• primtalet

Veckopeng/månadspeng 10 år?

Frågan lyder: Vad är rimligt för en 10-åring att få i vecko/månadspeng?

Vi handlar lördagsgodis och betalar om vi går på bio el. dylikt men han får själv köpa leksak eller om han vill ha en glass osv. när det är på egen begäran. 

• Svar på tråden Veckopeng/månadspeng 10 år?
  • thomas55

Tycker han skall kunna välja mellan att köpa lördagsgodis och spara till något annat

• primtalet
    thomas55 skrev 2011-08-24 15:58:52 följande:
    Tycker han skall kunna välja mellan att köpa lördagsgodis och spara till något annat
    Det är inte ett alternativ eftersom vi alla är gottegrisar och det skulle inte kännas ok att sitta och äta godis och han inte får nåt.
  • katalysator

100 kr fick jag i den åldern. (Upp till däromkring så tog föräldrarna helt enkelt åldern * 10 per månad).

• primtalet

Jag trodde att det kanske skulle vara uppåt två hundra/mån men tyckte det lät lite mkt...
    Tack

• AnneliJ
    primtalet skrev 2011-08-24 15:48:36 följande:
    Frågan lyder: Vad är rimligt för en 10-åring att få i vecko/månadspeng?

Vi handlar lördagsgodis och betalar om vi går på bio el. dylikt men han får själv köpa leksak eller om han vill ha en glass osv. när det är på egen begäran. 

Min äldsta blir 7år i år och får 50kr i veckopeng varje lördag OM hans rum är städat. Men han får handla sitt eget lördagsgodis och har då alternativet att spara hela el bara en del av summan. Så om han vill ha någon speciellt i leksakväg el liknande så får han spara till det- vi började med de mycke för att han skulle börja lära sig att saker kostar en hel del pengar.
    Har vart jätte skönt för oftast slipper vi nu allt bråk om allt han vill ha och inte får. 
  • breeze2012

Min son ska fylla 10år snart. Han får 150kr i månadspeng. För att få hela summan ska han sköta läxor etc annars avdrag. Funkar perfekt. För hela summan vill han ha så aldrig varit något strul med läxor etc :). Godis,glass köper jag till honom till helgen. Sin månadspeng lägger han tex på leksak, musik, film.

Svar på tråden Veckopeng/månadspeng 10 år?