Superbia skrev 2011-08-24 08:42:30 följande:
Det är ingen konkret situation som har uppstått. Mina stora killar är inte 2 år ens och jag vet inte om jag tror på straff för så små barn (om jag ens tror på straff överhuvudtaget). Frågan var väl mest hur olika familjer hanterar situationer då man tänker olika som föräldrar. Kan vara intressant att se hur andra löser det

Det som vi gör just nu är att vi mest bara tar bort honom från situationen där han missköter sig. Om han står och dunkar en leksak på vitrinskåpet så säger vi ifrån och tar bort honom därifrån, alt. tar ifrån honom leksaken om han fortsätter.
I upprörda situationer så tror jag att alla kan må bra av en liten time-out, kanske inte specifikt som bestraffning utan mer som tid att lugna ner sig och fundera.
Någonstans har jag läst att barnens rum inte bör användas som "bestraffnings-ställe", barnets eget rum ska vara något positivt för dem och inte blandas ihop med negativa saker som bestraffningar. Då var det bättre att t.ex ha en time-out plats i hallen etc. och att barnet får sitta där i antalet minuter som motsvarar dess ålder (dvs en 3-åring max 3 minuter) och attt barnet sen fick komma tillbaka och att man då pratade om situationen.
Det lät som en väldigt bra id'e i mina öron, som själv blivit tillsagd att stanna på rummet "tills jag blivit snäll".
Men allt detta är inget som jag provat själv här hemma, men för mig låter det sån en bra id'e i teorin i alla fall.