• Meryl

Hur får jag min 1-åring att sova i egen säng? Pepp tack.

Hej! 
    Vad skönt att ni kommit igång lite!
    Jag lämnar gärna lite pepp och råd. Har själv en kille på 22 mån som är väldigt aktiv och har haft svårt att komma till ro på kvällarna.. han klättrade dessutom ur spjälsängen redan när han var 13 mån (sov i eget rum då) så sen dess har han sovit i växa-säng, och den var ju lätt att klättra ur/hoppa i/kasta grejor ur osv... Så jag lovar att vi har kämpat med sömn och sova i eget rum. 

Jag har delat upp det i att sova i eget rum och somna själv. Har inte lyckats med somna själv ännu, så mitt tips är att ta en grej i taget.
    Sova i sin egen säng, i eget rum: Försök göra sängen så mysig som möjligt. Att vara i barnets egna rum lite innan sovdags och att barnet är med när man drar ner rullgardin, tänder sänglampa osv har jag upplevt som positivt.
    Sen är det tålamod och envishet som krävs! Många nattningar har tagit över en timme...
    Det gamla klassiska, rutiner och lugn och ro på kvällen har vi kört med. Gör det som passar dig och ditt barn. Läsa en saga eller lyssna på godnattsånger. Får han välling så kan han ju få den i sängen. Sjunga själv, speldosa eller vad man nu kan. Sitt brevid sängen och försök utstråla lugn och trygghet. Tassmetoden, stryka med handen, buffa i rumpan eller annan trygghet är ju jättebra. Sitt kvar tills ditt barn somnat!  
    Sen är det "bara" att kämpa på! Jag är själv gravid i v 35 så just nu kämpar jag med att läggningen ska funka och att han ska somna utan så mkt stöd och det börjar lätta.
    Vi kör samma grej varje kväll:  
    Drar ned rullgardiner, bäddar upp sängen, tänder sänglampan. Sen dusch/bad, tandborstning osv.
    Sen säger jag att det är dags att gå och lägga sig och då går han själv till sängen och så läser vi en saga eller två. Jag läser bara om han ligger med huvudet på kudden, (sitta upp eller hoppa i sängen = ingen saga), sen sjunger jag lite, släcker, sjunger lite till och sen sitter jag lugnt brevid tills han somnar. Gäspa är bra har jag hört, det sänder ut lugnande signaler så jag brukar gäspa lite. Blundar själv så han inte ska känna som att jag stirrar på honom. Han stökar en stund och sen somnar han. Ett tag var det mkt hoppa i sängen just i detta läget o då tittade jag bort eller gick ut, för att visa att jag inte gillade det beteendet.  

Han sover inte hela natten så ofta men vi försöker alltid natta om honom i hans egen säng. Kommer han till vårt sovrum på natten så går vi tillbaka med honom och det funkar faktiskt ganska bra! Jag läste i nån sömnbok att man inte skulle "spela hjälte" om de vaknar på natten och "rädda barnet in i sitt eget sovrum". Barnets sovrum är det rum som ska ge barnet trygghet. Försöker tänka på det.

Hoppas att det var några tips, idéer eller pepp som passade dig!
    Lycka till! 

Svar på tråden Hur får jag min 1-åring att sova i egen säng? Pepp tack.