• Magnux

Kan du lita på en rökare?

Det kan inte jag. Om jag ser en människa som röker tänker jag att det är en person som skiter i sin egen hälsa, sin familj och omgivning. Nåt måste saknas i huvet på den personen som trots kunskap om rökningens skador ändå fortsätter. En person som saknar förmågan att koppla samman grundläggande kunskaper med sitt eget agerande.

Jag skulle aldrig anställa en rökare, och helst slippa att arbeta tillsammans med nån.

• Svar på tråden Kan du lita på en rökare?
  • thomas55

Eller ännuvärre - en bilförare som bidrar till växthuseffekten trots att han vet det är fel

• Tonårsmamman1

Inga problem, ärligheten sitter inte i rökningen. Finns många oärliga och lata människor som inte röker.

• Magnux
    thomas55 skrev 2011-08-24 18:35:08 följande:
    Eller ännuvärre - en bilförare som bidrar till växthuseffekten trots att han vet det är fel

Eller bussåkare eller tågpassagerare.
  • Maggis

Att en rökare röker innebär ju inte att h*n är opålitlig i alla andra sammanhang. ;jag känner rökare som är pålitliga så det räcker och blir över i arbetssammanhang, till exempel. Sen att jag tycker det är på gränsen till korkat att röka är något helt annat.

Det finns ju gott om andra sätt att äventyra sin hälsa; samma sak torde i sådana fall även appliceras på människor som utsätter sig för risker i trafiken, i extremsporter, genom att äta fel eller dricka för mycket. Till exempel.

//Maggis
  • Magnux
    Tonårsmamman1 skrev 2011-08-24 18:35:49 följande:
    Inga problem, ärligheten sitter inte i rökningen. Finns många oärliga och lata människor som inte röker.

Naturligtvis garanteras inte att ickerökare ärliga. Jag begränsar mig till rökare i denna debatten.
  • Maggis
    Magnux skrev 2011-08-24 18:37:40 följande:
    Naturligtvis garanteras inte att ickerökare ärliga. Jag begränsar mig till rökare i denna debatten.
    Jag tycker mest det låter som att du har en hel massa fördomar om rökare som du kanske borde jobba lite med.
    //Maggis
  • Magnux
    Maggis skrev 2011-08-24 18:41:58 följande:
    Jag tycker mest det låter som att du har en hel massa fördomar om rökare som du kanske borde jobba lite med.

Fördomar - hur menar du?
  • Maggis
    Magnux skrev 2011-08-24 18:43:31 följande:
    Fördomar - hur menar du?
    Ja, att de skulle vara opålitliga pga just det faktum att de röker. Det måste du ju ändå rent förnuftsmässigt förstå att det inte är en sanning, per automatik?
    //Maggis
Svar på tråden Kan du lita på en rökare?