Inlägg från: Anonym (fruktskola) |Visa alla inlägg
  • Anonym (fruktskola)

Frukt i skolan

Idag uppdagades det att min dotters nya förskoleklass ska ta med sig 1-2 frukter per dag till skolan. En för att ha som litet mellanmål och en som efterrätt till deras lunch. De går i skolan ca 4 timmar och äter lunch. 

Om barnen inte har med sig frukt så förväntas de andra barnen dela eller så får barnet vara utan.
    Hur kan detta vara okej?
    Jag ringde upp fröken som bortförklarade det med att de alltid gjort så och det aldrig varit några problem, det är det inte för min familj heller, men principen kan göra mig förbannad.
    2 frukter fem dagar i veckan blir faktiskt en hel del pengar i slutändan - ska inte skolan vara gratis?! Ska andra föräldrar se till att det finns frukt åt de andra barnen vars föräldrar inte vill/kan/har råd att skicka med frukt?

Vem ska jag ringa till för att reda ut det här, för det här kan väl knappast vara okej? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 21:23
    Ärligt talat så tycker jag inte att det är nyttigt att äta en massa frukt mellan måltiderna, jag föredrar att mitt barn äter ett rejält mål så hon håller sig tills det är dags för nästa stora mål. Frukt är något vi äter ibland, men inte varje dag.
    Jag skiter i att äpplena kostar 10kr för en vecka, jag har råd att ge henne både banan, äpple, apelsin och en hel del annat, pengar är inte problemet - men det finns dem som inte har råd med det!

Säg för enkelhetens skull att frukten kostar 25kr per barn och vecka (äpple, banan och kanske något annat att variera emellan). Alla har inte tillgång till grannar med äppelträd... Eller för den delen tål äpple, gillar äpple osv.
    25 kr per barn och vecka, det blir ca 100kr i månaden per barn. En ensamstående mamma med två skolbarn ska alltså lägga 200 kr i månaden på frukt när skolan ska vara avgiftsfri!
    Dessutom är det väldigt lätt att det går från frukt till något annat, smörgåsar, lättare matsäck, drickyoghurt och hela tiden är det vissa barn som hamnar utanför!
    Det är inte frukten som är problemet utan att skolan kräver att föräldrar ska betala för att deras barn inte ska känna sig utanför!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-24 09:18
    Uppdaterar lite:
    Apropå den idiotiska diskussionen om ett halvt kilo frukt per barn om dagen. Inte relevant för skolan egentligen. Jag vet inte vad ni serverar era barn, men till lunch äter de grönsaker, jag serverar min dotter olika grönsaker/sallader per dag och jag anser nog att det är fan så mycket mer nyttigare än frukt var och varannan timme. Kan tillägga att dottern är hälsan själv, normalviktig och har aldrig i sitt sexåriga liv behövt ha en massa mellanmål var och varannan timme för att hålla sig pigg och glad hela dagen.

Tillbaka till ämnet!
    Idag pratade jag i alla fall återigen med fröknarna och de har surt gått med på att ändra texten ska till gärna. Jag tycker iofs att det inte är tillräckligt på långa vägar eftersom det ändå blir ett undermedvetet tvång för att barnet inte ska bli utanför. Min dotter ville ha med sig frukt idag och jag sa nej. Förklarade varför och hon accepterade det, hon är alltså inte ens hungrig och behöver frukt därför utan äter det som någon form av efterrätt, godis i princip. Det anser inte jag vara nyttigt!
    Så jag har ringt upp rektorn och framfört klagomål om det hela och fan vet om jag inte är irriterad nog på smygkostnaderna skolor försöker med att jag tar upp det till skolverket och media!

Å ni som säger att det handlar om felprioritering att man inte har råd, ni har inte varit där!
    Jag har vuxit upp med fattigdom, jag vet hur det känns när kompisarna kommer med nya jackor, skor, kläder överhuvudtaget när man själv får handla på myrorna en storlek för stort så att det håller ett tag - jag vet hur det känns att inte kunna följa med på badutflykt för att mamma inte har råd med ny baddräkt åt mig - jag vet hur det känns att gå upp kl 6 för att panta burkar så jag ska kunna följa med och hyra skridskor - jag vet hur det känns att tala om för kompisarna att de inte kan ringa hem för att telefonen är avstängd - jag vet hur det känns att ha en falukorv att leva på i två dagar för att pengarna är slut - jag vet hur det känns när mamma tvingas sälja alla barndomssaker för att jag ska kunna få en cykel - jag vet hur det känns att sitta själv i skolan när resten av klassen är på skidutflykt - å det säger jag er, det är minnen man inte önskar något barn! Kanske för att jag själv upplevt det så inser jag hur otroligt sjukt det är att skolan som ska vara gratis, frizon, inte är det!

