• aifoss

Tänder

Hejsan.

Har en dotter som är 4 månader som fick sina första två nedre tänder när hon var 3 månader. Idag har dom två övre mittersta tänderna kommit fram och nu ser jag även att två till på sidan om dessa är påväg ut.
    Har varit ganska problematiskt då hon tidigare inte kunnat hålla i tuggisar så bra själv och ännu har hon inte full kontroll på sina händer. Kan man ge alvedon när hon är som grinigast?
    Har även fått en hel del problem med amningen då hon biter tag ganska mycket vilket gör riktigt ont. Är detta något som kommer försvinna eller måste jag kanske sluta amma?
    Är det vanligt att ha 6 tänder vid 4 månaders ålder?

Mvh Sofia

• Svar på tråden Tänder
  • BVC Sköterskan

Hej!

Min erfarenhet är att det är tidigt att ha sex tänder, redan vid fyra månaders ålder. De flesta får sin första tand vid fem-sex månader eller äldre.

Naturligtvis är det jobbigare, när tänderna kommer så tidigt och tätt. Napp och bitringar hjälper normalt. Under själva tandsprickningen, som oftast är över på någon dag, kan det dock bli aktuellt att erbjuda alvedon.
    Jag tycker dock att du ska prata med er BVC-sköterska, då din dotter är så pass liten.

Min uppfattning är att det går bra att fortsätta amma, även när tänderna kommer. Att hon skulle bita till kan naturligtvis hända, men det är absolut inte självklart. När hon ammar har hon tungan över nedre tandraden och hon biter inte med överkäken. Biter hon borde det, helt enkelt, ske i slutet av amningen, när hon dragit tillbaka tungan och/eller somnat.

Mvh Christine

Svar på tråden Tänder