• entjej

Säkerhet på förskolan

Innan vi valde förskola var vi runt på olika förskolor. Jag såg en del säkerhetsbrister. Varför t ex verkar många förskolor ha många smågrejer framme som små barn kan svälja? Har även sett andra saker. Har ni sett säkerhetsbrister? Har ni sagt åt dom?

• Svar på tråden Säkerhet på förskolan
  • 071001

Jag har aldrig varit speciellt bekymrad över sånt. så nej, jag har inte uppmärksammat det.

• Philippa

Nej, jag litar på personalen....

• crazy mom

Har inte uppmärksammat något speciellt. Det går ju inte (och jag vill inte) lämna mitt barn till "en skyddad verkstad". Visst finns det småpärlor osv, men personalen har ju koll på när de används och ofta sitter de stora barnen för sig själva och grejar med detta.

Min son har skadat sig allvarligt 2 gånger på förskolan, men det har varit olyckor som inte direkt kunnat undvikas för jag vill att han ska klättra i träd och hoppa omkring =)

Har du råkat ut för något särskilt?

• crazy mom

Inte så att han höll på att dö, men operation och ett gäng tandläkarbesök =)

• Anne69

Jag har mest haft koll på utemiljön, där finns mkt konstigheter. Så jag har fått dem att laga hål i staketet, ta bort spikar som sticker upp ur sandlådans ram osv.

• cosinus

Jag har barn som stoppar allt i munnen och visst har jag sagt till att de bör ha koll i t ex legorummet men samtidigt så finns det ju (så klart) stenar ute och dessa har de precis lika glatt stoppat i munnen och det är ju inge bättre.

Men faktiskt så har mina barns stoppa-i-munnen-period avtagit ganska precis samtidigt som de börjat dagis och nu har jag haft barn på dagis i 6 år och den samlade mängden olyckor på 3 barn är en ev armfraktur och det är inte ens säkert det hände på dagis, det kan lika gärna ha varit här hemma för det uppdagades inte föränn efter en dryg vecka. Sen har några kläder blivit förstörda av lim, saxar och pennor och ena sonen blev biten i ryggen av ett annat barn men i övrigt inga incidenter mer än skrubbsår.

• cicci85

Jag tycker att det är jobbigt att de har så lågt staket att småbarn kan klättra över och att barnen lätt kan öppna grinden. Många ungar bla min son har klättrat över, som tur är har ingen rymt!
    När de på vintern plogade upp en snöhög på staketet så barnen kunde klättra upp på ena sidan och ner på andra så sa både föräldrar och personal i från! Idioter som plogade uppenbarligen

• La Lola

Har inte bekymrat för småsaker då mina barn aldrig varit såna som stoppat saker i munnen....

Alma förskola hade inget staket runt gården.
    Det oroade mig inte heller.

På Heddas förskola svämmar sandlådan över på våren så kommunen får komma o pumpa bort vatten.
    Det oroade mig lite men det är allt.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Mumin80

Vi nöjer oss med att påpeka för personalen sådant som vi vet att vår dotter klarar av, så dom kan hålla lite extra koll. På förra förskolan tyckte vi att dom kunde fundera på en grind i nedre ändan av trappan till övervåningen, vilket dom inte tyckte behövdes eftersom det var två dörrar emellan till småbarnsavdelningen. Nu visade ju vår dotter att dom två dörrarna inte var något hinder, men på plussidan så lärde hon sig att klättra ner för trappor och inte bara upp. 

Många föräldrar var oroliga för att det dagiset låg ca. 10m från mälarens strand. Eftersom det var ett rejält staket emellan och alla var noga med att stänga grinden så såg jag aldrig problemet. Däremot var jag lite orolig över rektorns förhoppningsfulla prat om en badstrand, eftersom jag vet vad vattenkvaliteten är just där (vid mynningen till något som både i folkmun och bland myndigheter kallas för "skitviken")

På detta dagis har vi påpekat att  dottern nog om hon vill kan klättra över staketet på gården, så dom får ju hålla ett extra öga på henne om hon börjar verka uttråkad.  

• ÄlskadeT

Jag ser en del saker ibland som jag säger till om.

Senast var igår. Det finns ett skjul på gården där uteavdelningen äter sina måltider. I detta skjul har det byggts en båt som barnen kan klättra på. Ovanför båten sticker det ut långa spik från väggen. Det kommenterade jag och sa att de borde tas bort. Personalen lovade att titta på det och de var tacksamma för att jag sa till. Det är inte alltid de tänker på sånt själv.

• Svärdlilja

Jag litar överhuvudtaget inte på att personalen ser säkerhetsbrister...

På vårt dagis, kom de på den eminemta iden att ha en vattentunna på gården som lekredskap, jag undrar vad det är för fel på pedagogerna som inte ser till att tunnan kommer bort eller görs om så att den in te utgör ngn fara. Nu fick det bli mitt jobb som förälder i stället. 

Självklart ska man säga till så fort man ser brister och aldrig ge sig!

• Lindreas

Påpeka gärna brister, men var beredda på att personalen inte ser det som en säkerhetsbrist. Saker som ligger framme är kanske nödvändiga ur en pedagogisk synvinkel, och man gör hela tiden avvägningar.

• Emma 02

Att ha småsaker framme kan ju vara en del av förskolans pedagogik, att allt material ska vara tillgängligt för alla barn! Och Otroligt nog lär sig även de minsta fort när det gäller sakerna!

Säkerhetsgrej som jag tänker på är alla vattenpölar som kan bildas på gården. Men man kan ju inte förbjuda regn och vattenpölar kan det ju bildas även på en bra förskolegård, i skogen m.m

• maximum

Jag litar också på vår förskola men däremot så undrar jag varför barnen inte har cykelhjälm på förskolan.
    Vår skolgård lutar lite och många dagisbarn tar sparkcyklarna som man sitter på. dvs en 2-hjulig cykel med sadel sen åker dom nerför där det lutar i fullfart. Ser alltid lika farligt när cykeln börjar vobbla eller om det är 7 barn samtidigt där och leker. 

• ÄlskadeT

Jag litar på vår förskola, men ibland ser man som förälder saker som kanske inte personalen tänker på.

• xXMaLoXx
    maximum skrev 2011-08-26 07:20:04 följande:
    Jag litar också på vår förskola men däremot så undrar jag varför barnen inte har cykelhjälm på förskolan.
    Vår skolgård lutar lite och många dagisbarn tar sparkcyklarna som man sitter på. dvs en 2-hjulig cykel med sadel sen åker dom nerför där det lutar i fullfart. Ser alltid lika farligt när cykeln börjar vobbla eller om det är 7 barn samtidigt där och leker. 
    Där sonen går så tror jag att det är meningen att vi föräldrar ska se till att det finns lekhjälmar eller vad man kallar det. Iaf, dessa hjälmar med det gröna spännet, som är för barn. Det är väl kanske främst för pulkaåkning os v under vintern, men som förälder kan du ju säga till om du vill att ditt barn ska ha hjälm innan han/hon cyklar.
    www.hecate.se Theo 100111 <3
  • viseversa

Japp jag var och kollade på en förskola där dom hade blandade åldrar i grupperna. Det låg både kastanjer framme samt pärlor i lagom storlek för att sätta i halsen. jag valde bort den förskolan just därför. När Indra var liten stoppade hon ibland småsaker i munnen och jag VET att personalen inte kan ha 100%koll på ALLA ungar hela tiden. Och det tar några få minuter att kvävas.

Svar på tråden Säkerhet på förskolan