• Camilla J

Min chef påstår att jag har sagt upp mig...

Ficki precis ett mail av min chef där hon påstår att jag sade upp mig innan jag gick på föräldrarledighet. Detta är abolut inte sant, och jag förstår inte var hon får det ifrån. I alla fall, jag har inte skrivit på något om någon uppsägning, men jag undrar hur det blir om hon säger att jag sa upp mig munltligt, då står ju ord mot ord. Och har "jag" sagt upp mig som hon påstår så har jag ju inte rätt till akassa efter föräldrarledgheten utan 3 mån karens, då är ju min ekonomi körd.
    Jag skall kontakta facket imorgon, men jag undrar bara om någon vet hur man gör när ord står mot ord gällande uppsägning?!

• Svar på tråden Min chef påstår att jag har sagt upp mig...
  • ejenny
    Camilla J skrev 2011-08-25 16:08:02 följande:

Tack allihop för era svar!
    Skriver ett snabbt inlägg här med vad som har hänt idag.
    Fick kontakt med en riktigt bra man på facket som har haft med detta företag att göra tidigare. Att jag har kvar min anställning råder det ingen tvekan om enligt honom. Han tyckte också att vi skulle göra en omfattande utredning gällande ALLA felaktigheter såsom lön, semsterersättning, uppsägningen osv osv. Han hade visst försäkt få tag på min chef många gånger tidigare gällande andra medlemmars problem, men har inte haft lika mycket bevis som han har nu från mig.
    Imorgon skall jag träffa chefen, ge henne en snabb krav lista på det jag vill ha, dvs det jag har rätt till. Och passar det inte henne så får hon ta den diskussionen med facket sen, och de ville gladeligen ta henne i örat. Efter mötet skall jag höras med min fackliga representant igen så får vi se om vi får gå den tuffa eller enkla vägen
    Skönt att veta att facket står bakom mig i alla fall och att den där uppsägningen är 100% ogiltlig!

Bra! Och gå inte med på något, låt dig inte hotas eller lova din chef något. Utan ta emot hot och löften och be om att få allt skriftligt - sen kan du i lugn och ro diskutea med facket.
    För kollektivavtal är bara ett avtal på din arbetsplats där arbetgivaren ger något som är bättre än det fackliga underlaget. Tex om du har rätt till 37,5 h arbetsvecka kan kollektivavtalet säga 37 h timmar istället - aldrig sämre. Om det är ett litet företag så kan du med fackets hjälp bli utköpt - tex att du får ett års uppsägningstid och inte behöver befinna dig på arbetsplatsen. Ett års utbetald lön och tack och hej. Det kan bli billigare för dem än att du går till tingsrätt och de döms att ge dig skadestånd och dessutom får dålig publicitet. Ha is i magen imorgon - lyssna och behåll lugnet men gå inte med på något. Och som sagt - begär att få allt skriftligt och om det går överstyr be att ni avbryter mötet och att ni bokar en ny tid när ditt fackliga ombud kan delta. Is i magen nu!!
  • Camilla J

Snabb uppdatering igen!
    Har efter mötet fått uppsägningen ogiltligförklarad, och har blivit beviljad ytterligare ett års mammaledighet, Skriftligt
    Mötet tog 1½ timme, fullt med "skitsnack" från hennes sida, hon erkännde ena sekunden, nekade andra sekunden osv osv.... Nu kvarstår en lååång process med att få ut de löner som företaget är skyldiga mig. Men får sån tur är hjälp av facket för detta Blir ev- en DO anmälning också.
    Jag uppdaterar igen när något nytt händer, det viktigaste är att jag har min anställning och att hon tills sist erkände att jag aldrig sa upp mig!

• ejenny
    Camilla J skrev 2011-08-31 21:56:38 följande:
    Snabb uppdatering igen!
    Har efter mötet fått uppsägningen ogiltligförklarad, och har blivit beviljad ytterligare ett års mammaledighet, Skriftligt
    Mötet tog 1½ timme, fullt med "skitsnack" från hennes sida, hon erkännde ena sekunden, nekade andra sekunden osv osv.... Nu kvarstår en lååång process med att få ut de löner som företaget är skyldiga mig. Men får sån tur är hjälp av facket för detta Blir ev- en DO anmälning också.
    Jag uppdaterar igen när något nytt händer, det viktigaste är att jag har min anställning och att hon tills sist erkände att jag aldrig sa upp mig!
    gilla!
  • loova08

Ser visserligen att det var ett tag sen nu för dig TS. Men hur går det nu i efterhand?
    Har liknande problem med min arbetsgivare.. Han hävdar att jag sa upp mig muntligt innan sommar ledigheten och att vi kom överens om att jag skulle gå den 1sept.. Vilket inte alls stämmer..
    Hur långt kan det gå när det står ord mot ord?

