• Klara med familj

Bästa Blue Village i Grekland, Cypern, Turkiet

Hejsan!

Jag planerar att åka till Turkiet, Grekland eller Cypern och bo på något Blue Village.
    Mina barn kommer vara 5 samt 6. Dottern är allergisk mot mjölkprotein. Vilka hotell rekommenderar ni?

Öppen för alla förslag.... så dela gärna med er av era erfarenheter.

Ha den bra dag Cool

• Svar på tråden Bästa Blue Village i Grekland, Cypern, Turkiet
  • Marsflickan78

Blue Village Atlantica Aegean Park på Rhodos är helt oslagbart!! Byggdes 2009 och är superfräscht, finns verkligen inget att klaga på! Var där en vecka i somras med våra där flickor som då var lite mer än 3år och bebisen som var 7 månader. Till nästa sommar har vi bokat två veckor på samma ställe

För två år sen bodde vi på Blue Village Callisto på Cypern och där är också väldigt bra! De ska ju renovera Callisto till nästa sommar så det blir nog jättebra också!
    När vi var där var äldsta tjejen också mjölkproteinallergisk (har vuxit bort nu) och det var inga problem med proteinfri kost på buffén. De har skyltar ovanför varje rätt så man vet vad de innehåller. När vi frågade personalen och de var osäkra så hämtade de kocken som mer än gärna kom ut och berättade.
    Även på Aegean Park så fanns det skyltar vid varje rätt.

På den här sidan finns översättningskort om man är allergiker så där kan du hämta hem kort på det språk du vill. Superbra när man åker utomlands!

http://www.celiaki.se/Jag-vill/resa/Okort/

Lycka till i valet av hotell!

• EllaAnette

Blue Village vet jag inget om men vi åker i september med Nazar till Kusadasi i turkiet. Har hittat ett helt underbart hotell med eget vattenland, 22 pooler och 28 rutschbanor där All Inclusive ingår i priset. Vet inte hur det är med tanke på allerier men det kan man ju kolla.

hoppas ni får en härlig resa!!

• VildaBusan

Har varit till callisto i Cypern, till caldera beach på Kreta och pascha bay i Turkiet. Av dem tre är pascha bay bäst! :)

• Billabong
    VildaBusan skrev 2011-08-26 22:23:12 följande:
    Har varit till callisto i Cypern, till caldera beach på Kreta och pascha bay i Turkiet. Av dem tre är pascha bay bäst! :)

På vilket sätt är det bäst? Vill du beskriva de olika hotellen lite mer?
  • VildaBusan

Det beror på vilken ålder man åker med på barnen. Pascha bay är ett hotell som många återvänder till, vi har varit där 4 gånger, både med och utan barn. Har man små barn har de en bebis pool under tak massor av grejer i, en liten ruschkana och en liten gunga i vattnet. Alla hotell ligger vid havet. Pascha bay har en egen liten by med affärer, kläder, väskor och skor, hårklippning-fläta hår, köpa vatten saker affär. Så om man inte vill se så mycket finns allt ändå på plats. Alla rum ligger nära poolen. Caldera beach har rum som ligger långt ifrån stora poolen och havet. På pasha kan man lätt gå till rummet om man glömt nåt oavsett vart man hamnar. På caldera är det en bit att gå om man får rum längre upp. Däremot har caldera en annan sak som ger mycket plus. Rummen som ligger en bit ifrån stora poolen och havet har två mindre pooler, man kan göra det tillvalet när man bokar rum. Det tyckte vi var toppen som hade små barn som kunde sova i ett svalt rum och vi kunde ligga utanför och sola och bada.

• Klara med familj

Vildabusan: hur var callisto?

• VildaBusan

Ja, vi var till callisto 2004 utan barn så det finns säkert saker vi inte uppmärksammade på grund av det. Det är ju sju år sen så det kan ju ha förändrats. De hade ingen bebispool under tak. Ville man ligga nere på sandstranden fick man betala. Vi uppmärksammade ingen lekpark vilket jag tror de har, alla andra Blue Village har ju det. Det är otroligt dyrt i Cypern, vi hade bara halvpension, det var bara det som fanns då, så vi fick köpa glass själva. En calippo kostade då mellan 15-20 kr. Glasspriserna har ju ökat här hemma med de senaste åren.

Rummen var helt okej. Vi hade ju inga barn så det finns jättefina stränder om man går 100m åt vardera håll från callisto. De har stenplattor som man kan gå på längs havet. Då kan man komma till Sandy bay, tror jag det hette, en jättefin strand med kristallklart vatten. Ligger ju ca 2km från centrum så det går att gå in. En annan positiv sak med Cypern är att busstransfern var 30 min till callisto. Till pascha bay 2 timmar!

• Struvan

Vi var på Blue Village Atlantica Aegean Park för två somrar sen. Superfint hotell. Fräscha rum och härligt poolområde. Poolområdet var ganska stort men planerat så det var lätt att hålla koll på barnen även om de rörde en del på sig. Maten var väldigt god för att vara All Inclucive. Stranden låg kanske 200 meter från hotellet och var ganska trist. Vattnet var klart och fint men själva stranden var en smal stenstrand. 

Förra sommaren var vi på Blue Village Althea Beach på Cypern. Helt ok men inget utöver det vanliga. Då var Rhodos mycket bättre.

Är det just fritidsresor ni vill åka med? Tycker nästan Sunwinghotellen är bättre än Blue Village.  

Svar på tråden Bästa Blue Village i Grekland, Cypern, Turkiet