Inlägg från: Anonym (fislisa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (fislisa)

Frukt i skolan

sextiotalist skrev 2011-10-12 13:51:12 följande:
    Bråka om att skolan skall vara avgiftsfri, enligt lag så skall skolan vara avgiftsfri, det är det som gäller. För att tillägga så är det inte alla barn som gillar matsäck. Det är inte alla barn som jublar och hoppar högt för att de skall ha en tur i skogen med klassen.

Nåväl, som förälder anser jag att skolans första uppgift är att undervisa, jag ser inget egenvärde i klassutflykter med matsäck. Detta har vi fixat på fritiden (men stod över matsäcken, då det var ingen gillade detta).

Tack och lov har det aldrig varit inskriven fruktstund, men barnen har fått ta med sig frukt ifall de velat, föräldrar med trädgårdar har tagit med sig fallfrukt och sådant till skolan.

I den skolan som min tonåring går i, så har skolan ordnat matsäck de gångerna de behövts, utom en gång, då det inte gick av praktiska skäl (men då var de ute i väldigt god tid och informerade detta).
    Har inte läst hela tråden.

Så undervisning ska bara ske i klassrummen? Det finns ju stort värde i att vara ute och undervisa/lära ut. Man kan lära sig samarbete, om natur o växter, matte, svenska, ha idrott. Ja det finns väldigt mycket man kan göra. Men det är klart att om man får med sig attityden hemifrån att skogsdagar är tråkiga osv så är det klart att barnen inte uppskattar det. Min åsikt är att det är MYCKET bättre att få lära sig praktiskt också och inte bara sitta inne.
    och ja, ibland är det bra att ha en heldag ute så man hinner med det man ska göra, lär sig äta mat ute (göra upp eld?) etc. Ser inget negativt med det faktiskt.

Sen kan jag hålla med om att skolan inte har rätt att kräva att föräldrar tar med sig matsäck (varför kan inte köket ordna något? barnen hade ju ändå ätit i skolan om det vore en "vanlig" dag? Bra att "er" skola gjorde det!)
  • Anonym (fislisa)

Har du varit med ute i skogen? för det är ju knapast bara räkna kottar man gör? är det inte viktigt att man lär sig om hur ens miljö fungerar?

• Anonym (fislisa)

sen är det självklart att man inte ska låta andra ämnen stryka på foten för utedagar.

Svar på tråden Frukt i skolan