• Emelie578

Hjälp! Influensa och nyfödd bebis hemma!

Vaknade imorse med hög feber, ont i kroppen, snorig och huvudvärk. Har en 8-dagarsbebis som ju måste ammas och tas om hand, vad kan man göra (förutom noggrann handhygien osv) för att undvika att smitta bebis? Eller klarar de sig från smitta om de ammas?

Vad ska man vara uppmärksam på för tecken på bebis? Hon har nyst några gånger men äter bra och verkar pigg när hon är vaken!

Typiskt, jag har varit frisk under hela graviditeten, så kommer det här nu :(

• Svar på tråden Hjälp! Influensa och nyfödd bebis hemma!
  • strojes

Fortsätt amma och se till att få i dig ordentligt med vätska. Dels gör du ju av med vätska genom amningen och sedan feber också så drick massor.
    Bebisar som ammas brukar ju få lite motstånd mot diverse virus i början genom modersmjölken.

• Emelie578
    Evve81 skrev 2011-08-23 19:09:48 följande:
    Håll koll på avslaget också så du inte fått en infektion!
    Ja, jag funderade på det först, men det luktar som förut och har inte ökat eller så. Men får man hosta och snuva också då, eller är det bara feber?
  • Emelie578

Febern försvann senare på kvällen efter maratonamning var 20:e minut i flera timmar och det blev rött på sidan av bröstet. Då fattade tom jag att det var mjölkstockning =P.

Inte speciellt skönt men det kan ju iaf inte smitta lillan! Gud vilken dålig koll jag har som förstföderska känner jag ;)

• xXMaLoXx
    Emelie578 skrev 2011-08-24 19:43:22 följande:

Febern försvann senare på kvällen efter maratonamning var 20:e minut i flera timmar och det blev rött på sidan av bröstet. Då fattade tom jag att det var mjölkstockning =P.

Inte speciellt skönt men det kan ju iaf inte smitta lillan! Gud vilken dålig koll jag har som förstföderska känner jag ;)

Även om du hade haft någon form av virus, så överför du faktiskt antikroppar mot just det viruset när du ammar under sjukdomsförloppet. Fiffigt va?  :)
    www.hecate.se Theo 100111 <3
  • Emelie578
    xXMaLoXx skrev 2011-08-24 19:46:19 följande:
    Även om du hade haft någon form av virus, så överför du faktiskt antikroppar mot just det viruset när du ammar under sjukdomsförloppet. Fiffigt va?  :)
    Det sa barnsjuksköterskan på BVC idag också, skönt då behöver man inte oroa halvt ihjäl sig om man skulle bli sjuk alltså :)
  • xXMaLoXx
    Emelie578 skrev 2011-08-24 19:49:36 följande:
    Det sa barnsjuksköterskan på BVC idag också, skönt då behöver man inte oroa halvt ihjäl sig om man skulle bli sjuk alltså :)
    Nej det behöver man inte :D. Jag blev dunderförkyld när sonen var spädis, och fick den infon från mitt bvc också. Däremot så blev han förkyld runt 3 månader men då var det inte jag som smittade..haha. Det jäkligaste med så små barn och att man blir sjuk, det är ju att man tappar orken. Men o andra sidan...det går att ligga och amma för glatta livet. Har man en partner närvarande så kan han/hon sköta resten :D
    www.hecate.se Theo 100111 <3
Svar på tråden Hjälp! Influensa och nyfödd bebis hemma!