Inlägg från: Tjohalia |Visa alla inlägg
  • Tjohalia

Hur får jag min 1-åring att sova i egen säng? Pepp tack.

Vart står spjälsängen för det första?

Redan från start så tog vi bort ena långsidan på spjälsängen och ställde ihop den med våran. Det krävdes tre madrasser i spjälsängen för att få nivån samma som i våran säng. Men det var supersmidigt på nätterna! Barnen har samsovit men ändå sovit i sina egna sängar så att säga. Och framförallt har dom blivit trygga med spjälsängen. När dom var i 1-årsåldern har jag satt tillbaka långsidan men låtit sängen stå kvar precis bredvid min säng. Jag har bara behövt sträcka ut handen för att nå barnet. Efter några veckor har jag kunnat flytta sängen lite längre bort, succesivt. Barnet har knappt märkt av förändringen och det har gått jättesmidigt!

Men det där med att somna i egen säng, det tog vi vid ett annat tillfälle. Med dottern dröjde det rätt länge, hon var nog alla gånger 2,5-3 år innan det gick. Dessförinnan satt hon och gungade i en takgunga och somnade till gonattvisor så lyfte vi bara över henne. Alla försök att somna i egen säng misslyckades så vi körde på det som funkade. Sonen gick det lätt att lära somna i egen säng. Han var nog 1,5 år ungefär och jag la helt enkelt bara ner honom, sa godnatt och gick ut. Så fort han gnällde eller blev lessen så gick jag in och tröstade honom och sa gonatt igen. Jag donade och vek tvätt och stökade strax utanför rummet så han såg och hörde mig och rätt vad det var så sov han bara! Första kvällarna tog det ju lite tid men han fattade snabbt galoppen, och det var absolut inte frågan om någon 5 minuters metod.

Flicka 050414 * Pojke 070309
  • Tjohalia
    haannab skrev 2011-08-25 08:48:11 följande:
    Jo, precis, det hade ju varit great om det inte var så att en ny person kommer och tar den platsen ifrån honom snart. Just typiskt. Obestämd Jag är rädd att han kanske blir arg på nya bebisen då som skuffar bort honom från oss. Därför är det lite viktigt att det här fungerar innan nya bebisen kommer så att han inte kopplar samman "händelserna".
    Fast jag tror ni kan hinna fasa ut det innan dess! Ta en vecka i taget och gör små förändringar. Börja med sängen jämte eran och flytta den en bit varje vecka. Ni har ju tre månader på er!
    Flicka 050414 * Pojke 070309
Svar på tråden Hur får jag min 1-åring att sova i egen säng? Pepp tack.