• GashH

fasta och amning

hej
    i år fastar jag inte pga jag helammar min 4 månaders bebis.
    vet att jag bör ta igen dessa dagar som jag inte fastar, vad mer krävs av mig?
  • Svar på tråden fasta och amning
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    GashH skrev 2011-08-23 23:24:08 följande:
    hej
    i år fastar jag inte pga jag helammar min 4 månaders bebis.
    vet att jag bör ta igen dessa dagar som jag inte fastar, vad mer krävs av mig?
    Det står inget om att gravida eller ammande bör ta igen fastan. Du tillhör helt enkelt inte till de två grupper som bör ta igen fastan. Detta betyder att du inte behöver fasta denna Ramadhan.
  • Blalalala
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2011-08-24 10:49:10 följande:
    Det står inget om att gravida eller ammande bör ta igen fastan. Du tillhör helt enkelt inte till de två grupper som bör ta igen fastan. Detta betyder att du inte behöver fasta denna Ramadhan.
    Har du någon källa på det? Vad jag läst så är alla 4 skolorna eniga om att åtminstone den ammande kvinnan bör ta igen fastan efteråt eller kompensera på annat sätt, om den gravida har jag inte så mycket kunskap.
    Det jag läst enligt de 4 skolornas åsikter är:
    1) ta igen fastan, inget mer krävs
    2) ta igen fastan, och betala för mat för en fattig för varje dag
    3) endast betala för en fattig persons mat, varje dag fastan pågår
    4) man bör fasta även om man ammar, såvida man inte ser en risk hos sig själv eller barnet
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    Blalalala skrev 2011-08-26 03:55:59 följande:
    Har du någon källa på det? Vad jag läst så är alla 4 skolorna eniga om att åtminstone den ammande kvinnan bör ta igen fastan efteråt eller kompensera på annat sätt, om den gravida har jag inte så mycket kunskap.
    4) man bör fasta även om man ammar, såvida man inte ser en risk hos sig själv eller barnet
    Källan är att det bara står om de sjuka och de resande som antingen får ta igen eller betala. Gravida och ammande tillhör inte dessa grupper.

Ja jag vet vad dessa skolor säger men det betyder inte att jag delar deras åsikt. Jag hör till en annan sunnitisk skola i islam.
  • Blalalala
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2011-08-26 16:49:39 följande:
    Källan är att det bara står om de sjuka och de resande som antingen får ta igen eller betala. Gravida och ammande tillhör inte dessa grupper.

Ja jag vet vad dessa skolor säger men det betyder inte att jag delar deras åsikt. Jag hör till en annan sunnitisk skola i islam.
    Jag vet, men även de som inte följer någon specifik madhab (som vi inte heller gör i min familj, vi räknar oss som salafi - men inte enligt den definition här på FL om nån extremgrupp utan endast som ordets rätta bemärkelse dvs de som följer ahl ul sunnah wa'l jamaah) följer ändå de i de flesta åsikter, bara det att man väljer den åsikt som känns bäst och rimligast för en själv, och inte går till det extrema inom någon specifik skola som vissa gör.

Gravida och ammande undantas ju att fasta pga att det antingen kan skada dem själva (yrsel, matthet, illamående, huvudvärk osv) eller barnet (minskad mjölk, minskad tillväxt), så de ses närmast som "sjuka", dvs de bör ta igen fastan när de kan.
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    Blalalala skrev 2011-08-27 13:09:40 följande:
    Jag vet, men även de som inte följer någon specifik madhab (som vi inte heller gör i min familj, vi räknar oss som salafi - men inte enligt den definition här på FL om nån extremgrupp utan endast som ordets rätta bemärkelse dvs de som följer ahl ul sunnah wa'l jamaah) följer ändå de i de flesta åsikter, bara det att man väljer den åsikt som känns bäst och rimligast för en själv, och inte går till det extrema inom någon specifik skola som vissa gör.
    Om jag inte hittar stöd i en fråga betyder det att islam inte gör tahreem och då betyder det att jag inte följer andras åsikter. Jag håller mig endast till texterna och ijma.
    Gravida och ammande undantas ju att fasta pga att det antingen kan skada dem själva (yrsel, matthet, illamående, huvudvärk osv) eller barnet (minskad mjölk, minskad tillväxt), så de ses närmast som "sjuka", dvs de bör ta igen fastan när de kan.
    Graviditet och amning är och ses inte som sjukdomar. Vem har påstått att de är? Fråga läkarna om det, om dessa tillstånd är sjukdomar. Så att hävda att ta igen fastan kräver ju stöd från koranen och sunnah vilket vi inte hittar eftersom Allah swt var specifik att endast gäller vid sjukdom och vid resande, inget annat.
  • GashH
    Blalalala skrev 2011-08-26 03:55:59 följande:
    det jag fått info om att är att jag ska ta igen fastan OCH betala en viss summa/dag.
    det är därför jag jag frågar här, läste på nätet att istäillet för att ge pengar kan man ge ris/mjöl till en fattig ist
    ället för pengar. vore bättre alternativ för mig istället för pengar.

här läste jag det
    http://www.islamopedia.se/?option=com_content&view=article&id=226:aer-det-obligatoriskt-wajib-foer-en-kvinna-som-ammar-att-fasta-&catid=1:fiqh

nån som vet om man kan göra så? ge ris/mjöl istället för pengar..eller måste man ge pengar?
  • Amizah

Jag kan av vissa omständigheter inte fasta + att jag ammar. Så jag ger bara pengar till en fattig /ett mål mat om dagen för alla dagar jag skulle ha fastat eftersom jag aldrig kommer att kunna ta igen det. Men är man annars frisk o graviditet eller amning är det enda som hindrar så ska man enligt ovanstående länk ta igen dagarna o betala. Har aldrig hört att man kan ge ris eller mjöl, men de kanske menar att summan ska vara likvärdig vad 750gr ris/ mjöl kostar u respektive land? Jag har bet ca 15 kr dag, betalt till islamic relifs organisation.