Å för er som undrar så hade mamma jobb, ett väldigt dåligt betalt sådant och vi bodde i storstad = dvs dyrt. Hon rökte inte, drack inte, hade en onödig avbetalning men det var det. Pappa hade sitt liv och bidrog enbart med han var skyldig med.

• Svar på tråden Frukt i skolan
  • Anonym (fruktskola)

De hade dessutom glömt att meddela mig detta och skulle skicka ut papprena där detta stod, när jag fått det så tar jag upp det med rektorn.

• Anonym (fruktskola)

Tror att en del skolor/kommuner utnyttjar det rätt flitigt. Jag tog ändå upp med fröken att en del kanske inte har råd att fixa upp till tio frukter per barn och vecka, men det hade hon aldrig tänkt på! 

• Anonym (fruktskola)

Låter ju mer och mer som att skolorna satt det hela i system. Man kanske borde fixa ett upprop mot det så att problemet uppmärksammas.

• Anonym (fruktskola)

Jag tolkar den texten som att dagliga fruktkrav inte är ok.

• Anonym (fruktskola)

Mitt barn äter inte frukost - frukt - lunch - frukt - middag - kvällsmat. Mitt barn äter inte ens frukt en gång om dagen, det handlar inte om det - det handlar om att skolan begär att föräldrar ska förse barnen med mellanmål som lätt blir en dyr kostnad för den som har det svårt - det ökar klassskillnaden avsevärt!

• Anonym (fruktskola)

Ärligt talat så tycker jag inte att det är nyttigt att äta en massa frukt mellan måltiderna, jag föredrar att mitt barn äter ett rejält mål så hon håller sig tills det är dags för nästa stora mål. Frukt är något vi äter ibland, men inte varje dag. 
    Jag skiter i att äpplena kostar 10kr för en vecka, jag har råd att ge henne både banan, äpple, apelsin och en hel del annat, pengar är inte problemet - men det finns dem som inte har råd med det!

Säg för enkelhetens skull att frukten kostar 25kr per barn och vecka (äpple, banan och kanske något annat att variera emellan). Alla har inte tillgång till grannar med äppelträd... Eller för den delen tål äpple, gillar äpple osv.
    25 kr per barn och vecka, det blir ca 100kr i månaden per barn. En ensamstående mamma med två skolbarn ska alltså lägga 200 kr i månaden på frukt när skolan ska vara avgiftsfri!
    Dessutom är det väldigt lätt att det går från frukt till något annat, smörgåsar, lättare matsäck, drickyoghurt och hela tiden är det vissa barn som hamnar utanför!
    Det är inte frukten som är problemet utan att skolan kräver att föräldrar ska betala för att deras barn inte ska känna sig utanför!  

Uppdaterar detta i ts-inlägget också! 

• Anonym (fruktskola)

Inte för att det har med saken att göra Tjabba men jag har aldrig rökt en cigarett i mitt liv, dricker MAX en flaska vin om året och det har varit så oavsett om jag varit socialbidragstagare, arbetslös eller arbetande. (Har varit i alla kategorier)

Apropå den idiotiska diskussionen om ett halvt kilo frukt per barn om dagen. Inte relevant för skolan egentligen. Jag vet inte vad ni serverar era barn, men till lunch äter de grönsaker, jag serverar min dotter olika grönsaker/sallader per dag och jag anser nog att det är fan så mycket mer nyttigare än frukt var och varannan timme. Kan tillägga att dottern är hälsan själv, normalviktig och har aldrig i sitt sexåriga liv behövt ha en massa mellanmål var och varannan timme för att hålla sig pigg och glad hela dagen. 

Tillbaka till ämnet!
    Idag pratade jag i alla fall återigen med fröknarna och de har surt gått med på att ändra texten ska till gärna. Jag tycker iofs att det inte är tillräckligt på långa vägar eftersom det ändå blir ett undermedvetet tvång för att barnet inte ska bli utanför. Min dotter ville ha med sig frukt idag och jag sa nej. Förklarade varför och hon accepterade det, hon är alltså inte ens hungrig och behöver frukt därför utan äter det som någon form av efterrätt, godis i princip. Det anser inte jag vara nyttigt!
    Så jag har ringt upp rektorn och framfört klagomål om det hela och fan vet om jag inte är irriterad nog på smygkostnaderna skolor försöker med att jag tar upp det till skolverket och media!

