• vickey

behöver man vindskydd/fotsack

tänker till vintern. räcker det inte med åkpåsen?

• Svar på tråden behöver man vindskydd/fotsack
  • bollanmollan

nej det tror jag inte du behöver, jag har aldrig använt vindskyddet till nån av våra vagnar. Hur liten bebis har du?

• Ida1990

Vi körde bara med en åkpåse i vintras, dock funderar vi på att köpa en footsack denna vintern, dom på babyproffsen rekommendera det när barnet blir lite äldre och rör sig mer och  är lite "för stor" för en åkpåse

Leo 2010 02 05 <3
  • Hanna1987

Vi använde aldrig vindskyddet/fotsäcken.. Tyckte det räckte med åkpåsen och kommer nog att köra på bara åkpåse i vinter också.. Nu är ju vår dotter bara 1år så har man lite äldre barn kanske det är bra..

Tove 4/7-10 ♥
  • La Lola

Men alltså....fotsack är ju en sak o vindskydd (regnskydd) något annat.....

Vindskydd är bra om det snöar eller regnar.
    Fotsack kan man klara sig utan.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • stor grön drake
    La Lola skrev 2011-08-24 00:11:16 följande:
    Men alltså....fotsack är ju en sak o vindskydd (regnskydd) något annat.....

Vindskydd är bra om det snöar eller regnar.
    Fotsack kan man klara sig utan.
    regnskydd har man när det snöar eller regnar
    vindskydd är något som skyddar barnet mot vind
    en footsack är något man trär över fötterna på barnet och knäpper fast i vagnen
    en åkpåse sitter barnet i

i mitt tycke är åkpåse en helt onödig uppfinning som man klarar sig ypperligt utan. Alltså är dte jättebra att det finns många alternativ så alla kan hitta något som pasar dem
  • La Lola
    stor grön drake skrev 2011-08-24 00:15:23 följande:

i mitt tycke är åkpåse en helt onödig uppfinning som man klarar sig ypperligt utan. Alltså är dte jättebra att det finns många alternativ så alla kan hitta något som pasar dem
    Vindskydd o regnskydd är ju samma sak.
    Eller har ni 2 olika skydd beroende om det blåser eller snöar/regnar?

Jag vet vad en fotsack o en åkpåse är.
  • La Lola
    La Lola skrev 2011-08-24 00:16:57 följande:

Vind/regnskydd
    www.kopbarnvagn.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl&artnr=7332213418024
  • stor grön drake
    La Lola skrev 2011-08-24 00:19:24 följande:
    Vind/regnskydd
    www.kopbarnvagn.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik....
    regnskydd heter den. att det sen står i texten att dn kan användas som vindskydd är en annan sak.

regnskyddet hänger i sin lilla påse på chassit när det inte används. Om det börjar regna trär vi på det. Om det är kallt/blåsigt har vi footsacken på som vindskydd. Börjar det sen regna trär vi då över rgnskyddet, regnar det inte mycket ids vi inte, då både vagnen och footsacken är vattenavstötande till en vis gräns.

och snö har jag aldrig någonsin satt något extra på vagnen för. är det så kallt är vindskyddet på, och det räcker bra.
  • La Lola
    stor grön drake skrev 2011-08-24 00:23:10 följande:
    regnskydd heter den. att det sen står i texten att dn kan användas som vindskydd är en annan sak.

regnskyddet hänger i sin lilla påse på chassit när det inte används. Om det börjar regna trär vi på det. Om det är kallt/blåsigt har vi footsacken på som vindskydd. Börjar det sen regna trär vi då över rgnskyddet, regnar det inte mycket ids vi inte, då både vagnen och footsacken är vattenavstötande till en vis gräns.

och snö har jag aldrig någonsin satt något extra på vagnen för. är det så kallt är vindskyddet på, och det räcker bra.
    Javisst. Du har rätt o jag har såklart fel.
  • stor grön drake
    La Lola skrev 2011-08-24 00:24:52 följande:
    Javisst. Du har rätt o jag har såklart fel.
    ???
    Du frågade hur jag gjorde, jag svarade. Hur får du det till att handla om rätt och fel?
  • Mamma till Cleo och Abbe

Jag tycker fotsacken är suverän när det blåser men inte är vinter, tiden innan och efter åkpåse-väder alltså. Då kör vi med filt och fotsack! Har också fått för mig att detta är just ett skydd mot blåst (vindskydd) och vi använder vår ofta! Så olika det är Jag skulle känna efter nu i höst, det går ju att inhandla i efterhand!

