• K C J

2 år och säger bara några ord....

Min dotter blev 2 i juli. Hon säger bara mamma, pappa, storasysters namn, hej, tack, ja o nej.

Nån mer som har det så?? Lite fundersam är jag när det ska släppa. Ska jag kontakta bvc??
    Min stora tjej prata flera ords meningar vid samma ålder... Vet att alla barn är olika, men ändå!

• Svar på tråden 2 år och säger bara några ord....
  • K C J

Tack alla för era svar! Då ska jag sluta oroa mig o låta hon få utvecklas i sin takt:)

• K C J
    Alexi skrev 2011-08-25 10:07:56 följande:
    vår dotter pratade ingenting när hon var två år (december förra året). Under vintern kom det lite småord med väldigt begränsat uttal (hon sa ändelserna tex ka för anka, väska, pa för pappa, tappa osv). I april/maj i år lossnade det ordentligt då hon plötsligt började härma ord och sen dess har ordförrådet ökat till flera hundra ord och uttalet förbättras successivt och hon säger nu treordsmeningar (är 2 år 8 mån). Det är verkligen sant som många säger att när det väl lossnar för de som är lite sena så lossnar det ordentligt.

Det relevanta är för din dotter TS att hon förstår vad ni säger, själva talet kommer så småningom.
    Hon förstår oss jättebra som tur är. Vi kan tolka det mesta hon vill visa... Men ibland är det svårt...
  • K C J
    bebis maj 12 skrev 2011-08-25 12:07:48 följande:
    Min son är 2,4..han säger bara mamma och pappa och kom..vi ska till bvc nästa vecka då jag vill kolla upp..min mamma och syster tror att han har en lätt autism pga talet samt att han matvägrat i flera månader och äter bara fisk,pannkaka och makaroner..samt att han äter inte själv...så jag ska begära utredning på honom..Han förstår allt och jag förstår honom när han pekar och visar...
    Är det som du nämner tecken på lätt autism, eller? Finns väl massor av barn som bara äter vissa saker under långa perioder. Har han aldrig ätit själv eller har det kommit nu?

Hoppas det går bra hos bvc.
Svar på tråden 2 år och säger bara några ord....