Å ni som säger att det handlar om felprioritering att man inte har råd, ni har inte varit där!
    Jag har vuxit upp med fattigdom, jag vet hur det känns när kompisarna kommer med nya jackor, skor, kläder överhuvudtaget när man själv får handla på myrorna en storlek för stort så att det håller ett tag - jag vet hur det känns att inte kunna följa med på badutflykt för att mamma inte har råd med ny baddräkt åt mig - jag vet hur det känns att gå upp kl 6 för att panta burkar så jag ska kunna följa med och hyra skridskor - jag vet hur det känns att tala om för kompisarna att de inte kan ringa hem för att telefonen är avstängd - jag vet hur det känns att ha en falukorv att leva på i två dagar för att pengarna är slut - jag vet hur det känns när mamma tvingas sälja alla barndomssaker för att jag ska kunna få en cykel - jag vet hur det känns att sitta själv i skolan när resten av klassen är på skidutflykt - å det säger jag er, det är minnen man inte önskar något barn! Kanske för att jag själv upplevt det så inser jag hur otroligt sjukt det är att skolan som ska vara gratis, frizon, inte är det!

Å för er som undrar så hade mamma jobb, ett väldigt dåligt betalt sådant och vi bodde i storstad = dvs dyrt. Hon rökte inte, drack inte, hade en onödig avbetalning men det var det. Pappa hade sitt liv och bidrog enbart med han var skyldig med.

• Anonym (fruktskola)
    NiXxl - du har förstått vad jag pratar om!
  • Anonym (fruktskola)

Skolan begär inte att barnen ska cykla till skolan - det är orelevant för ämnet. 

• Anonym (fruktskola)
    poalina skrev 2011-08-24 10:14:24 följande:
    Har läst igenom tråden lite smått. Tycker det du gör är bra o tycker verkligen det borde finnas fler föräldrar som du.

Vare sig man har råd eller inte så är det hela fel!!! 
    Tack!
  • Anonym (fruktskola)
    Anonym skrev 2011-08-24 11:00:54 följande:
    Ts, vid idrottsdagar och andra utflykter står skolan för lunch men självklart får barnen även ta med sig något hemifrån om de vill/behöver det. Anser du att skolan ska förbjuda barn att ta med frukt dagligen eller smörgåsar, dricka, yoghurt eller pannkakor när det är utflykts- eller idrottsdagar? Varför ska inga barn få äta frukt bara för att du anser att ditt barn inte behöver det? Jag förstår faktiskt inte. Sen kostar en genomsnittlig "normalpris" frukt, äpple, päron, banan 3 kronor. På en vecka är det 15 kronor men man kan välja att skicka en bit gurka, en morot eller inget...
    Enstaka utflykter är väl ok, då det inte är regelbundet. Men att "tvingas" skicka med frukt varje dag för att skolan gör det till ett tvång via utanförskap eller att de begär det är inte ok. Barnen får gärna äta frukt, om deras föräldrar anses att det behövs (men ärligt talat på fyra timmar inkl en lunch, hur mycket frukt behöver barnet!) - men det är INTE OK att skolan begär att alla barn ska ha med sig två frukter varje dag - om skolan anser att barnet behöver frukt till schemalagd fruktstund, eller som mellanmål för att många är hungriga då får tamejfan skolan skaffa fram frukten. Har dem inte pengar till det så får de klaga högre upp. Det kanske är på tiden att föräldrar kräver mer anslag från regeringen till sina skolor än att själva stå och köpa mat/grejor till sina barn att ha under skoltid?!
  • Anonym (fruktskola)

Å jag vill återigen poängtera att jag inte är fattig, min familj har råd med detta utan problem - poängen är att det krävs eller skapar utanförskap för familjer som faktiskt inte har råd. En anledning till att jag reagerar trots att jag har råd är just för att jag vuxit upp i familj som inte har råd och därför vet hur det påverkar ett barn ändå till vuxen ålder att aldrig kunna vara jämlik med sina kompisar. 
    Jag har tagit upp det. Jag har pratat med pedagogerna, lämnat meddelande till rektorn och mailat skolverket. Händer det inget så kanske jag ger mig på media, men någonstans måste man börja. Troligtvis händer ingenting, men om jag får upp ögonen på en person så är det en vinst. Nu vet pedagogerna om att jag reagerar på deras krav och att jag inte ställer upp på det. Om fler föräldrar gör samma sak så kanske det kan bli en ändring.