Cleo, min prinsessa, född 080604. Abbe, min prins, född 101213.
  • Minikatt

Tar upp denna tråden lite. Vår son är 1.5 år och slänger gärna ner filtar som vi lägger på honom, på marken. Mest för att han vill leka med dem. Men nu börjar det ju bli lite kyligt, om än inte tillräckligt kallt för att ta fram åkpåsen, så jag funderar på om en fotsack kanske kan funka? Han har ju jacka när han sitter i vagnen så det är mest skydd på benen han behöver och då känns ju en fotsack som en bra grej.

Eller är det onödigt att köpa en sån för att använda nån månad nu innan åkpåsen och nån månad i vår efter åkpåsen blivit för varm?

♥ ~ * ~ * ~ ♥ Wilmer 100514 ♥ ~ * ~ * ~ ♥
  • cosinus

Jag tycker fotsack är jättebra och har alltid på den när det inte är högsommar och alldeles för varmt.

Men annars utan något under som vindskydd

Med tunn filt under om det börjar bli lite småkyligt.

Med fårskinn + filt/täcke när det börjar bli ganska kallt

Med fårskinn + duntäcke när det är vinter (och den kombinationen klarar vilken kyla som helst)

Regnskydd använder jag bara om det verkligen regnar, aldrig för blåst.

Har en åkpåse också och använder jag den, vilket jag alltså sällan gör, har jag fotsacken på ändå för att skapa ett stillastående luftlager som hjälper till att isolera vintertid.

Ja jag bor där det blir svinkallt på vintern :)

• Minikatt
    cosinus skrev 2011-10-02 12:43:05 följande:
    Jag tycker fotsack är jättebra och har alltid på den när det inte är högsommar och alldeles för varmt.

Men annars utan något under som vindskydd

Med tunn filt under om det börjar bli lite småkyligt.

Med fårskinn + filt/täcke när det börjar bli ganska kallt

Med fårskinn + duntäcke när det är vinter (och den kombinationen klarar vilken kyla som helst)

Regnskydd använder jag bara om det verkligen regnar, aldrig för blåst.

Har en åkpåse också och använder jag den, vilket jag alltså sällan gör, har jag fotsacken på ändå för att skapa ett stillastående luftlager som hjälper till att isolera vintertid.

Ja jag bor där det blir svinkallt på vintern :)
    Tack för ditt svar! Vi bor i gbg så här har vi inte många svinkalla dar, mest regn och slask :P Men det känns som att en fotsack skulle vara användbar ändå. Istället för att mecka med en massa filtar.

Hur tjock/värmande är en fotsack egentligen? Om det är 10 grader, sonen har fodrade jeans och jacka, behövs filt också då eller klarar man sig med bara fotsacken?
    ♥ ~ * ~ * ~ ♥ Wilmer 100514 ♥ ~ * ~ * ~ ♥
  • MaammaL
    stor grön drake skrev 2011-08-24 00:15:23 följande:

Jag hade en åkpåse till lilltjejen när hon var nyfödd och det var super smidigt att lägga henne i den i liggdelen istället för att ha klumpiga täcken och illaluktande fårfällar haha. Så åkpåse är en super bra uppfinning, dock för mindre barn.
  • MaammaL
    stor grön drake skrev 2011-08-24 00:23:10 följande:

jag brukar ha regnskyddet när det snöar för det skada tyget lika mycket som regn.
  • cosinus
    Minikatt skrev 2011-10-02 12:46:14 följande:
    Tack för ditt svar! Vi bor i gbg så här har vi inte många svinkalla dar, mest regn och slask :P Men det känns som att en fotsack skulle vara användbar ändå. Istället för att mecka med en massa filtar.

Hur tjock/värmande är en fotsack egentligen? Om det är 10 grader, sonen har fodrade jeans och jacka, behövs filt också då eller klarar man sig med bara fotsacken?
    Jag har nog ganska tidigt en filt under ändå. Det beror ju såklart på hur långt jag ska gå men ska man ut och gå långt är det ganska kyligt att sitta still även vid 10 om inte solen ligger på och värmer. Men så har jag inte haft några filtkastare, iaf inte när fotsacken är på (den behöver ju inte sticka upp över kanten). I dubbelvagnen (UJ) så ryker filten ibland för där finns ju inget över.
Svar på tråden behöver man vindskydd/fotsack