad JAG, och självklart barnet, vill Glad)

Sedan var det någon som tog upp i den här tråden att skridskor osv krävs även av barnen. Visst är det galet?! De kanske går till isbanan en gång/år. Sedan krävs skidor, vilket också ska åkas en gång.
    Fast ett par begagnade skridskor är inte dyrt och samma med skidor. Och om man är smart tar man skidor med bindning som fungerar med vilka skor som helst. DÅ behöver man bara fixa stavar eftersom det inte gör nått ifall skidorna är lite för korta.
  • Dr Mupp
    Anonym skrev 2011-08-24 09:56:47 följande:
    Okej. Denna icke stora kostnad kan då erläggas skolan. (ca 60000 kr/månad i vanlig affär och ca hälften hos skolans grossist).
    Samma sak om skolan skulle säga att alla elever ombeds att ta sin //rosa// cykel till skolan. Även om det inte är ett krav, så blir det undermedvetet en belastning för många.
    Vilka märkliga jämförelser du gör? Om alla barn i klassen mobbar Stina utom Calle, så gör det saken okej ändå? Eftersom Calle sticker ut och inte mobbar?
    Jag tycker det är viktigare med lärare, specialpedagoger, resurser och skolmaterial än att alla barn ska få gratis frukt i skolan. Men du kanske hellre tar bort en lärartjänst i förmån för att alla ska få gratis frukt.. Eller ska fruktkostnaden läggas spå skolmaten, bra lunch är inte viktigt, bättre barnen får gratis frukt.
  • Dr Mupp
    Anonym skrev 2011-08-24 10:03:21 följande:
    Man kan inte kräva att barn som behöver en frukt för att orka med att koncentrera sig ska vara utan för att andra barn (eller deras föräldrar) anser att de inte behöver frukt!
    Anonym (fruktskola) skrev 2011-08-24 10:00:03 följande:
    Skolan begär inte att barnen ska cykla till skolan - det är orelevant för ämnet.
    Kräver skolan att alla barn SKA ha med frukt? Vad händer om man struntar i kravet?
    Här kräver de inte frukt. De säger dock att det är bra om barnen har med sig frukt så de orkar enda fram till lunch. Inget händer om man struntar/glömmer. Vi har ju unde rde två senaste åren lyckats glömma frukt ibland. Inget fel med det och ingen tycker det är konstigt. Alla gör olika. En del har alltid frukt, en del har frukt ibland. En del har nästan aldrig frukt. en del har macka för de äter nästan ingen frukost hemma osv. Ingen är utanför elelr mobbas pga fruktens vara eller icke vara.

Förutom frukt har mina haft med riskakor (dess tycker barnen är roligast), morötter, vitkål, tomat, gurka och en gång macka eftersom de försov sig och inte hann äta frukost. Och så har vi ibland glömt. Ibaldn kommer vi på det innan vi kommer till skolan och smiter in i affären på vägen, men ibland får vi höra det från barnen. "Mamma du glömde frukten"
  • Dr Mupp
    Anonym skrev 2011-08-24 11:19:26 följande:
    Men det finns ju barn som vill ha frukt när de andra äter men inte har råd/inte har föräldrar som skickar med.

Kommunen har pengar att lägga på ex ny fin arenahall men inte på lite frukt.  Och jag menar inte att man ska tvinga på barn frukt?!
    Om föräldrarna vägrar skicka med regnkläder eller gymasntikkläder, ska kommunen stå för det till alla skolbarn också. Om föräldrarna vägrar köpa vettige vinterskor, ska kommunen stå för det till alla barn då? Vad rä viktigast, lärare eller fri frukt till alla barn?

Det handlar om 10-25 kr i veckan. Kan man inte prioritera frukt till barnen ska man seriöst fundera på att låta nån annan ta hand om barnen. För vad händer om ungen får vattkoppor och blir hemma två veckor? Ska den svälta då eller?
  • Dr Mupp
    Nenne666 skrev 2011-08-24 15:06:20 följande:
    Det finns föräldrar vars pengar är slut innan månaden ens har börjat. Vad det än beror på är skitsamma, det är ändå deras oskyldiga barn som står inför situationen på skolan utan frukt.
    För att undvika sådant kan skolan själva erbjuda frukt, inte minst när dom har sin uttalade fruktstund på rasten eller vad sjutton som helst.

Det finns föräldrar som inte tar sitt ansvar, sånt vet vi, därmed borde vi också förstå att det finns barn som är drabbade av deras beteende. Frukt för 10 kr för dig och mig är ju inget, men för den lilla stackaren kostar det på...
    Inte nog med att dom kanske inte har regn och idrottskläder, dom har ingen frukt heller. Det känns som om man inte ska spä på ytterligare problem för dom som redan har det tufft.

Vad ska man ist göra för att slippa dessa situationer?
    Ska skolgången anpassas efter de föräldrar som inte kan/vill ta ansvar? 

Ska vi ställa in gymnastiken eftersom det finns barn som inte har gymanstikkläder? Ska vi ställa in rasterna eftersom det finns barn som inte har bar ytterkläder?
  • Dr Mupp
    Anonym skrev 2011-08-24 17:30:02 följande:
    microE: Alla äter inte äpplen... Det finns barn som äter druvor, de som äter apelsinklyftor, skurna hemma, det finns de som äter granatäpple.. Inget av det går att äta ute i kyla utan att man fryser rejält om fingrarna. Alla äter inte äpplen även om alla gör det där du kommer ifrån.
    Skicka med vantar med barnen så ska du se att de kan äta vilken frukt som helst oavsett väder. Ja mina barn äter frukt på rasten och vissa dagar är det nr till ca -20 och det är inget problem att äta ute oavsett vad det är.
  • Dr Mupp
    Moonis skrev 2011-08-24 18:17:08 följande:
    Tjejen bytte avdelning nu 0ch på nya avdelningen ville d0m gärna att barnen har med sig en frukt så d0m kunde ha lite efter maten 0ckså. Tycker tanken är bra för frukt är både g0tt 0ch nyttigt men kan ju bli pr0blem för familjer s0m inte har råd. Vet att d0m får ändå 0m man skulle glömma för det blir väll alltid någ0t över från fruktstunden men känner ändå att sk0lan ska stå för det. 
    Är gratis frukt viktigare än tex en lärartjänst? Eller menar du att frukten ska tas från den magiska kistan där inget kostar pengar.
  • Dr Mupp
    Anonym skrev 2011-08-24 19:26:15 följande:
    Faktiskt inte, det har varit stora problem i barnens skola så det beslutades att de får äta inne. Vilken vuxen skulle acceptera att gå omkring i kyla och äta? Det handlar om barnens arbetsmiljö och rätt till näring.
    Jag, tycker det är skönt att komma ut och äter ofta ute på rasten. Min barn har som sagt inga problem med att äta frukt ute på vintern.
Svar på tråden Frukt i skolan