• Anonym (fruktskola)
    Anonym skrev 2011-08-24 16:28:32 följande:
    Vad menar du att vi lär våra barn för fel? Att frukt och grönt är nyttigt och att kroppen behöver det, är det fel? Att kroppen behöver extra energi i form av mellanmål, är det fel? Att jag som förälder prioriterar att mina barn får en sund kost och mår bra hela dagen, är det fel?

Är det verkligen vi som skickar frukt och grönt som gör fel?
    Det är inte ni som skickar frukt som gör fel - det är skolan som ställer kravet på det som är fel!
  • Anonym (fruktskola)

Ärligt talat tycker jag att det hade varit smartare om skolorna köpte in några fruktträd och lärde eleverna tidigt att ta hand om det, sköta det och ta vara på frukten, göra äppelmos etc. Fatta vad nyttiga kunskaper. 
    Idag skickade jag faktiskt med frukt till flickan - men enbart för att vi efteråt ska snabbt iväg så vi hinner inte hem och äta. Lite frukt får hon klara sig på tills vi kommer hem.
    Annars har det inte hänt så mkt mer. Men jag instämmer med Bacardi. Det börjar kanske med frukt, slutar med att vi betalar för det ena och det tredje. Om skolan är avgiftsfri så är den.
    Faktum är att man måste inte skicka med utekläder/gympakläder. Vanliga kläder (kanske inte jeans) duger till gympa och skicka med ett par ombyten så kan ungarna leka i regnet - inte så kul, men det går. Herregud jag hade regnkläder tills jag var fyra sedan var det vanliga kläder och ett par gummistövlar som gällde.

Återigen, istället för att klanka ner på föräldrar som inte har råd eller säger ifrån kan ni tänka till och inse själva att det handlar inte om frukten - det handlar om principen! Skola ska inte kosta! 

• Anonym (fruktskola)

Idag på aftonbladet kan man läsa om att politikerna i Umeå förbjudit fruktstunder och andra avgiftsbelagda aktiviteter i skolan. Bra!

• Anonym (fruktskola)
    sextiotalist skrev 2011-08-30 17:21:43 följande:
    Det anser inte jag, jag är bara emot att man har fruktstunden schemalagd, sedan får folk skicka med barnen hela äppelträd, det bryr jag inte ett smack omFlört
    Samma här.
    Sedan anser jag nog att tråden spårat ur en hel del och att många inte verkar inse att det inte handlar om frukten i sig utan kravet från skolan när skolan trots allt ska vara avgiftsfri.
  • Anonym (fruktskola)

Kan lägga till som en liten uppdatering att skolan numera också kräver matsäck en dag i veckan varannan vecka och att jag mailat ett mycket argt mail till deras rektor med bifogat urklipp av lagtext som Skolverket skickade till mig. Ska bli intressant att se vad reaktionen blir.

• Anonym (fruktskola)
    Anno nym skrev 2011-10-11 22:34:08 följande:
    Det är bra att föräldrar är engagerade i skolan. Jag har under mina snart 25 år i skolan aldrig tidigare varit med om en debatt som den om frukten som engagerat så många och där rektorerna fått så många mail och telefonsamtal om. Mail och telefomsamtal som tar mycket tid att besvara och därmed även tid från en rektors övriga arbetsuppgifter.

Konstigt nog är det väldigt sällan föräldrar  hör av sig för att få veta hur vi arbetar efter läroplanen, hur vi ser till att alla barn når målen eller om vi har någon plan mot mobbing osv. 

Nu vet vad skolverket svarat i den här frågan om frukten men jag kan ända inte förstå  att man orkar engagera sig i denna fråga och dra den till sin spets men inte i det som rör barnens utbildning osv.

Tänk om föräldrar i andra länder sett debatterna om fruktstundens vara eller icke vara i skolan... I vårt grannland Norge  serveras ingen lunch i skolan, barnen har med sig matsäck hemifrån. I många länder finns det inte ens en skola att gå till  och där föräldrarnas högsta dröm kanske är att kunna ge sitt barn en liten bit mat varje dag. 

Jag engagerar mig i övriga skolfrågor också, ett litet tillägg. ;) Jag ifrågasatte tex varför de hade massage på schemat och fick ett adekvat svar.
Svar på tråden Frukt i skolan