Lära alfabetet?
Hur lär man någon bokstäver, skriva bokstäver, läsa bokstäver, ord?
Hur lär man någon bokstäver, skriva bokstäver, läsa bokstäver, ord?
Det viktiga är ju fortfarande VAD hon är intresserad av. Om det är bokstäver eller att läsa. Är det läsandet hon är ute efter så skulle jag som jag sagt innan tittat på bokstäver som ljud, inte vad de heter, och även ordbilder. Fem myror är fler än fyra elefanter är ju suveränt. Är det bokstäver mer som sådana så finns det ju massor. Min äldsta snöade fullkomligt in på bokstavspussel under ett halvår och gjorde i stort sett inget annat när han var runt 2½.
Radioapans alfabet har både min äldsta och yngsta ägnat en och annan timme framför
:
http://sverigesradio.se/radioapan/lyssna/alfabet/
Prata mycket med ditt barn
Läs böcker
Leta bokstäver när han/hon visar intresse,
Låt dem "skriva" på datorn.
Prata gärna om hur bokstäverna låter istället för vad de heter t ex vad börjar Anna på Aaaa
Lek med skumgummi bokstäver i badkaret t ex hittar du ett Sssss?
Vår dotter har ända sedan hon kunde prata varit intresserad av alfabetet. Det har bara varit att hänga på och göra det möjligt för henne att upptäcka mer och mer. Då jag själv är specialpedagog är det hur kul som helst. Dock har hon fått leda vägen. Idag är hon 4,5 år och skriver redan långa texter, brev och listor. De flesta ljuden är där men de som fattas pratar vi inte om. Hon har svårt att läsa det hon skriver men kan ljud ihop ord om man gör ord med skumgummibokstäverna i badkaret. Däremot är hon t ex inte ett dugg intresserad av att cykla. Men det är så det är- Alla har olika intressen.
Tänk på att du INTE kan skynda på barnets utveckling. Jag jobbar med de som har svårt för läsningoch skirvning och GLÄDJEN är det som är det viktigaste. Om ditt barn inte själv är intrsserad nöj dig med att läsa. Du kan genom bara läsning berika barnets ordförråd och språkutveckling.
TS Hur gammal är ditt barn?
För många barn är det lättare att lära sig skriva först. När de gör det får de med ljudningen och allt och sedan kommer läsningen av sig själv.
Datorn är suverän om man vill stimulera ett barn på dett. Det finns kul och roliga spel där man tränar lite av varje som är bra för läs och skrivutvecklingen men som inte är för "skolaktiga"
Sonen lärde sig bokstäverna genom bokstavskex .-). Vi brukade plocka ut några stycken åt honom och sedan undrade han vad det var för ljud. Vi brukade också göra ord av dem. Sen har han alltid uppskattat att skriva på datorn och skrattade hejdlöst när man försökte läsa kkkkkkkkjggggggeiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiijjjjjjjjffffffff.
Han knäckte läskoden för snart 2 år sedan genom ljudningsmetoden. Inget vi aktivt lärde utan det bara blev så.
Sång är ett fenomenalt sätt att lära sej på.