• Längtan efter dig

Gravid och hulkar bara jag tänker på kött. Vad ska jag äta istället?

Jag är gravid i vecka 11 och mår väldigt illa, kan knappt gå in i köket och har jättesvårt för matos. Sitter nu och försöker knåpa ihop en handelslista och är helt fantasilös. Vad kan jag laga för att få i mig nödvändiga proteiner när jag hulkar bara jag tänker på kött? Fisk går bra men det kan jag ju inte äta 7 gånger i veckan.

• Svar på tråden Gravid och hulkar bara jag tänker på kött. Vad ska jag äta istället?
  • Lowika

Kan kan man ju... massa nyttig omega 3 också!

Men kyckling om det funkar för dig? Och ägg?

Kanske tänka som en vegetarian? Linser och kikärtor t.ex. Falafel, linssoppa, färdiga soya-biffar och sånt kanske? Tills det gått över (får vi väl hoppas!)

• La Lola

Du kan visst äta fisk 7 dagar i veckan!
    2-3 ggr i veckan minst är ju rek.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Linda1976

Fisk
    skaldjur
    äggrätter
    ostbricka
    kalla röror (tonfisk, makrill....) 

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Längtan efter dig
    Lowika skrev 2011-08-25 15:50:40 följande:
    Kan kan man ju... massa nyttig omega 3 också!

Men kyckling om det funkar för dig? Och ägg?

Kanske tänka som en vegetarian? Linser och kikärtor t.ex. Falafel, linssoppa, färdiga soya-biffar och sånt kanske? Tills det gått över (får vi väl hoppas!)
    Varken kyckling eller ägg funkar, men tack ändå
  • Längtan efter dig
    La Lola skrev 2011-08-25 15:51:31 följande:
    Du kan visst äta fisk 7 dagar i veckan!
    2-3 ggr i veckan minst är ju rek.
    Ja, det är sant men det blir kanske lite långtråkigt Men bara jag får i mig något så är det ju bra.
  • roffe

Sen finns det proteinpulver du kan blanda i dryck t ex vatten, mjölk eller en smoothie :)

• La Lola
    Längtan efter dig skrev 2011-08-25 16:00:35 följande:
    Ja, det är sant men det blir kanske lite långtråkigt Men bara jag får i mig något så är det ju bra.
    Det var så jag tänkte.
    Det är säkert en övergående period.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • katalysator

Glo i veggo-frysdisken :) Där finns massor av goda quorn-varianter, falaffel, grönsaksbiffar... Sen kan du kanske äta halloumi, svamp av olika slag eller varför inte sojafärs/sojakött. 

• ss24

Jag mådde urdåligt från start och kunde inte äta kött av något slag, heller inte kyckling så förstår dig. Men det fungerade jättebra att äta fisk och skaldjur och vegetariskt (quornbitarna, de ljusa, gick bra för mig) hela graviditeten. Lycka till!

• Längtan efter dig

Nu har jag varit och handlat. Det blev den vegetariska disken och diverse quorn-rätter, så detta ska nog gå bra

Tack för alla tips.

• Lumo

Testa kokt kött istället för stekt om det funkar. Kokt mat i allmänhet, tex kokta grönsaker, är lättare att gilla som gravid.

Mjölkprodukter innehåller proteiner. Soyamjölk, o jättegoda Soyghurt blåbär likaså.

Jag överlevde förra gravuditeten på shaker av olika slag. Mitt tips, mixa:
    -turkyoghurt/fruktyoghurt om du vill ha sötare
    -mjölk/soyamjölk/havremjölk
    -banan (botar/lindrar även illamående)
    -frysta bär eller färsk frukt
    - nån matsked soyamjöl (smaka dig fram), innehåller redigt med proteiner.

Denna graviditet mår jag åxå pecka men klarar att äta om jag äter regelbundet. Jag frossar i omogna bananer (de är mindre söta o lättare att äta just nu när man mår illa av för sött), morötter, gurka, kex, risifrutti, soyghurt blåbär, frukt osv mellan måltiderna. Äter nästan varje timme, åtminstone varannan.

Testa även Seabands från apoteket. Jag trodde aldrig de skulle funka men har nu burit dem i 4-5 veckor o tycker de tar udden av det värsta illamåendet. Jag mår inte bra, men stora delar av dagen mår jag helt ok. Vissa dagar ger jag upp o tar en åksjuketablett för att må hyfsat. Plåga dig inte för mycket utan ta en åksjuketablett nu med när du mår för illa för att det ska vara trevligt.

• Irme

Kolla den vegetariska middagstråden här på FL, den är ju hur lång som helst

• Labolinas
    roffe skrev 2011-08-25 16:00:49 följande:
    Sen finns det proteinpulver du kan blanda i dryck t ex vatten, mjölk eller en smoothie :)

Nej, du ska inte anvämfs proteinpulver när du är gravid. Det avråds starkt från BM, PT´s och eftersom de innehåller mycket som man inte vill ha extra av som gravid (olika vitaminer t ex som inte är bra i för stor mängd).
    ~Carpe Diem~
  • mandala

Goda veggibiffar, olika sallader tex pastasallad med annat gott i förutom kött, jag gjorde en god asiatisk gryta idag med bla halloumi i. Det finns massor med god veg.mat. Bakad potatis med någon god röra?

Här har jag en hel del veg.recept http://mammamandala.wordpress.com/category/recept/vegetariskt-recept/

Fisk finns också http://mammamandala.wordpress.com/category/recept/fisk-och-skaldjur/ 

Min matblogg med familjemat, gi mm hittar du på: mammamandala.wordpress.com
  • roffe
    Labolinas skrev 2011-08-25 21:03:51 följande:
    Nej, du ska inte anvämfs proteinpulver när du är gravid. Det avråds starkt från BM, PT´s och eftersom de innehåller mycket som man inte vill ha extra av som gravid (olika vitaminer t ex som inte är bra i för stor mängd).
    Det är väl helt olika från olika produkter? Jag har haft 2-3 olika märken hemma och det står aldrig något om vitaminer på iaf.

Den från Herbalife jag har hemma just nu innehåller:
    sojaproteinisolat (75%)mjölk, vassleprotein (24,5%), vaniljarom, klumpförebyggande medel (kiseldioxid).

Per 100gram:
    83 gram protein
    3,67 gram kolhydrater
    4,3 gram fett
  • VNmamma
    Längtan efter dig skrev 2011-08-25 15:42:43 följande:
    Jag är gravid i vecka 11 och mår väldigt illa, kan knappt gå in i köket och har jättesvårt för matos. Sitter nu och försöker knåpa ihop en handelslista och är helt fantasilös. Vad kan jag laga för att få i mig nödvändiga proteiner när jag hulkar bara jag tänker på kött? Fisk går bra men det kan jag ju inte äta 7 gånger i veckan.
    Hur har du det med mjölkprodukter? Om det fortfarande smakar gott och du äter det dagligen ihop med lite växtprotein då och då behöver du inte bekymra dig för proteinet.

Järnet är däremot något du behöver tänka på - om du drar ner på köttkonsumtionen drastiskt.
    Ät C-vitaminrik föda (frukt) i samband med måltiderna. Då tillgodogör sig kroppen järnet bättre. Ät gröna bladgrönsaker, typ broccoli.
Svar på tråden Gravid och hulkar bara jag tänker på kött. Vad ska jag äta istället?