• GashH

min man pratade med moskens mullah idag som sa att man endast behöver ta igen de missade dagarna och ej betala något.

• Kaf Ha Ya Ain Sad
    GashH skrev 2011-08-28 23:15:31 följande:

min man pratade med moskens mullah idag som sa att man endast behöver ta igen de missade dagarna och ej betala något.

Är ni shia muslimer?
  • Blalalala
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2011-08-28 10:34:11 följande:
    Om jag inte hittar stöd i en fråga betyder det att islam inte gör tahreem och då betyder det att jag inte följer andras åsikter. Jag håller mig endast till texterna och ijma.
    Graviditet och amning är och ses inte som sjukdomar. Vem har påstått att de är? Fråga läkarna om det, om dessa tillstånd är sjukdomar. Så att hävda att ta igen fastan kräver ju stöd från koranen och sunnah vilket vi inte hittar eftersom Allah swt var specifik att endast gäller vid sjukdom och vid resande, inget annat.
    Menstruation är inte heller en sjukdom men man mår ändå fysiskt dåligt (som de flesta gör vid graviditet med ökad trötthet, svullnad, vikökning som gör kroppen tung, ryggont, ischias, the list goes on...) och man ska då inte fasta eller göra salat.
    Det var detta de ulama refererade till när jag läste om det iallafall, att likna graviditet vid "sjukdom".

Men om man vänder på det... Eftersom det ordagrant INTE står något om vare sig ammande eller gravida kvinnors fasta, borde man ju då anta att dom precis som alla andra friska individer ska fasta?
    De enda som undantas är ju som sagt de sjuka och resande. 

Eid mubarak allihop!
  • Blalalala
    GashH skrev 2011-08-28 23:15:31 följande:

Jag följer personligen också den tolkningen, bara man tar igen alla dagar så ska man ju inte behöva betala också utöver det, det är snarare för dom som inte fastar alls.

Angående din andra fråga; du skall "mata en fattig person för var dag", att det rör sig om pengar i dagens samhälle är nog för att det är lättare tillgängligt än att skicka mat, men jag tror det går lika bra med mat? Det är som om du bjuder in en fattig person till ditt hus i x antal dagar och bjuder henne på mat för varje dag, så gjorde man ju förr i tiden (antar jag), så pengar är nog inte ett måste... Men mycket enklare att donera.
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    Blalalala skrev 2011-08-30 03:40:46 följande:
    Menstruation är inte heller en sjukdom men man mår ändå fysiskt dåligt (som de flesta gör vid graviditet med ökad trötthet, svullnad, vikökning som gör kroppen tung, ryggont, ischias, the list goes on...) och man ska då inte fasta eller göra salat. 
    Det var detta de ulama refererade till när jag läste om det iallafall, att likna graviditet vid "sjukdom". 
    Jag måste först klargöra att fastan är obligatorisk för alla, förutom 1) Barn 2) kvinnor som blöder (tar igen fastan senare). Sedan har Allah swt gjort det tillåtet för de sjuka och de resande  att avstå fastan. Den som är sjuk kan antingen ta igen fastan (när personen är kry) annars betala till de behövande. Den resande tar igen fastan när h*n kommer hem.

Sedan finns det undantag, äldre som inte kan fasta pga den höga åldern, ammande som räds att deras mjölk tar slut och för gravida som räds att fastan skadar fostret är det obligatoriskt för de att inte fasta. Det är alltså inte bara tillåtet att avstå fastan utan obligatoriskt att avstå den för dessa individer. Gravida och ammande som kan fasta är det obligatoriskt för de att fasta, men som sagt, räds de att fastan gör skada är det fardh för dom att avstå fastan. Subhan Allah, islam är så flexibel och barmhärtig.

Att ha blödningar vid menstruation och barnfödande är en annan sak. Den har koranen och sunnah nämnt att kvinnan avstår salat och fastan, tar igen fastan när blödningarna upphört. Alla kvinnor får inte de symptom du skrev om och ändå måste de avstå salat och fastan. En gravid kvinna får inga mensblödningar och är inte sjuk för att avstå fastan och hon ingår inte i de grupper som koranen nämnde för att ta igen fastan senare. Amningen är inte heller en sjukdum, eller liknas en sjukdom för att avstå fastan. Om mamman räds att bebisen tar skada av fastan MÅSTE hon avstå den. Allah swt säger i koranen [6:140] De som utan att förstå [det oerhörda i denna handling], i sin dårskap dödar sina barn har förlorat allt! 
    Blalalala skrev 2011-08-30 03:40:46 följande:
    Men om man vänder på det... Eftersom det ordagrant INTE står något om vare sig ammande eller gravida kvinnors fasta, borde man ju då anta att dom precis som alla andra friska individer ska fasta? 
    De enda som undantas är ju som sagt de sjuka och resande.  

Eid mubarak allihop!
    ِAllah swt sade (whatever the Messenger gives you, take it, and whatever he forbids you from, abstain (from it)). Varken Allah swt eller Hans sändebud sagt något om de ammande och gravida att de tar igen fastan. Och eftersom Allah swt gjorde det tydligt att ENDAST de sjuka och resande skall ta igen fastan (eller betala de behövande) så kan vi inte hitta stöd om att gravida, ammande och äldre ingår i dessa grupper som måste det.

Att beskriva graviditeten och amningen som sjukdomar är långt ifrån att vara logiskt. 
    Eid mubarek majeed till dig och till alla muslimer
Svar på tråden fasta och amning