Inlägg från: Mellamella |Visa alla inlägg
  • Mellamella

Är det för mycket begärt att ha sin mat ifred?

På senaste tiden verkar folk i min omgivning ha fått svårt att skilja på mitt och ditt. Det händer nämligen allt oftare att folk tar min mat!
    Det kan till exempel vara att man går på stan med en vän. Jag blir hungrig och köper något att äta. Kompisen är inte hungrig och avstår. Ändå hinner jag knappt börja äta förrän personen börjar tigga mat av mig. "Kan jag få en näve pommes?" "Kan jag inte få smaka några tuggor på din macka?"  Ibland frågar folk inte ens utan bara tar.
    Jag blir lika förbannad varje gång, och när personer frågar om de får smaka säger jag faktiskt nej, vilket alltid leder till sura miner.

Personen hade själv möjlighet att beställa mat men avstod. Varför ska den då vara på min mat? Är detta ett accepterat beteende eller är min reaktion helt normal?

• Svar på tråden Är det för mycket begärt att ha sin mat ifred?
  • Mellamella
    Rödnäbba skrev 2011-08-24 22:38:54 följande:
    De flesta brukar väl bjuda om de går och snaskar på nåt gott så de tror väl att du också gör det.
    Men om jag har köpt mat är det väl rimligt att jag får äta mig mätt innan någon annan hugger in på den?
  • Mellamella
    cärröförfän skrev 2011-08-24 22:46:16 följande:
    det låter ju sjukt. människan kan väl köpa egen mat om hon/han nu är sugen. det låter som att personen är för snål för att vilja betala för eget käk. äcklar mig som fan på sådana personer och bjuder aldrig.
    Ja, det är precis så jag tänker. Men det är liksom inte bara en person i min omgivning som gör såhär, utan flera. Det var därför jag ville kolla av om detta är normalt beteende eller om det är jag som omger mig med knasbollar.
  • Mellamella
    Maggis skrev 2011-08-24 22:48:59 följande:
    Låter knepigt. Mina kompisar har aldrig uppfört sig så. Mina barn, däremot, som alltid verkar tycka att min mat är roligare än deras. Men det känns ju lite mer ok.
    Haha, ja barn är ju barn Glad Men vuxna borde veta bättre.
  • Mellamella
    Nyfiken gul skrev 2011-08-24 22:51:21 följande:
    inom vissa kretsar är det väl okej - som tex hos mina kollegor på jobbet , där hugger vi in på varandras mat och dryck för glatta livet - men där tycker alla det är okej  - men det är ju en annan sak förstås.

Men jag hade blivit förbannad i dina kläder om nån ändå tackat nej till att beställa eget/köpa eget och sen går och tigger - det är inte okej.
    Ja, om alla har mat och man smakar lite av varandra ser jag heller inget problem i det.
  • Mellamella
    kellikopter skrev 2011-08-24 22:58:05 följande:
    vill man bara smaka en pommes kan det väl vara okej.. Men jag förstår helt, så tröttsamt om någon inte vill köpa men det passar att äta på ditt. du har rätt att bli sur!
    Tack! Skönt att jag inte var helt ute och cyklade...
  • Mellamella
    cärröförfän skrev 2011-08-24 23:04:11 följande:
    jag tycker definitivt inte att det är normalt beteende. har du aldrig frågat personerna varför de inte köper eget käk? snyltare är så jävla äckliga.
    Jag brukar säga något i stil med att jag kommer nog behöva äta hela min portion för att bli mätt, men beställ du lite mat du också, jag väntar gärna på dig.
  • Mellamella
    cärröförfän skrev 2011-08-24 23:15:57 följande:
    och det respekterar inte dessa personer som snyltar på din mat? jag hade blivit vansinnig. vill man käka så beställer man eget käk, punkt slut. sicka rikspuckon du umgås med.
    Alltså, säger jag nej så rör de ju inte maten, men jag märker att de blir sura och tycker att jag borde dela med mig. Tycker det är konsigt eftersom de i övrigt är väldigt trevliga och välfungerande människor.
  • Mellamella
    Nyfiken gul skrev 2011-08-25 07:27:46 följande:
    av vilken anledning tycker dom att du ska dela med dig?
    Ja du, det ska jag nog fråga dem nästa gång.
Svar på tråden Är det för mycket begärt att ha sin mat ifred?