Inlägg från: MalinEddie |Visa alla inlägg
  • MalinEddie

Hur får jag min 1-åring att sova i egen säng? Pepp tack.

Sover han fortfarande i spjälsäng? Om han gör det kan ni kanske ta bort ena sidan och ställa jämte er säng. Då sover han i egen säng men är samtidigt nära. Annars kan ni ju kolla in tassmetoden för inspiration.
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m29293259.html

• MalinEddie
    haannab skrev 2011-08-25 08:48:11 följande:
    Jo, precis, det hade ju varit great om det inte var så att en ny person kommer och tar den platsen ifrån honom snart. Just typiskt. Obestämd Jag är rädd att han kanske blir arg på nya bebisen då som skuffar bort honom från oss. Därför är det lite viktigt att det här fungerar innan nya bebisen kommer så att han inte kopplar samman "händelserna".
    Kan ni inte ha en säng på varje sida? Han kommer troligtvis reagera på det nya syskonet även om ni ändrar rutinerna innan men det förstår ni säkert. Det är en stor förändring att behöva dela mamma och pappa med någon annan och speciellt när man är så liten. Barn går också ofta igenom en jobbig period med separationsångest mellan nån gång mellan 18-22 månader så bli inte förvånad om han är mer närhetstörstande då trots ändrade rutiner.
    Ta en titt på tassmetoden om du vill att han ska sova själv.
  • MalinEddie
    haannab skrev 2011-08-25 09:07:03 följande:
    Vår säng står mot en vägg på andra sidan så det går bara att ha en spjälsäng tyvärr. Men hans rum är riktigt nära vårat och hans säng står typ tre meter bort så det bästa är nog om han sover där så man kan stänga till på natten om bebisen är uppe och skriker mycket.

Jag har läst tassmetoden, den verkar jättebra! Får se om den fungerar på honom när han är så "stor" och bestämd.

Jag undrar också om när man går ut tex så skulle jag kunna sitta och kolla på tv (lågt) och ha lite ljust utanför hans rum. Kommer han känna att jag är "där" då eller blir han bara taggad att vilja vara med? Ska man ha det helt tyst och svart så som vi brukar ha när vi lägger oss? Konstig fråga kanske...
    Menar du att du ska titta på tv i hans rum eller utanför? Han blir säkert ledsen och förvirrad när ni ändrar rutinerna så jag tycker ni ska finnas där på riktigt, i hans rum. Jag brukade ta med mig laptopen och sitta bredvid sonens säng när han inte ville somna själv på kvällarna. Då var det inte så tråkigt och han kände sig trygg genom vår närvaro. Var han ledsen gjorde vi ungefär som i tassmetoden.
  • MalinEddie
    haannab skrev 2011-08-25 09:18:31 följande:
    Jag menar i rummet utanför. Jag måste verkligen bestämma exakt hur jag ska göra. Om jag ska sitta där eller om jag ska gå ut och gå in igen så fort han blir ledsen. Jag kan nog inte sitta där med en laptop i hans rum för han kommer vilja vara med och kolla på den och bli hysterisk. Så då får jag sitta bredvid och klappa honom och vara tyst. Men då blir ju det "nya" rutinen, att jag sitter bredvid och det är ju kanske inte riktigt tanken. Plus att han kommer tro att jag ska ta upp honom om jag sitter och klappar honom...

Det här är ju supersvårt!
    Det finns ingen anledning att sitta i hans rum om han inte är ledsen tycker jag. Jag menade alltså att jag tycker att du ska vara i rummet om han visar att han behöver dig där. Är han glad eller bökar runt i sängen kan du ju gå ut för att sedan gå in om han blir ledsen. Börja med att prata lugnade och röra honom i sängen. Fungerar det inte kan du ta upp honom i famnen för att lägga ner honom när han är lugn. Ofta måste man upprepa det hela många gånger de första dagarna.
  • MalinEddie
    haannab skrev 2011-08-25 09:28:02 följande:
    Okej, ja, precis. Jag går ut i rummet bredvid och typ viker tvätt så han hör att jag är där men att det är lugnt och stilla.

Superkonstigt fråga igen. Är det verkligen bra att ta upp honom? Jag får känslan av att han då fattar att ju högre han skriker och gråter desto större chans är det att jag tar upp honom? Och det vill han ju så då kommer han skrika så högt han kan. Eller barn kanske inte kan tänka så långt?
    Så små barn manipulerar inte sina föräldrar om det är det du menar. Det kan däremot vara lättare att lugna äldre barn i sängen många gånger eftersom de är så rörliga. Jag tycker absolut att du ska ta upp honom i famnen om han inte lugnas i sängen för att sedan lägga ner honom direkt när han är lugn igen. Vagga inte eller liknande utan ha honom bara nära. Då vet han att han får komma i din trygga famn om han behöver det men lär sig samtidigt att du är konsekvent med att det är sovdags vid läggning. Efter några dagar räcker det ofta att lägga barnet, gå ut och säga godnatt. De blir trygga av att veta att föräldrarna svarar när det känns jobbigt.
  • MalinEddie

Sedan får man nästan räkna med att det tar lång tid vid läggning och uppvak de första dagarna eftersom barnet är ovant och förvirrat. Det bästa är om ni kan hjälpas åt för annars är det lätt att ge upp.

Svar på tråden Hur får jag min 1-åring att sova i egen säng? Pepp tack.