• Magnux

Kan du lita på en rökare?

Det kan inte jag. Om jag ser en människa som röker tänker jag att det är en person som skiter i sin egen hälsa, sin familj och omgivning. Nåt måste saknas i huvet på den personen som trots kunskap om rökningens skador ändå fortsätter. En person som saknar förmågan att koppla samman grundläggande kunskaper med sitt eget agerande.

Jag skulle aldrig anställa en rökare, och helst slippa att arbeta tillsammans med nån.

• Svar på tråden Kan du lita på en rökare?
  • Maggis
    Magnux skrev 2011-08-24 18:51:58 följande:
    Jag kan rent förnuftsmässigt förstå att en grundläggande förmåga att koppla ihop kunskap med eget agerande saknas hos en rökare.
    Då skulle jag påstå att du är helt vilse igen.
    //Maggis
  • mosterYster
    Magnux skrev 2011-08-24 20:33:06 följande:
    Det är inte lika odiskutabelt skadligt, och inte ett fritt val på samma sätt. Det kan finnas olika sjukdomstillstånd och annat bakom. Jag vet att många överviktiga lider av att bli betraktade utifrån sin övervikt, oavsett om det är ett val eller ej att vara överviktig.

Men när det gäller rökning är det glasklart - du har gjort ett korkat val trots att du vet bättre. Det säger en del om dig som person.
    Som jag förstår det så skulle du då inte heller anställa en person som överäter (vet att det kommit upp tidigare) eller är anorektiker eller vägrar träna eller äta fleromättat fett? Din sensmoral är att man inte kan lita på någon som inte  gör allt hon kan för att vara optimalt hälsosam? 

Jaha. 

• Lenora
    Magnux skrev 2011-08-24 20:33:06 följande:
    Det är inte lika odiskutabelt skadligt, och inte ett fritt val på samma sätt. Det kan finnas olika sjukdomstillstånd och annat bakom. Jag vet att många överviktiga lider av att bli betraktade utifrån sin övervikt, oavsett om det är ett val eller ej att vara överviktig.

Men när det gäller rökning är det glasklart - du har gjort ett korkat val trots att du vet bättre. Det säger en del om dig som person.
    De allra flesta med övervikt gör ett val också och andra med mer eller mindre osunda livsvanor precis som de som röker. Varken övervikt eller rökning är en anledning nog att inte ha en underbar människa i mitt liv, inte ens de som gör många andra korkade val i livet. Vi har alla våra fel och brister.

Men vi har väl alla våra gränser...en människa med ett svårt heroinmissbruk skulle jag ha väldigt svårt att ha en nära relation med till exempel.
  • Magnux
    frida20 skrev 2011-08-24 20:31:00 följande:
    kan bara säga att jag hade aldrig kunnat lita på personer som dig!!!         

Varför inte?
  • frida20
    Magnux skrev 2011-08-24 20:38:48 följande:

Varför inte?
    för här sitter du och pratar om folk och om att de är korkade för sina egna beslut..

typ snacka skit och jag hatar alla människor som måste ha fördomar mot andra..

varför kan man inte liva sitt eget liv och skita i andra??varför sitta och tracka ner andra ovasett vad för beslut de tar i sitt liv??    
  • Magnux
    Lenora skrev 2011-08-24 20:38:17 följande:
    De allra flesta med övervikt gör ett val också och andra med mer eller mindre osunda livsvanor precis som de som röker. Varken övervikt eller rökning är en anledning nog att inte ha en underbar människa i mitt liv, inte ens de som gör många andra korkade val i livet. Vi har alla våra fel och brister.

Men vi har väl alla våra gränser...en människa med ett svårt heroinmissbruk skulle jag ha väldigt svårt att ha en nära relation med till exempel.

Jag ser ingen större skillnad mellan heroinmissbruk och rökning, mer än rent legalt. Båda är destruktiva beteenden som personen inte har förmågan att sluta med, trots att kunskapen finns. Det är samma förmåga som saknas.
  • Virriga Vera
    Magnux skrev 2011-08-24 18:56:37 följande:
    Bristen i förmåga att påverka sitt eget agerande finns ju vare sig personen röker eller inte. Det kan naturligtvis finnas personer som inte röker som inte heller har förmågan att koppla ihop kunskap med agerande. Men en rökare bekräftar att förmågan saknas.
    Liksom folk som dricker alkohol, kör för fort, utövar extremsport, dopar sig, ja listan kan ju faktiskt göras väldigt lång.
  • Magnux
    mosterYster skrev 2011-08-24 20:37:39 följande:
    Som jag förstår det så skulle du då inte heller anställa en person som överäter (vet att det kommit upp tidigare) eller är anorektiker eller vägrar träna eller äta fleromättat fett? Din sensmoral är att man inte kan lita på någon som inte  gör allt hon kan för att vara optimalt hälsosam? 

Jaha. 

Näe - min åsikt är att en person som inte har förmågan att sluta med något så odiskutabelt skadligt som rökning trots full kännedom om hur skadligt det är inte är pålitlig.

En person som tar två bitar tårta har troligen inte samma egenskaper.

• Gotlänning
    Magnux skrev 2011-08-24 20:23:51 följande:

Det finns många grader av ohälsa, men mycket varierande skäl till det ena eller det andra. Många människor kan redogöra för sina tankar och skäl till val av livsstil, även om andra har en annan åsikt.

Men när det gäller rökning är det så odiskutabelt skadligt och korkat att det finns inga skäl till varför nån skulle röka. Om man ändå röker saknar man alltså förmågan att inse detta, vilket säger en del om personen.

Naturligtvis kan samma sak gälla en person som inte röker, men då är det inte uppenbart.

Du gör det för enkelt genom att sätta epitet opålitlig på personer som röker genom att hävda, "trots vetenskaplig expertis i frågan om rökningens skadliga innverkan på kroppen så fortsätter du att röka".

Du ser helt bortom människan i sak genom att hävda ditt dravel, IGEN, som f.d rökare så fattade jag riskerna MEN det var inget som påverkade min pålitlighet i samma sak du vill hävda och dagen jag slöt så fick jag ingen gloria/konstigt ljus kring mig.

Personligen tror jag du trollar för kör du detta spår som chef för ett multimiljardföretag eller representant för en liten firma i Uppsala så tro mig, du kommer åka på arslet ut för du saknar (om nu detta är sant) just det som gör en chef så bra... smidighet och bra PERSONLIG kännedom, om du sniffar efter rökluft så tror jag en Basset hade gjort ett bättre jobb än du.

Mitt sista inlägg i denna fråga, have fun kids.

Svar på tråden Kan du lita på en rökare?