• ELHU

våra små killar reagerar på henna tatuering!! Sjukvården kan ej råda!!

Vår 6- och 7-åring har fått allergisk reaktion på sina Hennatatueringar. De gjorde dom i Turkiet för en vecka sedan.
    Först nu när färger går bort!? Rött, svullet o kliar.
    Sjukvårdsupplysn o vårdcentral har ingen aning om vad man ska göra, bra sjukvård!!
    Om det börjar bli blåsor eller sår så kan vi ju höra av oss.. Hmm..

Fick denna länk!!! hade inte en aning!!! Dåååligt samvete för att utsatt barnen för detta!

http://www.lakemedelsverket.se/Alla-nyheter/NYHETER---2001/Svart-henna-tatuering-pa-huden-kan-vara-farlig/

Vad kan detta ämne mer finnas i? Förutom hårfärg... rädd att de ska reagera på nån medicin i framtiden.
    Kommer de får ärr på armen?? Just där färgen/mönstret är så är huden irriterad, uppstående/svullet, rött o kliar.

Vad göra?

• Svar på tråden våra små killar reagerar på henna tatuering!! Sjukvården kan ej råda!!
  • ELHU

Ja det va ju säkert att vi ville medvetet utsätta barnen!!

• riboflavin
    ELHU skrev 2011-08-24 14:17:48 följande:
    Ja det va ju säkert att vi ville medvetet utsätta barnen!!
    Hur skulle det annars ha gått till?

Killarna rymde till tatueraren? Det är ju små barn vi talar om, inte ens i Turkiet kan jag tänka mig att någon skulle måla dem utan föräldrar närvarande. 
    Vem är denna mystiska någon som får skulden för allt?
  • Twilight
    riboflavin skrev 2011-08-24 14:23:41 följande:
    Hur skulle det annars ha gått till?

Killarna rymde till tatueraren? Det är ju små barn vi talar om, inte ens i Turkiet kan jag tänka mig att någon skulle måla dem utan föräldrar närvarande. 
    Du är väl inte dummare än att du förstår att de inte låtit barnen göra dessa tatueringar OM de vetat att det är farligt
    ♥Älskade barn, vad vore mitt liv utan er♥
  • ELHU
    Twilight skrev 2011-08-24 14:49:26 följande:
    Du är väl inte dummare än att du förstår att de inte låtit barnen göra dessa tatueringar OM de vetat att det är farligt
    Exakt, tack!

Henna har ju aldrig varit problem förr. Därför är detta nytt för mig! Och att reaktion först uppkommer nu när färgen snart är borta. Varför har de inte reagerat tidigare liksom.
  • riboflavin
    ELHU skrev 2011-08-24 14:52:16 följande:
    Exakt, tack!

Henna har ju aldrig varit problem förr. Därför är detta nytt för mig! Och att reaktion först uppkommer nu när färgen snart är borta. Varför har de inte reagerat tidigare liksom.
    Oavsett vilket så finns aldrig några garantier för att starka kemikalier inte kommer ha negativ påverkan, jag antar att du inte skulle låta dina barn leka med andra starka kemikalier och få dessa på huden? Eller färga håret på dina barn med permanenta färger?

Varför skulle du då tillåta just henna?

Att vuxna använder hennaprodukter är ju en sak, men eftersom man aldrig kan garantera att hennan är helt ren så ska man självklart aldrig använda på barn. 
    Vem vet INTE att henna ofta inte är helt ren och kan ge upphov till svåra skador?
  • ELHU
    riboflavin skrev 2011-08-24 15:04:47 följande:
    Oavsett vilket så finns aldrig några garantier för att starka kemikalier inte kommer ha negativ påverkan, jag antar att du inte skulle låta dina barn leka med andra starka kemikalier och få dessa på huden? Eller färga håret på dina barn med permanenta färger?
    Eh joooo jag skulle absolut använda dessa kemikalier på mina barn som betyder mest! Ju starkare desto bättre. P U C K O!!
    Vem vet INTE att henna ofta inte är helt ren och kan ge upphov till svåra skador?
    JAG är ju en av dom som INTE visste att detta va skadligt. Pga att man ser sååå många göra dessa tatueringar, inkl barn!
  • ELHU
    Faile skrev 2011-08-24 12:37:38 följande:
    www.lakemedelsverket.se/henna

Där finns mer info.
    Tack för info! Ska läsa mer noggrant, verkar inte stå nåt om vård när skadan redan är skedd..
  • Twilight
    Jag och TS t.ex.

Jag har aldrig haft kontakt med Henna i någon form, har absolut noll koll när det gäller det. 
    ♥Älskade barn, vad vore mitt liv utan er♥
  • riboflavin
    Twilight skrev 2011-08-24 17:37:58 följande:
    Jag och TS t.ex.

Jag har aldrig haft kontakt med Henna i någon form, har absolut noll koll när det gäller det. 
    Men du hade antagligen gjort en liten kontroll om dina barn frågade om de fick göra?
  • Kimona

Om det kliar eller svider skulle jag rekommendera xylocainsalva

• jimmysch

Det är inte henna du råkat ut för utan en annan giftig färgprodukt som brukar kallas "Black Henna" men inte har något som helst med naturlig henna att göra.

Med lite tur så kommer ärren att läkas och inga andra effekter märkas.
    Dock skall det sägas att de jag sett med "black-henna" ärr har ofta utvecklat andra allergier och känsligheter som de direkt kopplar till den dagen då de gjorde misstaget att göra sin temporära (!) tatuering på semesterorten.

Hennapage.com har bra info om PPD. Lusläs!

Svar på tråden våra små killar reagerar på henna tatuering!! Sjukvården kan ej råda!!