• plett

Få katt att sluta snutta?

Vi fick hem en ny kattunge för ca 2 veckor sedan och hon är verkligen jättego på alla sätt och vis, enda bekymret är att hon ofta när man myser med henne ska börja tvätta och sedan leta tutte.. Jag tvättar mig helst själv känner jag och det är faktiskt inte helmysigt att hon slickar och bökar i exempelvis knäveck som tydligen i hennes ögon är bästa stället.

Hur gör man för att få henne att sluta? Kommer hon i sinom tid fatta själv att det inte är någon idé eller finns det något sätt att "vänja" av henne? Just nu buffar jag bort henne när hon börjar men hon sätter igång och ger inte upp förrän man knuffat bort i alla fall 10 gånger..

• Svar på tråden Få katt att sluta snutta?
  • Kimona

Knuffar du bort katten för att den slickar på dig? ööhm...

• JenJa

Min kattjej snuttar och hon är närmare tio år...:)

• Kimona

Du är medveten om att katter kommer trampa med tassarna hela livet va?
    Jättegosigt ju! ^^

• Mysan820

Katter som inte har fått dia klart hos sin mamma gör oftast det. Min ena katt som jag hämtade efter 12 veckor, ( detta var innan det ändrades till att det skulle vara 14 veckor) snuttar fortfarande... Det har minskat sedan hon vart liten, vissa dagar är det en  el två gånger och vissa dagar är det inget alls... Som jag har förstått det så är det inget " farligt" med detta. Jag tycker det är en mysig stund då hon kryper in i sin snuttefilt ( har fått en egen filt nu) o ligger där och spinner...

• skorpionen80
    Mysan820 skrev 2011-08-25 07:52:59 följande:
    Katter som inte har fått dia klart hos sin mamma gör oftast det. Min ena katt som jag hämtade efter 12 veckor, ( detta var innan det ändrades till att det skulle vara 14 veckor) snuttar fortfarande... Det har minskat sedan hon vart liten, vissa dagar är det en  el två gånger och vissa dagar är det inget alls... Som jag har förstått det så är det inget " farligt" med detta. Jag tycker det är en mysig stund då hon kryper in i sin snuttefilt ( har fått en egen filt nu) o ligger där och spinner...
    När ändrades det till 14 veckor? Är det SJV eller något förbund som har 14-veckorsregeln?
  • MammaTillDomFinaste
    skorpionen80 skrev 2011-08-25 07:57:22 följande:
    När ändrades det till 14 veckor? Är det SJV eller något förbund som har 14-veckorsregeln?
    det är väl regler på att dom ska vara 12 veckor men dom uppmuntrar att behålla om längre? vet fleras uppfödare som inte säljer förrän minst 14 veckor.. eller är jag helt ute å cyklar?? (lika som att många hunduppfödare behåller valparna tills dom är 10 eller 12 veckor, fast de "bara" är lag tills dom är 8 veckor)
  • nemo1

Det är fortfarande lag på att dom ska vara MINST tolv veckor. Låt katten snutta, det gör väl inget och hon känner sig trygg när hon håller på. Hur gammal är katten?

• skorpionen80
    MammaTillDomFinaste skrev 2011-08-25 08:26:25 följande:
    det är väl regler på att dom ska vara 12 veckor men dom uppmuntrar att behålla om längre? vet fleras uppfödare som inte säljer förrän minst 14 veckor.. eller är jag helt ute å cyklar?? (lika som att många hunduppfödare behåller valparna tills dom är 10 eller 12 veckor, fast de "bara" är lag tills dom är 8 veckor)
    OK, du skrev att det hade ändrats så jag antog att det precis blivit lagändring eller så. Bara kattungarna är 12 veckor så är det ju upp till uppfödaren, några behåller tills de är 16 v några tills de är 12. Beror ju mycket på den personliga utvecklingen hos kattungen också.
  • plett
    nemo1 skrev 2011-08-25 09:11:05 följande:
    Det är fortfarande lag på att dom ska vara MINST tolv veckor. Låt katten snutta, det gör väl inget och hon känner sig trygg när hon håller på. Hur gammal är katten?
    Är väl mest att hon alltid ska hålla till på de ställen där det kittlas som mest...

Hon är på sin 16:e vecka nu om jag har räknat rätt så då borde hon ju varit avvänjd när vi hämtade hem henne.
  • plett
    Kimona skrev 2011-08-25 07:51:36 följande:
    Du är medveten om att katter kommer trampa med tassarna hela livet va?
    Jättegosigt ju! ^^
    Trampa med tassarna får hon gärna göra, men leta tutte i mina knän tycker jag vi kan vänja oss av med. ^^

Alternativt hitta något mindre killigt ställe om hon nu prompt vill fortsätta hoppas :)
  • colanappen

hade en katt som gjorde likadant... var nog tagen lite för tidigt från sin mamma... han slutade aldrig hade mitt nattlinne som snuttefilt även  i vuxen ålder....

har dock en katt nu som vi fick hem när hon var 7 v (mamman dog) hon höll på lite i början och snuttade men har gått över till att bara ligga så långt in i mitt hår hon kan och flåsa...(jag lovar låter som en gammal snuskgubbe)

• dezibel

Två av mina katter tagna vid 12 veckor snuttade livet ut, på oss, på varann eller på hunden.

• MammaTillDomFinaste
    skorpionen80 skrev 2011-08-25 09:40:18 följande:
    OK, du skrev att det hade ändrats så jag antog att det precis blivit lagändring eller så. Bara kattungarna är 12 veckor så är det ju upp till uppfödaren, några behåller tills de är 16 v några tills de är 12. Beror ju mycket på den personliga utvecklingen hos kattungen också.
    nej, de var mysan som skrev astt de ändrats, inte jag  
  • Gurkburk

En av våra kattjejer slickar/snuttar så fort hon tycker det är mysigt. Håller med om att det inte alltid är trevligt. De har så förbaskat vassa tungor, men samtidigt känns det inte rätt att knuffa undan henne. Hon var 12 veckor när vi tog henne, men jag håller nog med de som säger att även det kan vara för tidigt för vissa kattindivider. Precis som människobarn mognar de ju olika fort och 12 veckor är nog precis på gränsen för vad som är bra för de flesta. Idag hade jag nog helst väntat några veckor till.

• Boktokig

Jag hade en katt som tyvärr dog för 5 år sedan. Han blev nästan 10 år, men varje kväll innan han somnade låg han och snuttade på mitt öra. I början när han var kattunge var mitt öra alldeles sårigt, men jag hade inte hjärta att tvinga honom att sluta. Men det var hans stadiga kvällsrutin i nästan 10 år. Han lade sig på min arm och tog sig en liten örontutt. Hade jag inte varit döv på det örat så hade det nog varit lite jobbigt att lyssna på hans spinnande.

• lilywashere

Min katt snuttade på folks NÄSBORRAR när hon var kattunge! Hon la sig över ansiktet, la tassarna runt näsan och slickade i näsborrarna och spann. På natten. Vi puttade bort henne men hon flög tillbaka som en jojo till näsan, hon var väldigt envis. Det har gått över nu, men hon vill fortfarande gärna pussas och slicka (utanpå) näsan och det tycker jag bara är mysigt

• Mysan820

Hej. Ja jag fick reda på det av en av vetrinärerna som vi har i vår kommun. Så jag undersökte inte vidare i det. Kan vara så att jag har fel men 14 v e vad jag har fått höra... Vet att det var tolv innan. Ber om ursäkt om det lät för "hårt".

Svar på tråden Få katt att sluta snutta?