• Konvaljen

Låga järndepåer

Jag är gravid i vecka 15 och galet trött. Har bra hb men låga järndepåer och fått rådet att äta Niferex. Jag har tidigare lämnat blod och mått dåligt av att äta dem, vet någon om det finns alternativ?
    Hur är ex Mitt Val Kvinna i förhållande till Niferex, får man i sig lika mycket järn?

• Svar på tråden Låga järndepåer
  • Grrretchen

Många mår dåligt av Niferex, det gjorde jag med. Men Mitt val kvinna räcker inte alls om du fått rådet att äta Niferex. Testa med Fexim. Finns också på Apoteket, även i brusform. Ät mycket järnrika livsmedel, laga mat i järngryta osv.

• Lowika

Du kan dela upp tabletten över dagen, om det minskar problemen.

Och ät järnrikt!; leverpastej, spenat osv

• saras02

Jag måste äta två niferex dagligen, men det förstör min mage helt känns det som. Är det ngn som vet hur effektivt blutsaft är? För det känns skonsammare mot min mage.

• Blomman80

Hemofer äter jag, inga problem alls med magen. Däremot blir det många tabletter per dag. Men det kan det ju vara värt!

• Lumo

Blutsaft är inte järnrikt nog tyvärr. Det är såklart bra, men inte jämförbart om man har FÖR låga värden.

Ta tabletterna innan du går o sover, då störs du minst av ev illamående. Ta dem gärna med apelsinjuice (c-vitamin) som främjar järnupptaget. Undvik mjölkprodukter ihop med järnrik mat. Tex äter du leverpastej på morgonmackan, drick ej mjölk till. Mjölken kan du dricka till mellis istället för mjölk (kalcium) är ju även mycket viktigt vid graviditeten då man blir en aning benskör.

Om du blir extremt hård i magen, lägg till psylliumfrön i kosten, de smörjer upp (blir geleiga i magen). Strö på sallad/i yoghurten/gröten/maten eller blanda i ett glas vatten o drick (står mängd på paketet). Good luck!

• Lillafrejasmamma

Jag hade samma problem som dej, jag blev som kräksjuk efter att ha börjat med niferex i någon vecka (lätt förstoppad var jag nog åxå) Det gick så långt så jag fick åka till sjukhuset för att fylla på järndepåerna intravenöst med dropp vra tredje dag i en vecka. Sedan måde jag bra igen, och tog en niferex en gång i veckan

Vet du hur lågt värde du har? Mitt låg på 5,2 när jag blev insatt på den dyra behandlingen;)

• Lumo

Efter mitt kejsarsnitt, då jag förlorade 2 liter blod, fick jag järninjektioner via spruta. Det var åxå smidigt. Om man har kris-värden. Jag fick välja mellan det o blodtransfusion. Tog 2 mån att få ok värden, med 1-2 sprutor/v.

• Konvaljen

Tack för alla svar!
    Ska undersöka alternativ till Niferex, mår så illa ändå att jag helst inte vill äta dem. Ska också kolla mitt värde, misstänker dock att det är rätt lågt då sonen, som ammades tills ganska nyligen, också hade låga järndepåer.

• Lumo

Om du inte testat Seabands så gör det. Jag är gravid i v10 o dygnetrunt-illamående. Seabandsen tar udden av det värsta o gör dagen uthärdlig. Trodde inte ett dyft på dem inan jag testat, men på mig funkar de iaf. Annars är bananer bra mot illamående. :)

• Annelie 76

Det finns sprutor, både för järnvärde och ferritin-värde (järndepåer). Prata med läkaren och förklara att ni bli så dåliga i magen av tabletterna att ni vill ha sprutor istället. De är dessutom mycket effektivare än tabletterna.

• Safireee

Jag vet inte om det ger samma symptom som Niferex men jag tar Duroferon (järntabletter från Apoteket). Funkar bra för mig, blir lite hård i magen ibland men det är ok. Har sett att många verkar må bättre av Duroferon, så det kan ju vara värt att testa?

Hoppas att du mår bättre snart!  

• Ria

Drick c-vitamin alternativt Blutsaft tillsammans med järntabletterna. Då tas järnet upp snabbare av kroppen.

• CarolinS

Ta Hemofer det är naturligare för kroppen å finns dessutom med Folsyra i ;)  Naturligare innebär att amgen oftast inte reagerar :)

• Konvaljen
    Lumo skrev 2011-08-26 11:17:46 följande:
    Om du inte testat Seabands så gör det. Jag är gravid i v10 o dygnetrunt-illamående. Seabandsen tar udden av det värsta o gör dagen uthärdlig. Trodde inte ett dyft på dem inan jag testat, men på mig funkar de iaf. Annars är bananer bra mot illamående. :)
    Tack för tipset. Har använt dem tidigare graviditeter och de har funkat bra, nu har dock det värsta illamåendet gått över och det är mer olustkänsla kvar som tyvärr, för mig, brukar hålla i sig ända till slutet.
  • ulfina

gammal tråd ser jag, men jag hade järndepåer på 3, och aldrig fått upp dom till över 10... trots att jag äter duroferon. Min läkare säger att det är ok värden, för min kropp har vant sig vid det. Stämmer det?  Järn via dropp hade ju varit nåt.... men förstår att det är kostnaden som gör det.... 

• EnsamMammaTillTvå

Jag hade blodvärde 19 och fick då dricka 20ml blutsaft morgon och kväll plus en niferex. Förra grav fick jag ta två niferex om dagen. Men det hjälper iaf :)

• 3 barns mamma84

Gammal tråd (ej gravid) men min jernvärde ligger på 3 om nu inte lägre jag får jerntabletter från apotecket recept belagt av läkaren på sjukhuset .
    Men jag förlorar så mkt blod vid varje menstartion så jag mår väldigt illa väldigt trött och orkelös .
    Men nu så kommr jag göra gyn undersökning och sen blodbrov igen och sen blir risken till att jag kommer få blod

så den ligger på 3 min Hb men ska ligga enligt läkaren 9 och upp till 38 .. hmm jag bor i dk så andra saker här o inte samma sak som i svea landet tyvärr . 

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • ulfina
    3 barns mamma84 skrev 2012-05-25 20:57:05 följande:
    Gammal tråd (ej gravid) men min jernvärde ligger på 3 om nu inte lägre jag får jerntabletter från apotecket recept belagt av läkaren på sjukhuset .
    Men jag förlorar så mkt blod vid varje menstartion så jag mår väldigt illa väldigt trött och orkelös .
    Men nu så kommr jag göra gyn undersökning och sen blodbrov igen och sen blir risken till att jag kommer få blod

så den ligger på 3 min Hb men ska ligga enligt läkaren 9 och upp till 38 .. hmm jag bor i dk så andra saker här o inte samma sak som i svea landet tyvärr . 
    Hej, samma här med riklig mens. Ät medicin mot blödningarna, det finns något som heter transexamsyra tror jag, som minskar. 
    Jag är  med orkeslös och trött.  
Svar på tråden Låga järndepåer