Inlägg från: Butterscotch |Visa alla inlägg
  • Butterscotch

Dräkt/kostym, hjälp!

Det går ju mode i allt, men om du inte rör dig i supermoderna kretsar tror jag faktiskt att ingen noterar om kostymen har några år på nacken (så stora förändringar från år till år brukar det inte vara) och då spelar det ju mindre roll. Personligen gillar jag inte kavajer med bara en knapp, tycker att det är snyggare med två. Kjollängd... Tja, vad passar du i? Lite klockad kjol som når strax under knät gillar jag? Såg en snygg kjol på Esprit nyligen (med tillhörande kavaj och byxor), de har ett snyggt set i mörkblått med halvsvaga ränder på. Vet inte hur bra kvalitet de har dock, det är viktigt att det är bra grejer om det är tänkt att det ska hålla i flera år. Ofta använder man byxorna mer än kavajen och kjolen, och grejer med dålig kvalitet tenderar att tappa färgen/blekas (misstag jag själv gjort i yngre år när budgeten inte var så hög).

• Butterscotch

Kortare kjol ser yngre ut, tycker jag. Inte nödvändigtvis oproffsigt, det beror kanske i så fall på hur resten ser ut. Vet inte hur man försäkrar sig om att det är god kvalitet... Pris visar en del, men högt pris måste inte betyda bra kvalitet. Ren bomull från H&M går bort i alla fall tror att de flesta polyesterblandningar håller färgen och formen bra, eller vad de nu är gjorda av, när lillkillen vaknat kan jag kolla vad mina kostymer är gjorda av. Jag köper mellandyra kostymer (Tiger, Esprit t ex). Använder inte kostym dagligen så jag har inte superhöga krav. Förhoppningsvis svarar någon mer kostymvan i tråden, så att du (och jag ) får lite tips.

• Butterscotch

Espritkostymen var 100% viskos på insidan och någon ylleblandning på utsidan. Tigerkostymen var en blandning av allt möjligt. Kollade även in en av makens kostymer, från Massimo Dutti. Den var 100% ylle på utsidan och 50% viskos plus 50% krayon (?) på insidan. Jag älskar stövlar! Skitsnyggt till kjol och kavaj. Om någon skulle ha invändningar mot det få de väl ha det då. De som eventuellt inte gillar det går väl ändå i pension snart.

Svar på tråden Dräkt/kostym, hjälp!