• Anonym (TS)

Har du blivit illa behandlad av en lärare i skolan?

En annan tråd fick mig att minnas när jag själv var ca 8 år och hade en fröken som inte gillade mig. Jag var gillade att räkna och hade räknat ett par sidor före i boken. Stolt kom jag och visade henne men då blev hon arg och krävde att jag skulle sudda ut allt jag hade räknat annars skulle hon riva ut sidorna ur mitt häfte och jag fick absolut aldrig mer räkna före igen blev jag informerad om.

Samma lärare sa till mig att jag hade dålig motorik för att jag inte kunde klippa fint med en sax som var så ihoprostad att den knappt gick att få isär eller trycka ihop igen. Sen jämförde hon med min kompis som hade en alldeles ny fin sax att klippa med.   

Denne lärare klagade och ljög även om mig på varenda kvartsamtal. 

Någon annan som har haft en elak lärare? Eller har ett barn som råkar illa ut idag? Man vill ju inte tro att såna här lärare finns men hon var ganska ung och jag är inte så gammal så kanske undervisar min lärare ännu.  

• Svar på tråden Har du blivit illa behandlad av en lärare i skolan?
  • Faile

Min första klasslärare som jag hade från 1:an till 5:an var riktigt hemsk.
    Hon var alltid på mig av olika anledningar och värst var det på gympan. Jag sprang inte lika fort som de andra, kunde inte hoppa lika högt och var generellt alltid den sämsta på all idrott. Hon hackade, klagade och hånade mig öppet inför hela klassen. Till slut krävde min mamma ett möte med henne och då hade läraren dagen till ära gjort upp ett gympaschema jag skulle göra och "tävla" mot de andra i klassen i bla löpning. När jag som vanligt kom sist log hon triumferande och sa till min mamma " där ser du vilka problem vi har med henne"!

Så min mamma tog mig till läkare för undersökning och efter en lång utredning visade det sig att jag har en muskelsjukdom som gör att min muskelstyrka i bla benen är nedsatt med nästan 50%.

Kan bara tänka mig hur bra det kändes för mamma den dagen hon gick till skolan med läkarintyg i ett möte med lärarn och rektorn och krävde en ursäkt. Samtidigt som hon passade på att säga en massa andra saker också

Sedan hade jag en klasslärare i högstadiet som även var träslöjdslärare och han blev förbannad på en av killarna en dag och slog till honom med ett baseballträ. Helt sant och han fick en varning, men inget annat hände tyvärr.

Båda händelserna är dock länge sedan nu.

Sluta jiddra, börja trolla!
  • Anonym (TS)

Usch vilken vidrig person. Man undrar vad som driver sådana personer att vara elaka mot barn...

• Fru L

Jag tror att många har historier att berätta om sina lärare - både om bättre och sämre lärare. Jag undrar dock vad syftet är med att berätta dessa tråkiga historier?

• Anonym (TS)
    Fru L skrev 2011-08-25 17:05:28 följande:
    Jag tror att många har historier att berätta om sina lärare - både om bättre och sämre lärare. Jag undrar dock vad syftet är med att berätta dessa tråkiga historier?

Syfte? Så långt har jag inte tänkt. Jag tänkte mest det skulle vara intressant att få reda på fler historier eller om man är typ ensam om att ha blivit mobbad av en lärare.
  • HälläBällä

När jag var 8 år hade jag en riktigt elak lärare. Hon va elak mot alla barn. Jag var sjukligt blyg i klassrummet och var jämt nervös. En gång ställde hon en fråga till mig och jag svarade tyst, som jag alltid gjorde. Då tände hon till rejält och ba' "Säg det igen! Igen!!" Så jag sa ordet flera gånger, tills slut sa hon "Nu Maria måste du skrika ordet. Ingen får gå från klassrummet innan Maria skriker ordet!" Till slut skrek jag ordet och hela klassen fnissade. Sen var jag "sjuk" i typ 4 veckor.

Fyfan alltså, jag får ångest när jag tänker på kärringjäveln!!

• Anilo

Japp, min mellanstadielärare var en riktig häxa. Hennes lågvattenmärke kom när tjejerna i klassen (9 tjejer i en klass på 32)
    Bad att få vara inne på rasten för att killarna taffsade. Då fick vi höra att vi kunde bara acceptera att killarna var i en sån ålder där de tyckte våra kroppar var spännande..

Det var ofta minst tre killar på varje tjej som utvecklat bröst och en som höll fast armarna när resten taffsade...

Men det var tydligen ok.

Sen kunde hon stå och hitta på saker om oss. Tex att vi pratade om Schweiz,
    -ja det vet du mycket om sa hon till mig.
    - va?
    Ja din pappa var ju där och du sa att han kom hem med en av deras specialitéer till dig?
    -Va?
    -Ja marsipangodis.

Nu var inte bara jag förvirrad utan mina bästa kompisar eftersom min pappa inte har varit i Schweiz i hela sitt liv och marsipan är det äckligaste jag vet.. Jag skalar av prinsesstårta innan jag äter det..

• Anonym

Klassläraren i mellanstadiet verkade tycka om mig väldigt mycket, då jag var intresserad av att läsa och skriva, men i sexan förändrades allt. Jag började experimentera med min egen stil (det blev punk/goth i slutändan) vilket hon inte alls verkade gilla. Jag skötte mig fortfarande, bråkade inte och gjorde som jag blev tillsagd.

När vi skulle sluta sexan blev jag framröstad som flaggbärare, något som jag verkligen såg fram emot! Att gå längst fram och leda de andra barnen till platsen där vi skulle samlas.  Vi var dock tvungen att rösta om en gång, för hon menade att det blivit två röster för mycket på mig.  (Det hade det inte, jag räknade efter.)

Nåväl, jag anländer till skolgården där alla är redo att avtåga, när hon stiger fram till mig och proklamerar att lärarstaben kommit fram till att det är opassande att jag går först. Det var helt enkelt fel att någon så sminkad (jag var inte alls speciell sminkad den dagen, just för att jag inte ville stå ut så mycket när alla föräldrar skulle komma och titta.) och att hon helt enkelt valt en annan att bära flaggan istället, som var lite mer presentabel. Förövrigt hade ingen lärarstab varit inblandad i omröstningen, fick jag veta sedan, det var hennes beslut.

Nu var väl detta inte så hemskt, men jag ville verkligen bära den där flaggan. Jag hade varit så mobbad de senaste åren och var så glad att bli VALD till något sådant av mina klasskamrater.

Det finns fler berättelser att hämta, bland annat när en lärare sa att jag var "en lika god kålsupare" som den kille som mordhotat och trakasserat mig. Eller när rektorn och en lärare kallade in mig i lärarrummet för att berätta hur mycket jag kostade kommunen när jag inte skötte skolgången, och att jag kanske borde hoppa av istället.

• Anonym (TS)

Usch, Hälläbällä, vad sa dina föräldrar? Vågade du berätta för dem vad som hänt?

Anilo det där låter helt sjukt. Hon måste varit schizo eller nåt. Hade ni någon annan lärare ni kunde vända er till?   

• Empiiis

Ja!
    En lärare kallade mig för dumhuvud och idiot när jag var 15. För att jag ifrågasatte när han skule lära oss om politik.
    Han gav mig sedan IG på ett prov. Hade alla rätt för vi fick tillbaka provet och jag jämförde med andra i klassen som fått VG och MVG och vi hade svarat lika.
       En annan lärare stal mina cigaretter och min keps.  

• Anonym (TS)

Anonym fy vad taskigt! Rynkar på näsan

Svar på tråden Har du blivit illa behandlad av en lärare i skolan?