Tygblöjor
Vi började inte riktigt från start eftersom vi var för snåla för att köpa nyfödd-setet. Det finns massor av olika typer och märken, så det bästa är egentligen om man kan få, låna eller köpa begagnat till en början, för att prova sig fram.
Jag gillade inte pocketblöjor, till exempel. Vi körde med imse vimses formsydda (fast som vi sydde om lite för att de skulle passa ett mindre barn) + pulbyxa, vikblöjor (när hon blev lite större) och imsevimses alltiett.
Jag vet att i alla fall imsevimse har startpaket att köpa (eller hade förr, i alla fall).
Vi hade varken rispapper eller flanellinlägg. Jo, inlägg på natten i början, men sen började vi med engångsblöjor på natten. Jag vill inte spola ner rispapper i toaletten, och då försvann lite poängen med det. Nej, skölja av blöjan rakt i toaletten, och sen tvätta. EC:ar man lite blir det inte så mycket bajsblöjor ändå.
Vi hade nog 20 blöjor och 5 byxor, och det räckte bra. Det beror ju lite på hur ofta man kan tänka sig att tvätta, hur ofta bebisen kissar och bajsar, och huruvida man vill erbjuda potta/handfat/toa/whatever utöver blöjorna.