Eftersom han hävdar att jag sagt upp mig så om de går på hans ord så har jag ingen rätt till sjuklön, är gravid och har dålia blodvärden så har varit sjukskriven ifrån den 15/8..
    FSK kan ju inte göra någonting än så länge eftersom han inte ens anmält mig sjuk. (Har skickat in papper om tvist med arbetsgivare så nu får jag väl besked snart..)

• requiem
    Desiree1988 skrev 2011-08-31 22:04:21 följande:
    En uppsägning måste vara skriftligen, så du kan vara lugn!
    Där har du nog tagit fel på din fakta, anställningsavtalet är ett avtal som kan upprättas alternativt avslutas genom  konkludent handlande. Dvs. både muntligt, skriftligt och genom att efter hur individen agerar i handling. Läs mer om konkludent handlande på ex. http://sv.wikipedia.org/wiki/Konkludent_handlande, LAS som är ens speciallag inom arbetsrätten skyddar dock arbetstagaren eftersom att LAS säger att en uppsägning från arbetsgivarens sida måste vara skriftlig för att vara giltig. 

Men vad bra TS att facket är med dig, och att arbetsgivaren har erkänt sig göra fel. Lycka till och fortsätt kämpa om dina rättigheter!

• Camilla J
    loova08 skrev 2011-10-20 13:10:48 följande:

Ser visserligen att det var ett tag sen nu för dig TS. Men hur går det nu i efterhand?
    Har liknande problem med min arbetsgivare.. Han hävdar att jag sa upp mig muntligt innan sommar ledigheten och att vi kom överens om att jag skulle gå den 1sept.. Vilket inte alls stämmer..
    Hur långt kan det gå när det står ord mot ord?

Eftersom han hävdar att jag sagt upp mig så om de går på hans ord så har jag ingen rätt till sjuklön, är gravid och har dålia blodvärden så har varit sjukskriven ifrån den 15/8..
    FSK kan ju inte göra någonting än så länge eftersom han inte ens anmält mig sjuk. (Har skickat in papper om tvist med arbetsgivare så nu får jag väl besked snart..)

Hej! Stackare, vet precis hur maktlös jag kände mig när det hände mig. För mig har det ju löst sig så att jag har min anställning kvar, där var facket stenhårda "en muntlig uppsägning från en arbetstagare är inte att klassas som giltlig om arbetstagaren nekar till den muntliga uppsägningen, står ord mot ord så väger arbetstagarens röst tyngre än arbetsgivaren. Punkt slut, det finns inga undantag till den regeln.".
    Har du kontaktat facket? GÖR DET! Är du inte medlem, kontakta dom ändå!!! Har man tur så hjälper dom dig ändå!
  • loova08
    Camilla J skrev 2011-10-26 21:07:13 följande:
    Hej! Stackare, vet precis hur maktlös jag kände mig när det hände mig. För mig har det ju löst sig så att jag har min anställning kvar, där var facket stenhårda "en muntlig uppsägning från en arbetstagare är inte att klassas som giltlig om arbetstagaren nekar till den muntliga uppsägningen, står ord mot ord så väger arbetstagarens röst tyngre än arbetsgivaren. Punkt slut, det finns inga undantag till den regeln.".
    Har du kontaktat facket? GÖR DET! Är du inte medlem, kontakta dom ändå!!! Har man tur så hjälper dom dig ändå!
    Hallå igen! :)
    Jo och inte nog om det. så är jag gravid i 8onde månaden och haft skiten i bakhuvet nästan hela grav..

Jo facket och så är inblandat. Dom tog inte upp något med den muntliga uppsägningen ifrån min sida för än vi satt på förhandling.. Kan ju säga att jag och min representant var lika förvånade då vi både trodde att dom hade sagt upp mig pga arbetsbrist (arbetsgivaren sa det i tele när jag ringde ang att de inte sjukanmält mig till FSK).

Just nu är det väl bara att vänta och se.. men det känns så uselt emellanåt att jag nästan har lust att släppa allt..
  • 071001

Vad är det för knasiga arbetsgivare som hittar på så konstiga saker.

Svar på tråden Min chef påstår att jag har sagt upp mig...