• M Y L F

Frukt i skolan

Min son har ingen frukt med sig alls. Han vill inte ha. Den frukten jag packar ner slängs ändå. Det är ingen som har reagerat på det.

Man måste inte ta med frukt.  

• M Y L F
    Dr Mupp skrev 2011-08-25 14:52:20 följande:
    Den dagen barnen inte gör nått annat än sitter i klassrummet, ingen rast, ingen idrott och inga läxor den dagen är skolan avgiftsfri. Vill du ha den skolan till dina barn. Vi är på god väg dit.

Mina barn går i den skolan jag gick. Det har blivit en kraftig försämring sen jag gick där. När jag gick där gick vi till skogen med matsäck en gång i veckan. Vi åkte till isstadion ett par gånger under vintehalvåret och så länge det var säsong så åkte det skridskor och skidor på skolidrotten på den närliggande isen/skidspåret. På våren/hösten cyklade vi iväg till badhuset, bibilioteket och teatern. Allt det där är borta nu. Skolan får inte begära matsäck eller ens be barnen skicka med skridskor/skidor och cyklar. Alla barn drabbas av att en del inte kan planera sin ekonomi.

Kan man inte köpa frukt till sina barn ska man lämna dem till nån annan tills man lärt sig att planera sin ekonomi. Och skolan ska anmäla till soc om barnen inte får det de behöver. Det är vanvård att inte ge barnen det de behöver.
    Vad glad jag blir att se dig i trådar...
  • M Y L F
    sextiotalist skrev 2011-08-25 15:02:45 följande:
    Det är trist, har en syssling som har sina barn på en friskola. Där gör de utflykter med matsäck som förbereds av skolan (eller snarare den cateringfirman som sköter detta), de har låneskidor och låneskridskor så att alla som vill kan utnyttja vid idrottsdagar och så.
    De åker på studieresor etc. Detta utan att föräldarna behöver betala någonting alls.

I den kommunala skolan som min tonåring går i, har de haft diverse utflykter, en med matsäck, övriga gånger har skolan ordnat något. De utflykter de har gjort har vi föräldrar endast betalt bussen för. Eftersom vi numera har råd och jag vet att i klassen finns det barn som har det tufft, har vi sagt till vår tonåring, om det är någon som glömt busskortet (som vi förladdar) så kan du ta med dig den personen på ditt kort. Än så länge har det inte hänt.

Jag har också föreslagit på ett föräldrarmöte att om det är saker som barnen vill göra, som kostar, så kan vi som har råd kanske betala lite extra så alla kan följa med (men utan krav och ingen får veta vem som blivit hjälpt)
    Det är inte så att den skolan har en föräldraförening som får bidrag för barnen?
  • M Y L F
    sextiotalist skrev 2011-08-25 15:39:56 följande:
    Nej, men man skall väl använda en väl vald klyscha i sådana här trådar. De har väl en ledning som kan prioritera på rätt sätt och hantera sina utgifter (förresten, det de betalar för cateringfirman är inte mer än vad de kommunala skolorna betalar för sina måltider)

Vadå klyscha? Det finns friskolor som har föräldraföreningar där familjer betalar in varje termin en peng. De pengarna kommer alltid barnen tilgodo. Man kan ha gått runt lagen att skolan ska vara avgiftfri på detta sätt.
  • M Y L F

Det kan ju aldrig varit ett krav, det måste ju vara vi föräldrar som uppfattar det det som ett krav. Vad ska de göra om man inte skickar med frukt? Min son äter aldrig upp frukten så nu har jag slutat att skicka med frukt. Det är ingen som har sagt något om det på vår skola.

Jag tycker att det har blivit för hysteriskt med att allt ska vara gratis vad det gäller skol gången/förskola. Man ska inte få ha utflykter om skolan begär att familjen ska skicka med matsäck. Man ska inte få åka skridskor om inte skolan står för det osv osv....

Varifrån ska pengarna plockas tycker ni? 

Det kostar att ha barn och är barnen sjuka så måste ju barnet ha mat den dagen hemma, hur löser man det då ekonomiskt? Ibland så tycker jag att vissa inte skulle ha skaffat barn.    

• M Y L F
    Dr Mupp skrev 2011-08-26 16:55:59 följande:
    Eller fattiglappsbarn kanske inte behöver frukt.
    Nej så är det nog. Jag är så trött på att "fattigas" barn inte har råd med frukt. Jag undrar vad lägger man sina pengar på? Cigarreter och alkohol?
  • M Y L F

Jag tycker att vi ska skita i att ge våra frukt överhuvudtaget, då slipper vi dessa problem.

Jag tycker att problemet med frukt verkar mycket värre än skälva kostnaden i sig.

Dessa fattiga som inte har råd, hur fungerar det när barnen blir sjuka en vardag? Får barnen ingen mat då?

Jag tror inte att det handlar om kostnaden, utan om principen... 

• M Y L F

Jag undrar då barnen börjar förskolan så får man ju ett par hundra över då avgiften för fritids är billigare än förskolan. Kan man inte ta de pengarna och lägga på frukt?

• M Y L F
    Bellatrix skrev 2011-09-10 17:31:20 följande:
    Ja men så enkelt är det ju inte...äldre barn sliter ut kläderna mer och kan inte få ärvda kläder, de behöver kanske lite modernare kläder för att inte känna sig utanför, de kanske "måste" få gå på nån aktivitet, mm. Alltså äldre barn kostar mer. Tycker jag iaf.
    Jag kan inte mer än att hålla med, men jag tycker att det är konstigt att man då prioriterar märkeskläder som du skriver. Inga utav mina barn har har märkeskläder i skolan, helt vanliga H&M kläder. Duger bra. 

Jag har själv varit ensamstående och nu står jag med en otroligt dyr tonåring, som hans pappa lägger minimalt med pengar på, så jag om någon vet hur mycket barn kostar. Men råd med frukt det har jag alltid haft.

Mina barn äter inte frukten i skolan, den ligger i väskan och ruttnar bort, så det blir inte att jag skickar med frukt längre. Det är inget TVÅNG att skicka med frukt och man behöver inte köpa dyraste frukten, jag köpte äpplen på lidl häromdagen för runt 5 kr kg...

Synd att ni inte känner mig, jag ger bort hur mycket kläder som helst. Stövlar, regnkläder overaller osv osv.... 
    Så jo det finns folk som ger bort kläder även när barnen blivit äldre. 
Svar på tråden Frukt i skolan