• Camilla J

Min chef påstår att jag har sagt upp mig...

Ficki precis ett mail av min chef där hon påstår att jag sade upp mig innan jag gick på föräldrarledighet. Detta är abolut inte sant, och jag förstår inte var hon får det ifrån. I alla fall, jag har inte skrivit på något om någon uppsägning, men jag undrar hur det blir om hon säger att jag sa upp mig munltligt, då står ju ord mot ord. Och har "jag" sagt upp mig som hon påstår så har jag ju inte rätt till akassa efter föräldrarledgheten utan 3 mån karens, då är ju min ekonomi körd.
    Jag skall kontakta facket imorgon, men jag undrar bara om någon vet hur man gör när ord står mot ord gällande uppsägning?!

• Svar på tråden Min chef påstår att jag har sagt upp mig...
  • Tant Groda
    Jag tror att hon måste kunna bevisa att du har sagt upp dig, då uppsägningar ska vara skriftliga. Men jag är inte helt hundra.

Hoppas att allt löser sig till det bästa  
  • Camilla J
    Tant Groda skrev 2011-08-24 21:35:03 följande:
    Jag tror att hon måste kunna bevisa att du har sagt upp dig, då uppsägningar ska vara skriftliga. Men jag är inte helt hundra.

Hoppas att allt löser sig till det bästa  
    Såg tyvärr att en anställd behöver inte säga upp sig skriftligen, utan det räcker muntligen
  • Selfish Geene
    Camilla J skrev 2011-08-24 21:41:05 följande:
    Såg tyvärr att en anställd behöver inte säga upp sig skriftligen, utan det räcker muntligen
    om du förnekar att du sagt upp dig och det inte finns på papper gäller det garanterat inte.

• Camilla J
    Selfish Geene skrev 2011-08-24 21:47:43 följande:
    om du förnekar att du sagt upp dig och det inte finns på papper gäller det garanterat inte.
    Gud jag hoppas verkligen det! Fasen hela min sons 1 årsdag blev ju förstörd
  • sär skriven

Tycker inte att du ska oroa dej. Hade det varit så enkelt för en chef att "bli av med" sin personal hade vi inte behövt ha LAS-lagarna. Ord mot ord och hon kan aldrig vinna. Men ring facket ändå!

Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • Selfish Geene
    Camilla J skrev 2011-08-24 21:50:53 följande:
    Gud jag hoppas verkligen det! Fasen hela min sons 1 årsdag blev ju förstörd
    din chef är ett arsle, men tack och lov tänkte våra kära lagstiftare på den saken när de formulerade lagen om anställningsskydd (här hittar du säkert svar  http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19820080.htm )
  • Camilla J
    sär skriven skrev 2011-08-24 21:55:23 följande:
    Tycker inte att du ska oroa dej. Hade det varit så enkelt för en chef att "bli av med" sin personal hade vi inte behövt ha LAS-lagarna. Ord mot ord och hon kan aldrig vinna. Men ring facket ändå!
    Yes jag får göra det, ringa facket alltså hehe!
    Selfish Geene skrev 2011-08-24 21:56:12 följande:
    din chef är ett arsle, men tack och lov tänkte våra kära lagstiftare på den saken när de formulerade lagen om anställningsskydd (här hittar du säkert svar  www.notisum.se/rnp/sls/lag/19820080.htm )
    Tack för länken, där fanns en hel del intressant!

Det värsta är att hon spelar helt ofärstående "men vaaaa minns du inte att du sa upp dig?? jag förstår inte vad du pratar om.... bla bla bla"....

Det har varit problem enda sen jag fick reda på att jag var gravid. Fick ingen/mindre lön lön varje månad, har fortfarande inte fått semsterlön för förra året osv osv. Egentligen är det inte ens ett ställe jag vill jobba på längre men jag har ändå inte sagt upp mig utan tänkte ge det en chans efter mammaledigheten....
  • sär skriven
    Camilla J skrev 2011-08-24 22:10:13 följande:
    din chef är ett arsle, men tack och lov tänkte våra kära lagstiftare på den saken när de formulerade lagen om anställningsskydd (här hittar du säkert svar  www.notisum.se/rnp/sls/lag/19820080.htm )

Det värsta är att hon spelar helt ofärstående "men vaaaa minns du inte att du sa upp dig?? jag förstår inte vad du pratar om.... bla bla bla"....

Det har varit problem enda sen jag fick reda på att jag var gravid. Fick ingen/mindre lön lön varje månad, har fortfarande inte fått semsterlön för förra året osv osv. Egentligen är det inte ens ett ställe jag vill jobba på längre men jag har ändå inte sagt upp mig utan tänkte ge det en chans efter mammaledigheten....
    Det du talar om är diskriminering. Det går faktiskt att dra det till könsdiskriminering av den orsaken att det bara är kvinnor som kan bli gravida och då förfördelas på detta sätt. Jag tycker att du ska se över diskrimineringslagarna, föräldraledighetslagen och LAS, sedan kan du faktiskt med hjälp av ett kunnigt fackombud, få skadestånd.
    Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • ejenny

jag tror tom att facket kommer att gnugga sina händer över ditt case - vilket ärkepucko till chef du verkar ha. Innan du börjar morra högt så prata ihop dig med facket och sedan skrider ni till verket. Lycka till!! Skriv gärna hur det går - otroligt nyfiken!!

• Heavenlyfaith
    Camilla J skrev 2011-08-24 22:10:13 följande:

Fick du ingen eller mindre lön?? Hur gick du vidare med det? Antar att du i så fall redan har kontakt med facket...
    Jag kan inte bli frisk men kan välja att leva lycklig som sjuk
Svar på tråden Min chef påstår att jag har sagt upp mig...