• Svar på tråden Vad är en CNC operatör?
  • riboflavin

En CNC-operatör jobbar helt enkelt med styrning och övervakning (via en dator) av industrimaskiner, som exempelvis plåtpressar, robotfräsar mm.
    Många CNC-operatörer har även viss programmeringskompetens och kan därmed göra allt från att programmera till att sköta maskinen.

Förkortningen CNC står för Computer Numerical Controll. 

Vem är denna mystiska någon som får skulden för allt?
  • Fairy of the Valley
    riboflavin skrev 2011-08-24 19:09:05 följande:
    En CNC-operatör jobbar helt enkelt med styrning och övervakning (via en dator) av industrimaskiner, som exempelvis plåtpressar, robotfräsar mm.
    Många CNC-operatörer har även viss programmeringskompetens och kan därmed göra allt från att programmera till att sköta maskinen.

Förkortningen CNC står för Computer Numerical Controll. 
    tack tack =)
    Kärlek, kärlek, kärlek! =)
  • Grande Rock
    jaghopparhögt skrev 2011-08-24 19:07:00 följande:
    En yrkesgrupp som snart enbart kommer att finnas i Kina.
    här var det optimistiskt vill jag lova.

Visst kommer vissa företag fortfarande att flytta ut viss massproduktion till låglöneländer. Men hela yrkeskåren försvinner inte för det, faktum är att vi på vissa håll i Sverige tillverkar komponenter och säljer till Kina, istället för tvärtom.
  • Studentpappa

Enkelt kan du säga en maskinoperatör. De flesta stoppar in en metallbit i en svarv eller fräs, trycker på startknappen. Gradar (slipar) tidigare bitar, väntar tills maskincykeln är färdig, tar ut biten och stoppar i en ny. Varje bit kontrollmäts också beroende på tolerans. 
    På de ställen jag varit så är det ofta speciella operatörer som har som uppgift att programmera om maskinerna aka "ställare"  eller tekniker. 

• jaghopparhögt
    Grande Rock skrev 2011-08-24 19:27:32 följande:
    här var det optimistiskt vill jag lova.

Visst kommer vissa företag fortfarande att flytta ut viss massproduktion till låglöneländer. Men hela yrkeskåren försvinner inte för det, faktum är att vi på vissa håll i Sverige tillverkar komponenter och säljer till Kina, istället för tvärtom.
    Nu ja, men hur är det om 20 år? Självklart kommer inte hela yrkeskåren att försvinna från Sverige men det kommer ju aldrig vara som förr. Det kommer ju inte vara ett självklart yrke för svenskarna.
  • Studentpappa
    jaghopparhögt skrev 2011-08-24 19:33:03 följande:
    Nu ja, men hur är det om 20 år? Självklart kommer inte hela yrkeskåren att försvinna från Sverige men det kommer ju aldrig vara som förr. Det kommer ju inte vara ett självklart yrke för svenskarna.
    Om 20 år är vi Kineserna så det kommer krylla av jobb här för 1,50:-/tim

• Grande Rock
    jaghopparhögt skrev 2011-08-24 19:33:03 följande:
    Jag tror (dvs jag vet inte) att det kommer ta tokstopp i Kina inom 20 år. I takt med att det går bättre för landet Kina kommer invånarna att vilja höja sin levnadsstandard, precis som i väst. klyftorna minskar och det länar sig inte längre att skeppa prylar runt halva jorden.

I dagsläget är det stora skillnader i kvalitet mellen "kinaproducerat" och "västvärldsproducerat" även detta kommer det bli förändring på. Stora företag i väst köper in sig i den viktiga kinamarknaden och hoppas vinna marknadsandelar genom att med hjälp av sin kunskap öka kvalitén på inhemsk producerade komponenter. I takt med att kvalitén stiger kommer volymerna att minska och den kinesiska marknaden kommer inte längre att vara lika dominant, varesig det gäller bilar, telefoner eller pennväsare.

Tycker inte det är rätt att ge upp och gå in med inställningen att all produktion kommer att hamna i Kina. Det är en fysisk omöjlighet.
Svar på tråden Vad är en CNC operatör?