• Alvi

Låter Mira som ett riktigt namn? Eller mer som ett smeknamn...?

Vi har grava problem med att hitta ett namn till vår dotter, 15 dagar gammal. Hon har varit nära att få heta Anja och Elise, men nu står vi på ruta ett igen.

Mira poppade upp idag. Men - låter det som ett "riktigt" namn...? Tycker Miranda och Mirabelle är så fint, men samtidigt känns det lite WT.... Men Mira - rätt och slätt? Vad säger ni?

(Har ni andra förslag, så ös på! Syskonen heter Lilja och Eskil.)

Once you try menskopp you´ll never go back!
  • Svar på tråden Låter Mira som ett riktigt namn? Eller mer som ett smeknamn...?
  • Kimmice

Träffat två tjejer som hette det, för mig är det helt klart ett namn och dessutom både fint och ovanligt.

• NoBeCa

Fint o passar väldigt bra till syskonens namn!

• Fija m 2 pojkar

Mira är ett namn som finns både i  fd Jugoslavien och Finland. På serbiska och andra slaviska språk betyder "mir" fred. (Lilja finns i övrigt också i länder som talar slaviska språk)

Vi hade det som alternativ till vårt barn som föddes i början på månaden. Har dock lagt märke till att det är ett namn som klättrar snabbt på popularitetslistan, så att det är inte så ovanligt länge till.

• Natulcien

Som flera andra redan har skrivit: Mira är en riktigt namn! Fint också.
    Även om jag, personligen, tycker att både Anja och Elise är finare...

• True love

Kör på Mira! Mycket fint namn! Har det uppskrivet bland mina topp 3 finaste flicknamn också!
    Själv gillar jag även Mirabelle, men är lite fundersam kring namnet, om det är lämpligt som första namn/tilltalsnamn? (Fel uttryckt kanske, men hoppas att du förstår!) Passar kanske bättre att ha som mellannamn? Äsch vet inte, men fint är det! :)

• Perry the Platypus

Hade en kollega vars dotter heter Mira. Tycker det är mycket sött!

*gäsp*
Svar på tråden Låter Mira som ett riktigt namn? Eller mer som ett smeknamn...?