• Thegran

vad ska man ha under overallen?

tunn fleece, ull, annat?
    vad är bäst?

• Svar på tråden vad ska man ha under overallen?
  • Anne69

Största delen av vintern har mina barn bara sina vanliga kläder under overallen. Om det sen blir kallt, kallare än ca 7-8 grader minus, drar vi på tunn fleeckofta och tunna fleecebyxor. Blir det jättekallt - typ 20-25 grader kallt - blir det ullunderställ som de då också har på sig inomhus (på fsk orkar de sällan ta av). Vi brukar använda overall från Reima, fleecekofta+fleecebyxor från HM, ullunderställ från Joha resp. HM.
    Och så ullstrumpor från Stadium/Everest, suveränt smidiga!

• Thegran

Tack för tipsen!
    Så H&M har alltså ullunderställ? Måste upp på stan och kolla om de fått hem några sådana :)

• JAG är BÄST
    Anne69 skrev 2011-08-24 20:56:25 följande:
    Största delen av vintern har mina barn bara sina vanliga kläder under overallen. Om det sen blir kallt, kallare än ca 7-8 grader minus, drar vi på tunn fleeckofta och tunna fleecebyxor. Blir det jättekallt - typ 20-25 grader kallt - blir det ullunderställ som de då också har på sig inomhus (på fsk orkar de sällan ta av). Vi brukar använda overall från Reima, fleecekofta+fleecebyxor från HM, ullunderställ från Joha resp. HM.
    Och så ullstrumpor från Stadium/Everest, suveränt smidiga!
    Oj här tar jag på fleece stället först då det är -15 och uppåt.

Så här ser det ut annars under gneisovarallen.

upp ill -10
    *Långkallingar + byxor/mjukisbyxor
    *Långarmad tröja + kofta alt fleecetröja
    *Ankelsocka + en liten tjockare socka på.

från -15 och uppåt
    *Långkallingar + byxor/mjukisbyxor+ fleecebyxor (blir han varm så får fröknarna ta bort fleecbyxorna.
    *T-shirt alt linne+långarmad tröja+ fleece tröja
    *Ankelsocka+ en tunnare socka (trollet är vldigt varm utav sig)

Vantar kör vi som vanligt fryser han så kan han alltid ta på sig en tunnare vante inunder dvs fingervante/tumvante.

Herregud gå med ullunderställ inne vad är det för lata jävlar till fröknar ni har?
  • Sweet life

Kör alltid på 3-lagersprincipen...

ullunderställ, microfleece, skalplagg.

Varför ska barn vara sämre klädda?

• Mymlan80

Herregud gå med ullunderställ inne vad är det för lata jävlar till fröknar ni har?
    16 barn a 2 utevistelser/dag. Barnen skulle då i detta fall inte bara kläs på och av, utan faktiskt bytas helt om på. Lata? Tror inte det....
    På min förskola låter vi oftast barnen ha understället kvar på, men tar av alla övre lager.
    Välkommen Liten 091203
  • JAG är BÄST
    Mymlan80 skrev 2011-08-24 21:24:13 följande:
    16 barn a 2 utevistelser/dag. Barnen skulle då i detta fall inte bara kläs på och av, utan faktiskt bytas helt om på. Lata? Tror inte det....
    På min förskola låter vi oftast barnen ha understället kvar på, men tar av alla övre lager.
    På trollets avd så är dom 18 barn och nog fanken tar dom av barnen underställen!!!
    Dom går in strax före elva (en utav fröknarna går in och tar av dom en efter en (dom större barnen får ta av sig själva, dom kör hårt med från 4år ska dom ta av sig själv dock med assistans om så behövs), dom andra fröknarna lotsar in som.

En lättare samling att varva ner inför lunchen som serveras 11:30,,12:00 lägg småttningarna och dom större barnen får samlars för sagostund så småisarna får somna in i lign å ro.

Efter 13-14 så är det påklädning igen, en fröken går ut och tar emot barnen 2st är inne och klär på barnen.

Så du menar på allvar att dom ska ha på sig alla sina kläder + underställen med lek inne
    Tro fan det att många blir kalla & fuktiga av det dom svettas under inomhuslek, sedan ut i svetten. Huga vad jag skulle frysa iallafall.
  • Sweet life
    JAG är BÄST skrev 2011-08-24 21:42:05 följande:
    På trollets avd så är dom 18 barn och nog fanken tar dom av barnen underställen!!!
    Dom går in strax före elva (en utav fröknarna går in och tar av dom en efter en (dom större barnen får ta av sig själva, dom kör hårt med från 4år ska dom ta av sig själv dock med assistans om så behövs), dom andra fröknarna lotsar in som.

En lättare samling att varva ner inför lunchen som serveras 11:30,,12:00 lägg småttningarna och dom större barnen får samlars för sagostund så småisarna får somna in i lign å ro.

Efter 13-14 så är det påklädning igen, en fröken går ut och tar emot barnen 2st är inne och klär på barnen.

Så du menar på allvar att dom ska ha på sig alla sina kläder + underställen med lek inne
    Tro fan det att många blir kalla & fuktiga av det dom svettas under inomhuslek, sedan ut i svetten. Huga vad jag skulle frysa iallafall.
    Eh, nej barnen har ju BARA understället på sig inne.. Står ingenstans att dem har alla kläder + underställ inne...
  • Anne69
    Thegran skrev 2011-08-24 21:10:37 följande:
    Tack för tipsen!
    Så H&M har alltså ullunderställ? Måste upp på stan och kolla om de fått hem några sådana :)

De har jättefina tunna ullunderställ till superpris. Men de är ovanliga och om du ser dem så slå till

• Thegran
    Anne69 skrev 2011-08-25 10:35:38 följande:

De har jättefina tunna ullunderställ till superpris. Men de är ovanliga och om du ser dem så slå till

Tack, ska kika under helgen :) eller ringa och fråga kan man kanske göra.
  • Verran79

Jag förespråkar 3-lagersprinceipen jag med, iaf när det gäller bus och lek utomhus. Ska man bara en kort sträcka så brukar barna bara ha sina vanliga kläder under overallen. Men ska vi vara ute ett tag så blir det underställ, i microfleece OCH merinoull. Ovanpå ev ytterligare ett värmande lager (beroende på ytterlagrets tjocklek och vädret) och sedan lager 3. Kan rekommendera http://www.ullmax.se/webshop.asp?PG=194. Där finns det underställ för barn med microfleece på insidan för att hålla fukten borta och merinoull på utsidan för värmens skull. Ingen ull som kliar mot huden! Varm o goooo vinter för alla ;)

Svar på tråden vad ska man ha under overallen?